יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

העישון מזיק לבריאות או מה היה קורה לרבין אם לא...

October 17, 2013 at 1:42pm


העישון מזיק לבריאות פורסם לראשונה במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אדם שצרכיו לא סופקו באופן מותאם בשלב האוראלי מפתח קיבעון כמו עישון (פרויד)

מעולם לא עישנתי באמת. לפעמים הייתי לוקח סיגריה מחברים, רק בשביל להחזיק אותה בפה ולא מדליק. ידעתי שהעישון מזיק לבריאות. לדעתי זה ממש מגעיל לעשן ויסלחו לי המעשנים ועוד יותר המעשנות.
רבין וחוסיין חדוות המעשנים

אני יודע שיש אנשים שאוספים קופסאות סיגריות מפעם. הרבה יותר פופולרי לאסוף קופסאות גפרורים של פעם, וממש לא חובה עם הגפרורים עצמם. שמעתם על סיגריות מספרו

היום אני מספר לכם את מה ששמעתי ממש עכשיו מבחורה נחמדה ביותר, שעובדת בקפה שכונתי אי שם ברחבי תל אביב סיטי. קוראים לה דנה היפה והיא סטודנטית לקולנוע. לפי דעתי דנה יכולה להיות שחקנית נהדרת ומהרבה סיבות. דנה לא אוספת כלום ולדעתי ככה הכי טוב. כרגע לדנה אין חבר והיא גם לא רוצה. "כשארצה יהיה לי". דנה צודקת.
שיגרה או שיגרע
דנה מספרת שיש בקפה השכונתי מספר לקוחות קבועים. לכל עסק יש את הקבועים. קבועים זה אנשים שבאופן קבוע מגיעים, קונים, נשארים ובסוף גם הולכים. למחרת אותו דבר. בדרך כלל זה קבוע אצל הקבועים שהם שותים וצורכים את אותם הדברים הקבועים. לדעתי להיות קבוע זה קצת מקובע עבורי. עישון הוא סוג של קיבעון על פי פרויד. אני מעדיף את השיגרה. אין כמו שיגרה טובה. שיגרה רעה היא שיגרע. מה ההבדל בין קבוע לשיגרתי? לי זה די ברור אבל קשה לי להסביר כל דבר.

אסימון מתכת המיועד למכונות אוטומטיות ומיועד להגבלת השימוש על ידי צעירים

משרד הבריאות קובע כי העישון מזיק לבריאות. אזהרה: סיגריות גורמות למחלות ולמוות בטרם עת
אז הסיפור הוא על לקוח קבוע בשם צוקרמן איזיק (שם סתמי). גבר בגיל העמידה שנוהג להגיע מדי יום, בשעה קבועה לקפה השכונתי ולהזמין את הקפה הפוך חזק ותמיד גם את הסיגריות שלו וזה חייב להיות קאמל - camel קצר, כי אחרת הוא לא מעשן. ואחרי שצוקרמן מעשן את הכמה סיגריות שלו עם הקפה הפוך חזק הוא מבקש עוד קפה והפעם פחות חזק וגם סודה ליד. בדרך כלל וזה די קבוע הוא מבקש גם את הכריך עם הטונה אבל שיוציאו את העגבניה בבקשה. ואז צוקרמן מוציא תמיד מאה ש"ח בשטר אחד, משלם ומשאיר 20 ש"ח טיפ. מעולם הוא לא משאיר פחות מזה. היו כמה פעמים שהשאיר את הכל. צוקרמן איזיק לקוח קבוע וטוב. בעצם לקוח מצויין.
Rauchen ist schlecht fur die Gesundheit =העישון מזיק לבריאות
כשלמדתי גרמנית, אחד הדברים הכמעט יחידים שידעתי  היה המשפט ש"העישון מזיק לבריאות". הייתה גירסה דומה בה הסיגריות גורמות נזק לבריאות. ד"ר קרל זינגר היה מורה לגרמנית עם קצת זקנקן וקצת קרחת. הוא עישן הרבה וכנראה שתה ולא רק קפה. קרל היה מורה נחמד ולבבי, שהבין שבישראל לא חייבים לדעת גרמנית מצויין. בסוף כולם חייבים לעבור. אפילו אני.


צוקרמן לא מגיע
דנה מספרת שלפני כמה ימים שמו לב שצוקרמן לא מגיע בקביעות ואפילו לא בכלל. ברור קצר בסביבה הוביל לזה שצוקרמן הובהל לבית חולים עם אמבולנס. כנראה שזהלא משהו מאד רציני, כי עובדה שהוא חזר הביתה ואשתו הגיעה לקפה וביקשה בדיוק את מה שבעלה לוקח תמיד רק בלי הסיגריות. היא עושה עבורו שירות עד הבית שזה ממש קרוב. סיגריות לא. ידוע לכל שהעישון מזיק לבריאות.
ורה אשתו של צוקרמן הגיעה באופן קבוע לקחת את מה שבעלה נהג מזה תקופה ארוכה. ככה במשך שבוע שלם. היא לא השאירה טיפ נדיב כמוהו אבל בהחלט בסדר. תמיד לבושה מוקפד ומסודר. לעצמה לא לקחה דבר.
בפעם האחרונה שבאה ביקשה באופן מפורש "מחר כשבעלי יגיע לקפה לא למכור לו בשום אופן סיגריות. הוא חזר מבית חולים ומחר הרופא מרשה לו לצאת החוצה כמו פעם. אני מבקשת וגם דורשת שלא תמכרו לו סיגריות. מספיק שתגידו לו שאין קאמל קצר. משהו אחר הוא לא מעשן אפילו בחינם." בקשה קצת מוזרה אבל בהחלט הגיונית כי ידוע לכל שהעישון מזיק לבריאות. 

צוקרמן כן מגיע
צוקרמן אכן חזר לקפה וניסה לשחזר את שעשה בקביעות. הוא מייד הבין שאשתו אסרה למכור לו את הסיגריות וממש לא התעקש. הוא לא עשה מזה ענין והוסיף שגם אשתו לא גיבורה בגיל הזה ואין לו כוח לריב איתה. הוא ינסה בלי הסיגריות כי ידוע שהסיגריות מזיקות לבריאות בדיוק כמו העישון.

מרבית האנשים שהכרתי והפסיקו לעשן מסיבה אחת פשוטה. מוות...
כעבור יומיים שמו לב ששוב צוקרמן לא הגיע. דנה כבר די חששה לשאול ולבדוק פרטים, אבל בכל זאת שאלה אולי מישהו יודע מה קורה איתו. מנהלת המישמרת של אתמול סיפרה שאתמול בבוקר ראו ניידת בבנין של צוקרמן. לא זה ממש  לא היה מד"א או שח"ל. צבע שחור זה חברה קדיש"א. הם גם אף פעם לא מפעילים סירנה. מה כבר יש להם למהר. אחד העובדים אפילו ניגש לפה והזמין קפה הפוך אחרי שהראו לו את תעודת הכשרות. צוקרמן נפטר? לא! אשתו נפטרה...

קפה עלית סוקולוב 79א - על שדרות נורדאו פעם הקיוסק של בכר VTLV

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה