יום שני, 28 באוקטובר 2013

תומרקין בן 80 והמדליה של תל אביב

יגאל תומרקין הגיע לגבורות וזו סיבה נהדרת להיזכר במדליה שלו והקשר לפלאטו שרון הצדיק מלוד'ז
מטרת השורות הבאות לברר האם יש לי תסביך בלתי נשלט בענין התסמיך. במילים פשוטות האם עולם האסוציאציות שלי מעיד על בעיה המצריכה טיפול מסודר. תודה מראש לכל העוזרים.

בלודז' שבפולין היו הרבה יהודים ומכל הסוגים. משכילים, תעשינים, סוציאליסטים ואפילו נוכלים...
אמנון יצחקי פרסם כתבה נחמדה באתר שלו על בית החרושת לודז'יה בתל אביב. האתר של אמנון מביא באופן וירטואלי את תל אביב ובתיה עם תמונות וסיפורים. כל אחד יכול לתרום מידע לאתר המקסים VTLV. אתם מוזמנים לכתבה 

ידוע לכל שהשם לודז'יה מגיע מהעיר לודז' שבפולין עירם של היזמים המקוריים של אותו מפעל טקסטיל. על לודז' , יהודים , טקסטיל ובכלל ניתן לכתוב יותר מספר אחד. אולי אפילו אנציקלופדיה. אפילו להורי היה פרק בלודז' שאחרי המלחמה ובה בעצם הכירו ומשם התחיל הפרק המשפחתי. אבא שלנו שמואל מספר בזכרונותיו על המקום וכיצד הכיר את אמא שלנו גניה. 

סמל בלודז' - מתוך קורות חיי לידרמן שמואל 1922-2008
"צורפתי ליחידה כלשהיא, ושאלו אותי מה אני יודע. אמרתי שאני נהג, שפעם למדתי נהגות, ואז שייכו אותי ליחידת הובלה. חיכינו עד שהלחימה בחזית תתחדש. בוורשה הכוחות עצרו ליד הויסלה, וזמן רב לא זזו. ופתאום שלחו אותנו ללודז'. העיר היתה ריקה. ראינו רק דגלים לבנים שהניפו התושבים הגרמנים. התמקמנו בבית ברחוב זבצקה מספר חמש. הייתי ביחידה של מתקני טנקים. טנק לא ידעתי לנהוג. רק מכונית.
בלודז' עדיין היו שמונה מאות יהודים בגטו. עזרתי להם כמידת יכולתי. אמרתי להם שאעזור להם להשיג לבוש וקורת גג.
ביחידה שלי היה לי חבר ושמו סביצקי. לפני כן הוא לחם ביחידת פרטיזנים. שוטטנו יחד בעיר כדי להתרשם מממדי ההרס."

תסביך התסמיך הפרטי שלי ולמה כמעט כל דבר מוביל אותי באופן בלתי נשלט לנומיסמטיקה? 
ובכל זאת כשאני שומע את השם לודז' מה שקופץ לי לראש זה משהו לגמרי אחר. זה ממש לא תלוי בי ואין לי שליטה על זה. האסוציאציה (בעברית: תסמיך) הראשונה שלי היא מישהו לגמרי אחר. קוראים לו "שמואל שייביץ שנולד בעיר לודז' שבפולין. בשנת 1939, לאחר כיבוש פולין בידי הגרמנים ברח עם משפחתו לצרפת, התיישב בפריז, ושינה את שמו לסמי פלאטו ". אם לא הפנמתם לגמרי , אזי מדובר בצדיק הקרוי  שמואל פלאטו שרון. D

דיזינגוף סנטר מקום נחמד מאד
פלאטו שרון פרץ לחיינו בישראל ומאז מלווה אותנו באופן צמוד ובלתי מתפשר. אחרי שברח מצרפת בהותירו שם לכאורה הרבה סיפורי נוכלויות , בחר להתנחל בדיזינגוף סנטר, שם מעוזו המרכזי וניתן לראותו באופן חי עם חליפותיו ומחלפותיו ההדורים. יש שם בסנטר גם  ארבע חנויות בולים ומטבעות לידיעתכם. אני ממליץ על שלוש מהן בכייף. 
אצלנו סמי נחשב כוכב תקשורת מוביל, ונוהגים להביאו לראיונות באופן תדיר, כי רבים סבורים שהוא עשה הרבה "בשביל מדינה" לפחות כמו לובה אליאב ז"ל אם לא למעלה מזה. אתמול (כלומר לפני זמן)  ב"ישראל היום" החינמון יש עם סמי הצדיק ראיון שכותרתו "היום לא עושים בשביל מדינה. הכל פה פקקט  צריך לבנות את המדינה מחדש". ותודה לאהר'ה ויסברג, בת חן אפשטיין אליאס ולצלם משה שי על הראיון עם שמואל פלאטו-שרון שבשבוע הבא יחגוג יום הולדת -83. אותי מסקרן מתי הסרט של סמי יראה מסך!.

מה זה דרעק DREK ?
תמיד כשמיסייה שרון מדבר אני נזכר במה שאבא שלנו אמר על גברים ממוצא פולני שבדרך כלל הם בסדר גמור ,אבל אם מישהו יוצא דרעק, אז גם שם הוא מצטיין בזה. ותחשבו על זה חברים. יש לי כמה זוטות נוספות בענין "האיש הבודד לכנסת" ואולי נגיע אליהן בקטנה יום אחד. ממש לא בטוח אבל אולי.

האוסף של "הקול הצרוד, המבטא הצרפתי והפה הגדול שלא עושה חשבון"
בבית החולים בילינסון מוצג האוסף של אותו סמי הצדיק. כל הציורים הם כאילו. נחמד לבית החולים ואפילו למבקרים לראות את גדולי הציירים בחיקויים של 1000 דולאר פחות וגם יותר. האמת שהדבר הזה ממש נחמד ומשום מה אני בכל זאת חושב על ה"תרגיל" שאולי יגיע בהמשך כי אצל סמי זה לעולם לא נגמר עד שזה נגמר. אתם מוזמנים למצגת על האוסף בבית החולים ונאחל לכולכם בריאות טובה ושתראו את האוסף מרחוק ואם תגיעו לבילינסון זה רק לבקר יולדות ואפילו אני נולדתי שם ויש לי הוכחה כי גם את הברית מילה שלי עשו שם ותמיד נדמה לי שהם חייבים לי עוד משהו.
1979 מדלית תומרקין תל-אביב בת 70 .  היום תומרקין בן 80
האמת שלא הייתי מתעכב על אותו ארכי צדיק הדור , אילמלא היה לו קשר בעקיפין למדליה ואפילו למדליה תל אביבית בעיצוב יגאל תומרקין. במלאות 70 שנה לתל אביב הונפקה באופן פרטי מדלית תומרקין תל אביב בת 70. סט המדליות הורכב משתי מדליות כסף וזהב במהדורה של 500יחידות. לכל הסטים נלוותה תעודה ממוספרת עם חתימת ידו של האמן יגאל תומרקין. מדלית הזהב שוקלת 30 גרם ותכולת הזהב 22 קראט ומדלית הכסף שוקלת כ- 100 גרם כסף טהור. התעודה המצורפת למדליה היא של החברה לנאמנות של בנק כללי לישראל בע"מ.

שבעים שנה לתל אביב מדליה של יגאל תומרקין זהב וכסף 1979. צילום אליעזר מורב

בנק כללי לישראל והתעודה
המדליה של תומרקין נחמדה ומגיעה לשוק מדי פעם. אין לה למיטב ידיעתי נדירות וערך מיוחד וכמו רוב המדליות היא נסחרת סביב השווי של המתכת שבה קרי ערך הזהב והכסף וזה ממש לא נורא. בדרך כלל המדליה הזו מגיעה כסט עם מארז נחמד. מעולם לא הקדשתי לה ענין מיוחד למרות שידעתי שהיא הונפקה באופן פרטי וזהו. רוב האספנים והסוחרים לא יכלו להרחיב לי את המידע עד שיום אחד קניתי מדליה כזו עם תעודת אחריות של החברה לנאמנות של בנק כללי לישראל בע"מ וסקרנותי דוגדגה. פתאום גם רציתי לדעת מה בעצם רואים במדליה מלבד ענין האנדרטה בכיכר מלכי ישראל שלפני העיריה. כשמתחילים לחפור אז כל דבר מתחיל להוות סיפור. אולי מישהו יכול לעזור?




תומרקין עם בגדי עבודה כחולים מסתכל על החלון בבן יהודה 18 א'
לא ידעתי למי לפנות, כי בכל זאת המדליה הזו היא פרטית ואין תעוד מעבר לאותו נייר. אז החלטתי שהאיש הכי מתאים הוא לא פחות מיגאל תומרקין האיש והמדליה הספציפית. זו גם הזדמנות לשמוע את האמן באופן ישיר וחוץ מזה לטעמי יגאל תומרקין הוא אמן אדיר. אי אפשר להישאר אדיש מול יצירתו ומבחינתי עבודותיו נהדרות. אני לא אשכח איך פעם לפני הרבה שנים יגאל תומרקין התעכב זמן רב מול חלון החנות עם בגדי העבודה הכחולים שלו והתעמק באותן רפליקות מוגדלות של מטבעות עתיקים מעשי ידיו של דב אבן, ואני כמו טמבל ישבתי בוהה בו מתוך החנות ולא הזמנתי אותו פנימה לשיחה אפילו מתוך נימוס בסיסי. אמרתי לכם שסוחרי מטבעות הם עם לא חכם במיוחד.
ועוד על יגאל תומרקין  

הוא הלך בשדות של יגאל תומרקין במוזיאון תל אביב

טלפון ליגאל תומרקין ביפו
אז פניתי ל144 וקיבלתי את המספר ואפילו את ת.ד. 8430 יפו ושוחחתי עם תומרקין מספר דקות. הוא הסביר לי את מה שרואים בצד השני עם היציקה המלבנית הגדולה עם כיתוב השלום , אולם לצערי אני לא זוכר מזה דבר. ואז לפתע הוא הגיע לשם של פלאטו שרון שכנראה היה מעורב  שם באיזה שהוא שלב מבחינת הארגון והכסף , אבל מעולם לא שילם לו ולאחרים דבר. תומרקין  "ברך" את פלאטו בשפתו העדינה והישירה ואז הבנתי שגם פה היה פלאטו  הצדיק והשאיר את חותמו. מענין אם זה הקשר היחידי שלו למטבעות?

לודז'יה, פלאטו שרון, תומרקין, מדליה ותסמיך פורסם לראשונה ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה