יום רביעי, 2 באוקטובר 2013

על שלושה אבות - הקדמה



סטפן הגבוה באמצע עם המחשב ונעמי וגם ליאון עם הפסים

אורה ניניו צילצלה ואמרה לי שצריכים להיפגש. אורה אמרה "סטפן הבן של ליאון רוצה לדעת על המשפחה שלנו". אורה היא אחותו הבכורה של ליאון רידניק  שגר בצרפת והבן שלו סטפן  חי בישראל ורוצה להכיר  ולדעת יותר על המישפחה שלנו.  משפחות ניניו , רידניק  ואנחנו קרובי משפחה כי האבות שלנו קשורים בקשר משפחתי . יעקב רידניק ז"ל יליד קוסטופול שבווהלין, האבא של ואורה וליאון, נסע לפני המלחמה ללמוד בצרפת וככה ניצל ונשאר יחיד ובודד ממשפחתו בדיוק כמו אבא שלנו. אז אמרתי לאורה שזה בסדר ושתתאם עם האחיות שלי דבורה ואראלה מחדרה ואני כבר אגיע. אורה ושמואל ניניו מירושלים כבר לא הכי צעירים למרות שהם עשר ומכל הבחינות, ויש כבר נינים והכל נפלא וצריך לשמור קשר. חוץ מזה ידענו שיש חתונה בכפר חב"ד של משפחת לידרמן  מחיפה. ירבו שמחות בישראל. אמן.

יעקב רידניק כרטיס עבודה כשבוי בגרמניה

שלושה שרדו את השואה ממשפחתו המורחבת של אבינו שמואל לידרמן שחיו בפלך ווהלין. נח לידרמן ז"ל, יעקב רידניק ז"ל ואבינו שמואל ז"ל. פעם שמעתי הרצאונת בבית ווהלין בגבעתיים על שרידי יהדות ווהלין.אברהם ביבר אמר לנו שאחוז אחד מיהדות ווהלין שנשארו במקום ולא נעו מזרחה או לכיוון אחר בתקופת השואה שרד. אחוז זה גם משהו. אחוז משלוש מאות נפשות זה 3.

על החוף של נתניה ובלי יריות
משפחות רידניק   ולידרמן  מחיפה אינן מכירות בכלל. אז יצא שביום ראשון נסענו למיפגש עם  המשפחה  של רידניק כלומר עם אורה ניניו והאח שלה ליאון רידניק וכמובן שהילדים שלהם הצטרפו וגם חלק מהנכדים והיה ממש נחמד מעל החוף  של נתניה  ולא היו בכלל יריות ופיצוצים וראינו תמונות, ואכלנו פירות ועוגות  ושאלנו שאלות וגם ענינו על מה שידענו ובעיקר על מה שלא. בסוף החלטנו שנשמור על קשר בשביל הדור הצעיר שממש לא יודע הרבה , ולמה אנחנו בכל זאת משפחה. יש המון קרובי משפחה  בעולם שבשלב כלשהו מאבדים את הקשר , החשק ובכלל כל אחד לעצמו. קשרים נשמרים בדרך כלל אם יש סיבה מיוחדת ומעבר לכך. כסף זו אחת הסיבות ופה אין כסף אז נראה איך זה יתפתח. אני זוכר כילד איך ליאון מפריז היה מתארח אצלנו בסוקולוב 93 ותמיד מסודר ומקפיד על כל דבר. את הלבן של אז עם הכוס  מזכוכית נהג לאכול עם כמה כפיות סוכר וכולנו היינו מופתעים. תמיד גם היה לו מבטא צרפתי ממש כמו להמון צרפתים. ליאון דומה לאביו כמו שתי טיפות שמפניה. 

יעקב רידניק עומד מימין עם משפחתו

אורה ניניו עם המחשב

אורה  ניניו נולדה  בשנת 1938  בצרפת ליעקב ואטלי רידניק. אבא שלה נולד ב-קוסטופול - ווהלין בשנת 1907. הקשר שלו עם אבא שלנו היה כנראה דרך משפחתה של אימו רחל כץ מהעיירה האשט. יעקב רידניק נסע ללימודי כימיה בצרפת וכך ניצל. משפחתו כולה הושמדה. נשארו איתו מעט תמונות ומכתבים השופכים אור על התקופה. יעקב רידניק מיעט לדבר על נושא השואה. אני זוכר אותו ואת רעייתו אטלי כשבאו לבקר בארץ מדי פעם.אורה ניניו עם המחשב

אז החלטתי לעצמי בלבד שנעשה זאת בחלקים חלקים, כי גם אני בקושי יודע משהו על הצד הצרפתי של המשפחה שלנו. נעמי גז היא הבת של אורה ושמואל ניניו ואפילו אחות של אלי ניניו. היא הבטיחה לשלוח לי סיפור שכתבה על אמא שלה עם תמונות. הבטיחה וגם קיימה וגם ביקשה שאת הסיפור שלה לא אחשוף כי יש בכוונתה לעשות עם זה משהו באחד מהימים. בתמונות הרשתה לי להישתמש ואני מודה לה ולכל המשפחה. אז בפעם הבאה נביא קצת על משפחת  רידניק. 
חוץ מזה שתדעו שפיג'ו 404  היה אחלה אוטו וקרלה ברוני ממש פצצה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה