יום שישי, 27 בספטמבר 2013

פדיון הבן הפרטי שלי

חיים בלאס בפדיון הבן של ניר יוסף לידרמן 1985 צלם זהר ברנט

כהנים הם קבוצה מיוחסת. אני ממש לא כהן ואפילו לא לוי. סתם ישראל פשוט וביידיש זה נשמע הרבה יותר טוב. 
כבר הרבה זמן שאני רוצה לכתוב על משפחת כהן. יש הרבה כהנים ואפילו המון. יש גם הרבה כהנים ששם משפחתם בכלל לא מזכיר את צרוף האותיות כ ה ן ואותי זה ממש מבלבל. וכמה דוגמאות מהשרוול: אזולאי, קוגן, גינדי, קפלן, שטינמץ, רפופורט, אליאב. והרשימה רק מתחילה.

"ופדויו מבן חדש תפדה בערכך כסף חמשת שקלים בשקל הקדש" במדבר י"ח, ט"ז.


פדיון הבן במאה ה-19 גרמניה ציור של הרמן יונקר אוסף בית התפוצות

מצוות פדיון הבן
הסיבה העיקרית שבגינה אני מתעסק עם כוהנים היא מצוות פדיון הבן. חלק מפעילותי המסחרית קשור למטבעות פדיון הבן. אנשים שאינם קשורים לעולם המטבעות מגיעים לחנותי ,רק בשביל לקנות מטבעות למצוות הפדיון. אסביר בקיצור נמרץ את הנושא של מצוות פדיון הבן.
בשעה טובה נולד בן זכר להורים חדשים שאינם כוהנים או לויים, כי אם בני ישראל פשוטים, ואחרי הברית מתכוננים לסיפור נוסף. במידה והרך הנולד בכור לאימו ונולד בלידה טבעית ללא הפלות קודמות, אזי יש צורך לפדות אותו. נשמע קצת מיושן,אבל ככה זה כשמערבבים אמונה עם חיים. הבן הבכור, בעצם שייך לעבודת המשכן ואמור לסייע לכהנים של בית המקדש בעבודה המסורה. אם רוצים שהבן הבכור לאימו יהיה חופשי ומאושר, דרוש פדיון, ובמילים אחרות - דרוש טקס בו פודים את הילד לחיים חופשיים ומודרניים. הפדיון נעשה באמצעות מטבעות כסף. מי שרוצה מטבעות לפדיון הבן, יפים, כשרים, ובמחיר ללא תחרות, בא אצלי בחנות וקונה בכייף. ואכן אנשים מכל רחבי הארץ והגלובוס באים וקונים. יש קונים מחמש יבשות. אולימפיאדה אמיתית. בקישור הבא תמצאו מידע רב באתר שלי על כל מה שצריך לגבי פדיון הבן ומה מקבלים אצלנו בחנות 

לא הייתי מטריד אתכם קוראים יקרים, בשביל טקס פדיון הבן, כי בעצם הסיפור שלנו רק מתחיל. החיבור שלי לנושא פדיון הבן, נובע מהקשר האישי שלי לעניין.



 הפדיון הפרטי שלנו
בני הבכור ניר-יוסף נולד בשעה טובה לאימו מינה בשנת 1985. בן ראשון זה תמיד מרגש ומשמח. אחרי ברית מילה, אוכל והרבה שישו ושימחו של חודש ימים, נערכנו לטקס פדיון הבן. משפרצה הידיעה שניר נולד, קיבלנו בקשה מפורשת מעמית לעבודה שהכריז מפורשות "אני מבקש מאד להיות הכהן שיזכה במצווה של פדיון הבן הבכור שלכם, מעולם לא זכיתי למלא מצווה זו".
הכרנו את חיים כבעל תשובה מזה זמן לא רב. שם משפחתו לא הסגיר את  היותו כהן חוקי. חיים היה פעיל מאד בשוק ההון וגם בעולם המטבעות. ידענו שחיים הוא איש של מילה וכאשר נעשתה עסקה, הדבר יבוצע בצורה הכי טובה. חיים היה תותח אמיתי.  בשקט ובענווה עשה עסקים חובקי עולם. כסף מעולם לא היווה בעיה. לא  הייתה עסקה שהייתה גדולה מידי בשבילו. תמיד היה נדמה לך שאתה  הוא המחליט על המחיר והזמן של העסקה. בעצם זו גדולה של חזק, הנותן לחלש את התחושה שהכדור בידיו. לתחושות יש תפקיד מרכזי בעולם העסקים. מי שיגיד לך שהוא פועל על סמך הגיון ותורה סדורה, כנראה שעדין לא עבר את שלב הינקות בעולם העסקים. בבתי הספר לומדים מתודות. בחיים האמיתיים נותנים דרור, לחושים ולרגשות. עשינו עם חיים מספר עסקאות לא זניחות. מעולם לא התעוררה בעיה. תמיד גם למדתי משהו כבונוס. אמירותיו היו תמיד מדליקות. שילוב דברי תורה , הוסיף מימד מיוחד. עסקאות עם הכשר הלכתי, מעולם לא  אכזבו אותי ותמיד עשו חשק לעוד. חיים מעולם לא ניפנף ביכולותיו הכלכליות. מי שידע ידע. ומי שלא, כנראה לא היה צריך לדעת. אין ברכה אלא בדבר הסמוי מן העין.

מטבעות פדיון הבן הוטבעו במטבעה הממשלתית בירושלים, ובמטבעה הפדרלית בסן פראנצ'יסקו. 
מדינת ישראל באמצעות בנק ישראל הטביעה המון מטבעות זכרון של פדיון הבן. הכמות הכללית הייתה כמה מאות אלפים בין 1970 לשנת 1977. חלק  מהמטבעות הותך במשך השנים ועדין יש הרבה מטבעות בשוק בשביל כל מי שרוצה לפדות את בנו הבכור. יש גם מספיק בשביל סתם אספנים ומכל העולם. 

מטבע פדיון הבן 1970 כסף 26 גרם בנק ישראל


מטבע פדיון הבן 1974 כסף 26 גרם בנק ישראל


מטבע פדיון הבן 1977 כסף 26 גרם בנק ישראל

חזרנו  למצוות פדיון הבן הפרטית שלנו עם חיים בלאס הכהן, שזוכה לערוך זאת בפעם הראשונה בחייו. כולנו התרגשנו. הטקס היה אצל הוריה של  מינה בהרצליה. מרים ושמואל וייסנר גרו בהרצליה אה. הרצליה אה זה המקום  שבדרך כלל אומרים אחרי ששואלים אם זה הרצליה פיתוח? אם זה לא הרצליה פיתוח, אז אומרים אה. מכאן הרצליה אה. גם אנחנו גרנו אז בהרצליה אה, וליתר דיוק ברחוב אבן גבירול 37 , קומה ב', שנים וחצי חדרים לא גדולים במיוחד. 8 דירות בבנין והרבה דשא בחזית, טלפון בבית  052540633. זה לא סלקום  זה המספר בבית שלנו שנת 1985.

טקס פדיון הבן שלנו
הטקס נערך ביום השלושים ואחד להולדת הבן, במידת האפשר ואכן היה בסדר. הזמנו משפחה קרובה וכמובן את זהר ברנט הצלם, שתמיד ידע לתעד את השמחות המשפחתיות, מאז שאחותי דבורה, התחתנה עם אברמיק שכנאי הגבוה מחדרה. היה אוכל די אשכנזי ובלי  חריף בכלל, וכולם מאד שמחו בשבילנו, כי לא כל אחד זוכה לקיים את מצוות פדיון הבן. אחותי אראלה זכתה עם בנה הבכור בן לוינשטיין, וגם האחיינית שלי, יעל שכנאי ירום, עם יאירצ'יק. הטקס נערך בשעות היום אחר הצהריים, כשכולם שמחים ומאושרים. חיים הכהן שלנו, הגיע עם מונית צמודה שחיכתה לו בסבלנות.
חיים היה נרגש כמוני, לשנינו זו הפעם הראשונה. שנינו בתולי מצוות פדיון הבן. חיים ביקש שאמלא אחרי  הנחיותיו ואביע מבפנוכו את התפילה למען שנינו, שנזכה להשלמת המצווה באופן מלא בשמיים. עשיתי כבקשתו והוצאתי אותו ידי חובה כמתחייב. בטקס יש נוסח, שהאב אומר לאחר שהכהן שואל ומנחה אותו. הבן הבכור  שלנו הונח על מגש כסף עתיק, שהביאו הדודה רניה והדוד זאב גרבש, הנשים הורידו את התכשיטים ושמו אותם על ניר-יוסף כסגולה טובה.  בהמשך חייבים גם, לתת לכהן את שכר הפדיון, שהוא חמישה סלעים  כשרים, כלומר מטבעות כסף במשקל מוקפד. מסירת המטבעות לכהן  מהווה למעשה את שכרו, וככה בעצם ההורים מקבלים מחדש את בנם בכורם, שכעת הינו משוחרר מעבודת המישכן. קיבלנו את בננו בכורנו ניר יוסף בחזרה. איזה מזל!


לעשות החלפות או לקבל בחזרה את המטבעות?
כמי שצבר הרבה מידע בנושא פדיון הבן, למדתי במרוצת השנים שיש גם הרבה סידורים וכולם כשרים למהדרין. אמנה חלק. הכהן מביא את הסלעים,  ומוכר אותם לפני הטקס להורים בכסף אמיתי, ובטקס מקבלם בחזרה. ככה  עושים כסף וגם מצווה. ניתן גם להשאיל בגמ"ח של פדיון המצוי במגזר הדתי חרדי. יוסף ולאה אתאלי הקימו גמ"ח כזה ,המיועד לזוגות צעירים המתגוררים בעיר העתיקה שבירושלים, לעילוי נשמת בנם הקדוש אלחנן אהרון אתאלי הי"ד.
יש כוהנים הנוהגים להחזיר את המטבעות שקיבלו כשכר הפדיון, מסיבותיהם הם. גם אנחנו רצינו בסידור. בקשנו מחיים לשמור לנו את המטבעות למזכרת נצח, ולתת לו מטבעות אחרים זהים לחלוטין. הילדים קוראים לזה החלפות.  חיים סרב בנימוס מוחלט. מבחינתו אין סידור שיכול להחליף את המטבעות שקיבל. "גם לא מיליון ירוקים". ותאמינו לי שהוא כבר ראה כמה כאלה. חיים הסביר לאבי  שמואל ולי, כי המטבעות של הפדיון, ישמשו את הצורף בהכנת כוס  מהודרת לקידוש, שכבר הזמין. כך שבכל קידוש שיערוך בעתיד, יזכר בפדיון הראשון שלו, ויברך את כולנו. אכן נימוק משכנע המדגיש את קיום המצווה כהילכתה ומראה כיצד מצווה גוררת מצווה.

לוי אשכול והמוביל הארצי של שמחה בלאס. עיצוב יעקב צים. 
צילום פנחס בר-זאב

 המוביל הארצי
המוביל הארצי הינו פרויקט הדגל של מדינת ישראל. לוי אשכול ראש הממשלה השלישי, זכה לראות את בניית המוביל וחנוכתו בשנת 1964. אשכול שעמד בראש חברת מקורות, הוביל מהלכים ומדיניות, שכיום  זוכים לכבוד והדר במבט מפוכח לאחור. אשכול זכה להיות מונצח על שטר של  5000 שקלים, שבהמשך הפך ל 5 שקלים חדשים. המוביל הארצי נבחר לעיטור גב השטר שצורף לחיבור זה. לפעמים נדמה לי שמאז המפעל האדיר הזה, לא ידעו העם והמדינה דברים דומים. מי שעמד בראש המיפעל האדיר והמכובד הזה היה שמחה בלאס ז"ל. הכהן שלנו חיים בלאס שיזכה לימים טובים הוא בנו של שמחה.                     
מארז פדיון הבן כולל 5 סלעים מכסף , תעודות אחריות והסבר וקופסא מהודרת. 
עיצוב אליעזר מורב




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה