יום שלישי, 22 באוקטובר 2013

מחווה לממציא הגלגל השומרי וגם לשמחה נח קרמר

October 18, 2013 at 2:28pm


מחווה לממציא הגלגל השומרי  פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay
אני מת על גלגלים. לא יודע למה אבל מאז שאני זוכר את עצמי יש לי אהבה בלתי מוסברת לדבר הזה ששינה הרבה דברים. אולי זה משהו שקשור לאופנים בילדות ואולי לגלגל ענק שסובב אותנו משועשעים ומפוחדים. מה דעתכם  על חלוקת אופניים חינם או כמעט חינם בערים גדולות בישראל? 
תרבות המערב חייבת המון לשומרים החל מהגלגל, כתב , מדע , מערכת משפט ואפילו סיפורים יפים

שמחה נח קרמר שומרולוג יהודי אמריקאי צילום: סריקה אליעזר מורב



הגלגל של אודי הכי מיוחד שנתקלתי בו באופן מוחשי. רציתי אותו אבל מינה הזהירה אותי!


הגלגל של אודי צילום: קובי לידרמן


הגלגל הכי מרשים ומיוחד שראיתי הוא הגלגל של אודי  ויש אפילו תמונה  . גלגל תנופה כבד ששוקל כמה מאות קילוגרמים ואפילו חשקתי בו כקישוט פיסולי. מינה הזהירה אותי שאם  יהיה גלגל  נוסף בבית , אז גם אני אגולגל במורד גבעת הסלעים  בואכה  בית החיים  הצמוד. יש  איומים  אפקטיבים  ועובדה  שהגלגל המדהים של אודי לא מתגלגל לעבר מישור החוף ולכן הוא עדין חי ומסתובב אצל אודי וענת. אולי יום אחד נגלגל אותו לעבר משהו במסגרת הפנטזיות הכלליות שלי. ימים יגידו. הגלגל של אודי ראוי למקום של הרבה  סקרנים הנעים ונדים במעגלים אינסופיים שלעולם לא יפסקו. 
 יש לי שני גלגלים  משלי אבל פחות מרשימים וכבדים. גלגלים קטנים ומתוחכמים לא עושים לי את זה. מכירים את הגלגל של שמוליק קראוס? 

איפה הגלגל האינדיאני?
יש המצאות שאנחנו קיבלנו כמובן מאליו. יש מקומות שהגלגל לא התגלגל אליהם והדבר ניכר שם. למשל האינדיאנים. לא אלו מטבריה כי אם אלו האמיתיים. החברה האלה המשיכו לסחוב דברים עם מזחלות ופטנטים אחרים שכנראה השאירו אותם מתאימים לשמורות ולסרטים.
הרצאה מלומדה על הגלגל וכל הכרוך בגלגולו של זה אין ביכולתי הדלה לספק. יש ברשת הרבה דברים טובים והיה  לפני שנה  מאמר חכם  ומעשיר שאהבתי מאד והיום לא מצאתיו.  
כנראה שהגלגל הוא המצאה שומרית. השומרים שקראו לעצמם "שחורי הראש" אחראים להמון דברים טובים וראשונים בציביליזציה האנושית ובעיקר המערבית. אם חשבתם שאנחנו צאצאי השומרים אז כנראה שלא. הם לא בני שם ואם בא לכם להרחיב קצת אז בבקשה  לקישור 

כמעט כל דבר ראשוני בתחום ההמצאות והגילויים בעולם העתיק יכול להחשב גם כהמצאה סינית. אנחנו קרובים אל עצמנו והם הסינים לעצמם, תרבותם ומבחינתם הרבה דברים קרו דווקא שם ויכול להיות שהם גם צודקים. אם חשבנו שמטבעות זו המצאה אירופאית אי שם באזור תורכיה של היום באים הסינים וטוענים לבכורה.

הנס מאור- הצבא השומרי מסתער 2500 לפנה''ס המוזיאון הבריטי צילום: אליער מורב



ההיסטוריה מתחילה בשומר - ספר כמעט חובה
ברגע שאני שומע את המושג שומר , שומרית, שומרים , גילגמש, סיפורי המבול בגירסאות ישנות ועתיקות אז קופץ לי במיידי שם אחד ויחיד והוא  שמואל שמחה נח קרמר השומרולוג המיתולוגי שזכיתי לראותו יותר מפעם אחת , מבקר בישראל ואפילו מרצה באנגלית למרות שידע עברית. ספרו בעברית 'ההיסטוריה מתחילה בשומר' הוא ספר חובה! המחווה של הפוסט  הזה היא עבורו וכשרציתי בהתחלה לכתוב אודותיו לא היה כמעט כלום ברשת ובטח לא בעברית. עברו כמה מאות ימים והאיש זכה לערך בויקיפדיה גם בעברית וככה חסכתי לי הרבה מלל מיותר.

שמואל נח קרמר 1897 1990 אשורולוג ומומחה בעל שם בהיסטוריה השומרית ובלשון השומרית

קוטשר בעד קרמר
שמחה שמואל (סמואל) נח קרמר ז"ל Samuel Noah Kremer בספטמבר 1897 – 26 בנובמבר 1990 היה בארץ מספר פעמים כאורח המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב. פרופסור רפאל קוטשר ז"ל , הציג אותו לפני קהל השומעים בבנין גילמן ואני זוכר איש לא צעיר אבל עם הרבה סימפטיה ואנרגיה, נועל נעלי התעמלות לבנות וצעירות, עומד ומרצה על גילגמש ועוד דברים מהתרבות השומרית. אני זוכר שבראשי חלפה המחשבה על אנשים לא צעירים באמריקה ואפילו בניו יורק ששם אולי חיים הכי הרבה . ראיתי לנגד עיני את הדוד שלי רובין ברי את בשביס זינגרואפילו את  וודי אלן והוריו שהמשותף לכולם היה שהם היו רזים . אולי הסיבה שהשומרים נעלמו הייתה שהם לא שמרו על דיאטה נכונה?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה