יום שני, 9 בספטמבר 2013

דיאטה בשכונת כרמיה וגם ריקודים ונומיסמטיקה

של"ג 11 הבית הראשון בשכונת כרמיה של משה וחיה אינגבר 1925

יש מקום בתל אביב שבפיסת מרחב קטנה,  משלב כל כך הרבה דברים. ואני לא ידעתי זאת כלל.
דיאטה טובה מצליחה לשנות הרגלים רעים או מקנה הרגלים טובים. האם יש דיאטה לפילים?
אם תרצו לשלב דיאטה עם ריקודי עם , מטבעות ואפילו קצת נקניק, לצד לאה גולדברג ואולי עוד כמה דברים נחמדים, אתם מוזמנים לשכונת כרמיה ההיסטורית בתל אביב.

כרמיה? נכון גם אני שמעתי את השם הזה לראשונה ממש לאחרונה. הכל בעצם מתחיל מדיאטה. מי ששוקל יותר ממאה קילו חייב להבין שזה ממש לא תקין להגיע לנתונים שכאלה, אפילו אם הגובה שלך 180 ס"מ עם נעליים. בעולם שלנו מודדים את הכל ואת כולם. כל דבר ניתן למדידה. איך זה לגבי אהבה? 
העולם המערבי מצוי מזה דור, בסיפור הדיאטה הבלתי גמירה. יש אנשים שעלו וירדו למעלה מטון? כמה שוקל פיל אפריקאי בממוצע? אצלי משום מה, מושג הדיאטה מתחבר אוטומטית לד"ר אטקינס. הכל כנראה בהשפעת הדוד שלנו  מאמריקה. רובין ברי ידע הכל אודות דיאטות. לדעתי הוא מעולם לא שקל יותר מחמישים או שישים קילו. אפילו לא באושוויץ - בירקנאו שם רכש מיומנות מיוחדת במכונות תפירה  ודיאטות ריכוזיות. רובין ברי אכל ושתה כמו ציפור. כששאלו את שמעון פרס נשיאנו לגבי פעילותו הספורטיבית וסודות תפריטו, ענה שציפורים אינן עושות התעמלות.

 רופין 13 פינת של"ג 13 שכונת כרמיה תל אביב

למה שכונת כרמיה? כי היו שם כרמי שקדים. פירות יבשים ושקדים לא ממש מומלצים בדיאטה של ניצה מרבאום דיאטנית קלינית. ניצה אומרת להתרחק ולי זה מספיק. הבנה יש, אבל איך לעזאזל מיישמים?
דוקטור רוברט  אטקינס סבר שגוף האדם המודרני, חי עדיין בתקופת האבן, והפחמימות הן אויב בלתי ממוגר. הדיאטה של אטקינס קשה ובעייתית. זה לא הפריע לו לההפף למיליונר רציני. נדמה לי שהגיע למשקל עודף ובהרבה להמלצותיו. אם רציתם לדעת עוד על דיאטת אטקינס הלא מומלצת בבקשה
בהמלצת ד"ר יורם ברגר רופא המשפחה ממכבי, הופנתי לדיאטנית קלינית ומומחית באסטרטגיות למיגור ההשמנה המתפרצת. ניצה מרבאום הדיאטנית הנאה ומסבירת הפנים, מקבלת שמנים ושמנות ברחוב רופין 30 בתל אביב. הקליניקה של ניצה בקומת קרקע עם צמחיה מטופחת בכניסה וחדר ההמתנה משדר נינוחות ואווירה טובה ובמיוחד לאנשים מלאים. מהו הקו בו מלא הופך לשמן ומשם למקרר?


ניצה מרבאום דיאטנית קלינית והמשקל מפעם ברחוב רופין 30 שכונת כרמיה בתל אביב

לוחית קטנה עם כתובת נכונה מהווה מתכון לסיפור טוב. ככה גם דיאטה.
 הכרתי את השם ארתור רופין ואפילו את המיקום בערך, כי זה ממש לא רחוק מחנות המטבעות שלי. את העובדה שלרופין היה אוסף מטבעות, למדתי רק לאחרונה מספרו האחרון והנהדר של יעקב משורר. בהמשך קראתי קצת על רופין הכפייתי בעיסוקו בתורת הגזע היהודי ונאלמתי דום. פתאום בהבלחה בלתי מוסברת, הבנתי הערה שולית לכאורה שאמר פרופסור יהודה ניני לפני למעלה מחצי יובל שנים. ועל זה נאמר נפלאות התבונה האנושית. ככה יצא לי להכיר את שכונת כרמיה, ואשמח בשורות הבאות לספר לכם את שראיתי ולמדתי מסיור רגלי עצמאי במקום. ללכת ברגל משתלב נהדר עם דיאטה. גם סושי ואולי אפילו צדק חברתי. בדרך לניצה הדיאטנית וממנה, ראיתי דברים נחמדים, בעיקר כמה שלטי הנצחה שבעצם סיפרו לי כמה דברים חדשים. שלטים קטנים וברורים, מגלים המון.

לאה גולדברג גרה ברחוב ארנון והיו לה גם ידידים

שכונת כרמיה
שכונת כרמיה קרויה על שם כרמי השקדים שהיו שם. רחוב הכרם משמש הוכחה. הרחובות המרכיבים את השכונה הם רופין, הכרם, ארנון, עם ישראל חי, ישורון, גורדון, של"ג, יהואש וכנראה ששכחתי עוד משהו. מיקום השכונה בגדול באזור הצמוד לכיכר אתרים, לא הרחק מבית בן גוריון. רחוב הירקון ובן יהודה תוחמים ממערב וממזרח  כמו גם מאפו ושדרות בן גוריון מדרום ומצפון. שכונה הנושקת לים זה משהו משהו. 
יצא לי להיות כמה פעמים בשכונת כרמיה, ושם למדתי קצת על לאה גולדברג שגרה ברחוב ארנון 15 ועליו כתבה את הספר 'ידידי מרחוב ארנון'. ידעתי גם שפעם היה שם בית חרושת לנקניק של משפחת שטמלר. זהו ידע אישי פרטי. טלי שטמלר למדה איתי בתיכון וממנה ידעתי שבארנון 8 ו-10, היה עד שנות השבעים בית החרושת של אבא שלה. היום בנין מגורים נאה. בית הכנסת יחזקאל שבראשו הרב אריה לוין נכדו שלאבי האסירים הרב אריה לוין זצ"ל. גם המערכת של "העולם הזה" של אורי אבנרי ישבה שם בתחילת הדרך. השכונה במקורה שילבה את סגנון הבניה הבינלאומי, מה  שאנו קוראים באוהאוס וגם בתים קטנים. 


פעמיים גורדון ועוד אחד רחוב של"ג רחוב קטן. משום מה חיבור האותיות לא נחרט בראשי. רם גופנא יליד שכונת תל נורדוי הצמודה לכרמיה ופרופסור אמריטוס  לארכיאולוגיה של שחר ההיסטוריה, עשה לי סדר יעיל בזריזות ספונטנית. בשום מקום ברחוב עצמו, לא תמצאו את משמעות הצרוף של"ג. יש לזה כנראה סיבה מסוימת. בעיריה לא רוצים שנתבלבל. במידה ויש פתח לבלבול אז אנשים מתבלבלים.של"ג על שם שמואל לייב גורדון המוכר לי לפחות מהפירוש לתנ"ך שנדחק הצידה בזמני על ידי קאסוטו. ממש ליד ובמקביל, משתרע רחוב גורדון הגדול והארוך, הקרוי על שמו של יהודה ליב, החשוב במשוררי ההשכלה. בקיצור אפשר להגיד יל"ג.

אם שני הגורדונים לא הספיקו לכם, אז יש עוד אחד ממש לא כל כך רחוק, אבל כבר לא בשכונת כרמיה. גם אהרון דוד גורדון האיש עם העבודה הפיזית זכה לרחוב. אה דה גורדון, מוכר לי יותר משל"ג  ויל"ג. אם לא התבלבלתם עד עכשיו, אז אחרי הקיצורים בטוח שאתם בבלבלה. אני בכל אופן נתתי סימנים לרחובות. בשל"ג גר קדמן מהמטבעות. ביל"ג יש את פרחי גורדון. ויאיר לפיד היה גר ב-לסל, שזה ליד אה דה גורדון ואפשר גם א.ד. גורדון. ממש בועז קלי קלות.

בית המנתח ד"ר יצחק שנקר

הלוחיות ברחוב של"ג
רחוב של"ג קטנצ'יק. בסך הכל מספר קטן של בנינים. במספר 11 ראיתי לוחית חמודה עם כתובת וציור המעידים ש "במקום הזה עמד משנת 1925 הבית הראשון בשכונת כרמיה בית משפחתם של משה וחיה אינגבר אנשי העליה השניה". 
יש ברשת צילום מקסים של הבית והמשפחה. ברשימת הדירים העכשווית בבניין החדש , יש המשכיות למשפחת אינגבר. אני בטוח שהם שווים סיפור.
בשל"ג 13 פינת רופין 13, שלט המספר על ד"ר יצחק שנקר ז"ל. "בבית זה גר ופעל המנתח  ד"ר יצחק שנקר, חרף רדיפות של השלטון הבריטי לא נרתע להגיש עזרה רפואית לפצועי המחתרות, בעל עיטור לוחמי המדינה על חלקו במאבק לתקומת ישראל". אם תגיעו לבית הפינתי הזה, אתם חייבים להיכנס ולראות את הכניסה לבניין וגם את חדר המדרגות.

השלט הכחול של משפחת קאופמן קדמן  
השלט הכחול, של המועצה לשימור אתרים היסטוריים  בשל"ג 5, הכי דיבר אלי כי שמעתי בעבר על הדמויות שבו. הבית של משפחת קדמן -קאופמן. גורית וליאו קדמן גרו בבית הזה, שהפך כמו יתר הבתים למספר קומות. וכך כתוב בשלט הכחול של משפחת קדמן.
"במקום זה עמד בית משפחת קדמן (קאופמן) בשנים 1930- 1989. הבית שימש מקום מפגש חברתי ותרבותי לאנשי העליה השלישית ולרבים מעולי מרכז  אירופה. בבית זה עשתה תנועת ריקודי העם את צעדיה הראשונים וכאן נוסדה החברה הנומיסמטית."

לעניות דעתי הלא קובעת, ליאו קדמן בהחלט מועמד ראוי לתואר הבלתי רשמי של אבי הנומיסמטיקה הארץ ישראלית. קדמו לו רפאלי וגם  נרקיס. מעורבותו המכרעת בתחום בימים בהם פרצה המדינה והמטבעות הראשונים מקנים לו יתרון  מה. אגב יכולים להיות שלושה אבות. בבית בשל"ג חי קדמן עם שתי נשותיו. זהו סיפור חיים מעניין המזכיר במעט, מטמון שלא נחשף. פטירתו החטופה בכנס נומיסמטי החסירה מאיתנו בהמשך מחקר ומידע רב.
גורית קדמן היא אם המחול הישראלי. כלת פרס ישראל בתחום תרבות המחול 1981. "על הנחת היסודות לתנועת מחול העם ביישוב, במדינה ובתפוצות, על העמדת דורות של מדריכים וטיפוח מורשת ריקודי-העדות". (מתוך דברי השופטים).
מטבעות וריקודים מסתדרים נהדר. אני מכיר לפחות שלושה חברים המשלבים ריקודים עם אספנות מטבעות. צעד תימני בשלוב טאלר של מריה תרזה.



דן צלקה , דליה רביקוביץ ברחוב יהואש
אם נפנה שמאלה מביתו של קדמן ולא נמשיך ישר לעבר רחוב הירקון והטיילת, אנחנו ברחוב יהואש. אם זה מזכיר לכם את "כתובת יהואש" ועלילות עודד גולן האיש ותגליות החארטה, סימן שאתם מצויים בסרט דימיוני. היהואש הזה הוא שם העט בו נודע שלמה בלומגארטן1927 - 1872 משורר ובלשן.  הוא גם תירגם את התנ"ך ליידיש. יש פרקים שיכולים להישמע מאד מענין ביידיש. משום מה זה מזכיר לי את המשפט שנהג לומר רב ידוע "ויך את המצרי" - און געשלאגן  דעם מצרי. ושם במקום שהיה הרב המכובד, לא היה מצרי ואפילו לא מצריה, רק  עכו"ם יהודיה. 

דן צלקה הסופר גר ברחוב יהואש. לוחית הנצחה עירונית מציינת זאת. בין יתר ספריו כתב גם את "יהואש ורוכבי המרכבה השמיימית" ובו הוא מספר על מפגש עם איש שתרגם את התנ"ך ליידיש. הגיע הזמן מבחינתי להכיר את צלקה. הדיאטה גם מסוגלת לסתום חורים בהשכלה. גם דליה רביקוביץ גרה ביהואש 6 ממש מול דן צלקה. גם שם שלט הנצחה דומה וקצת יותר מוגבה. בהחלט רחובות עם השראה רוחנית מורבידית. יש בשכונה שתי גינות נוי ומשחק. גן ערן  וגינת פינצ'וק. אפשר לנוח. 


זהו בכללי הסיור בשכונת כרמיה. בסוף ניתן לגשת לים או סתם לטיילת. אין כמו ים, רוח ושחיה אל האופק. הרבה אנשים צועדים, רצים, מדוושים בטיילת כחלק מדיאטה. אם אתם קצת רעבים, אין כמו היוגורט של תמרה בבן יהודה 96 פינת  גורדון. אל תגידו שקובי שלח אתכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה