יום שני, 5 באוגוסט 2013

חנה'לה לא התבלבלה

August 4, 2013 at 11:30am


מרת חנה ריבה אברמצ'יק לבית הורוביץ ע"ה

כולם הכירו את חנה הורוביץ ז"ל  למרות ששם משפחתה היה אחר. מרת  חנה ריבה  אברמצ'יק  ע"ה  בת ר' יחזקאל ומרים דבורה  הורוביץ  ז"ל הלכה לעולמה לפני  כשבוע וזה היה די מפתיע בהתחשב בגילה הצעיר. בזמן האחרון היא נעדרה מחנות הבולים והמטבעות  באלנבי 50 פינת גאולה , אבל הסתלקותה ככה בחטף הזכירה לכולנו שלא תמיד אנו השולטים בלוח  הזמנים ובכלל.  



חנה הגיעה לחנות הבולים והמטבעות בעקבות אביה יחזקאל הורוביץ ז"ל שהיה כנראה הסוחר הכי ותיק בתחום שאני הכרתי. יחזקאל הורוביץ  חסיד גור  היה מראשוני הענף וכנראה החל דרכו בתחילת שנות החמישים. עסק עם מיקום טוב , מוניטין וגם  ותק לא זורקים כלאחר יד,  כי בכל זאת זה מקור פרנסה ואני מקווה שמישהו מבני המשפחה ימשיך בהפעלת החנות ומכמה סיבות.  

גאולה 44 פינת אלנבי 50א - בית ליפשיץ - TLV

אלנבי פינת גאולה - בית ליפשיץ
היו לי יחסי עבודה ומסחר הוגנים וטובים עם חנה. כולנו  גם קראנו לה חנהלה שהייתה בהחלט דמות מיוחדת בנוף הבולים והמטבעות. גם אשה  דומיננטית וגם חרדית וגם מבינה  איך,  מסדרים  ענין  בנחת , רוגע וחיוך נשי.  כל  זאת  יחד עם יראת שמים והכרה שלא הכל נתון בידנו. גם כשהתעוררה בעיה ידעה לפתור אותה בדרכי נועם ושכל פשוט. החנות המקורית של אביה הייתה ממש צמודה לזו העכשווית ומשהתעוררה בעיה במבנה העבירה את התכולה למקום נוח יותר כשתמיד הכל מסודר , נקי ועם הסברים לאספן המתחיל. המבנה באלנבי בית ליפשיץ בהחלט מקום מענין   

"שלום מדברת חנה  הורוביץ  מאלנבי"
תמיד כשצילצלה אלי  אמרה  "שלום מדברת חנה" ואני ככה צוחק ואומר לה  "אני יודע חנה ואפילו חנה'לה הורוביץ"  ושנינו היינו צוחקים. צחוק יפה לבריאות וגם לעסקים.

 נדמה  לי שהסיפור  בשורות הבאות היה ארוע בו  חשנו אחוות סוחרים,  או אם תרצו ארוע מכונן בו שנינו הבנו ששיתוף פעולה הוא דבר נכון ומועיל לכל הצדדים.  אני בעד שיתופי פעולה כמעט בכל התחומים  וברוב המקרים זה עושה טוב לכולנו. 

"כמה  עולה בן גוריון מזהב?" 
אז יום אחד חנהלה מצלצלת ואומרת לי שיש אצלה לקוח עם כמה מטבעות בן גוריון מזהב. היא גם רצתה לדעת את המחיר וגם רצתה את עזרתי הכספית בקניה. מטבע בן גוריון מזהב זה ענין של כמה אלפי שקלים וכמה מטבעות זה כבר סיפור יקר ולא תמיד לסוחרים שכמונו יש את כל הסכום עלינו ובמזומן. אז אמרתי לחנה שאגיע בעוד חצי שעה עם כסף מזומן. התארגנתי עם כסף ואני כבר בדרך לחנה הורוביץ אברמציק  באלנבי על הפינה של גאולה מול מעבר החצייה. נדמה לי שזה לא  היה  בקייץ אבל אני לא מתחייב.

מטבעות זהב  בתוך צמר גפן 
הגעתי לחנה והלקוח עם הבן גוריונים ככה עומד עם חבילה ושקית. היו לו משקפים כהיים ואולי אפילו מכנס קצר . חנה ביקשה ממנו לפתוח את השקית ולהראות לי את הסחורה. האיש ככה היה דרוך ולא הכי נינוח. מבחינתו שיתנו לו את הכסף וזהו. אבל בשביל כסף צריך לתת סחורה,  והוא אכן מוציא את מטבעות הבן גוריון הזהובים אחד אחד מתוך צמר גפן די מעובה ומסורבל . כל מטבע עם ליפוף מלא ועבה  ותמיד צמר גפן נדבק קצת לשולי המטבע המקווקוים. למה אנשים אוהבים תמיד לחבר צמר גפן למטבעות? פעם כנראה שזה היה מאד מקובל ענין הצמר גפן ולכן היו בארץ כמה מפעלים בתחום הצמר גפן. היום נראה ששרד בקושי אחד וגם הוא כנראה  יותר בקטע של יבוא ושיווק. 

בן גוריון 1974 מתכת זהב עם ערך נקוב 500 לירות. מתכת כסף עם ערך נקוב של 25 לירות



יש המון בן גוריונים  מזהב  וגם מכסף
תזכורת קטנה בנושא מטבע בן גוריון שהונפק בשנת 1974 בכמויות גדולות ביותר.  יש הרואים  במטבעות בן גוריון  קו פרשת המים  בהיבט הנומיסמטי מסחרי. זהו מטבע הזהב הכי נפוץ בישראל וכמעט חמישים אלף יחידות מזהב  הופצו. ככה  גם  לגבי  שני מטבעות כסף  של בן גוריון  ממש  כמעט  זהים   בעיצוב , במשקל ובגודל.  הוטבעו  המון  מטבעות כסף של בן גוריון . כמות עצומה של למעלה מ 160 אלף עותקים זה ממש המון. כיום מי שרוצה להשקיע במתכת הזהב או הכסף קונה בן גוריונים. 

אז חזרנו לחנהלה הורוביץ אברמצ'יק בחנות  הבולים והמטבעות ברחוב אלנבי פינת גאולה  והלקוח המתוקי שרוצה למכור כמה בן גוריונים מזהב.  המוכר רוצה למכור ואנחנו רוצים לקנות ואפילו יש לנו כסף מזומן. אז אני לוקח את המטבע הראשון וגם השני והשלישי ומסתכל בשני הצדדים וגם ככה מסתכל לעבר חנה והלקוח שלא מבין למה לא קורה כלום ואין התקדמות. אז לא ידעתי בדיוק מה להגיד , איך להגיד ולמי להגיד כי אני אורח פורח ולעיתים עדיף לשתוק  ולחכות , אבל חנה הבינה שאולי יש בעיה וככה  זזנו מעט הצידה להתיעצות מיוחדת.

ערך נקוב  או חסר ערך
הסתכלתי עליה  ואמרתי לה  ככה  בחצי שקט  שיש  לנו פה בעיה ואפילו רצינית. חנה לא הבינה במיידי אבל בהחלט לא התבלבלה. אמרתי לה "חנה את לא שמה לב שהערך הנקוב של כל המטבעות הוא 25 לירות! בן גוריון זהב זה תמיד 500 לירות. במילים אחרות המטבעות שלנו פה הם מטבעות כסף מצופים בזהב". אלו מטבעות כסף שצופו מתוך כוונה שלילית.  אז בסוף גם חנה'לה הבינה  ואפילו המוכר הבין,  שגם אנחנו מבינים ומשך ככה באף וגרד את פדחתו , קיפל  הסחורה לכיס  והנה הוא כבר באלנבי צועד לו  ומחפש את הקורבן הבא וככה  נמנעה גם פדיחה מאיתנו סוחרי המטבעות של מרכז תל אביב. 

חנה אברמצ'יק לבית הורוביץ  ע"ה  ת.נ.צ.ב.ה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה