יום ראשון, 20 באוקטובר 2013

הקיר של הבנק שלי ואנסטסיה היפה

כשטרומפלדור ובן יהודה נפגשים בבנק הפועלים 
יש הרבה קירות בתל אביב יפו. חלק מהם זכו שמשהו יעטר או יקשט אותם. אנחנו רואים אותם הרבה אבל לפעמים ממש רואים שם אויר. טרומפלדור 15 פינת בן יהודה 19 הוא מבנה קצת מוזר. אני עובר שם כבר למעלה משלושים שנה ורואה את הקיר הזה עם היצירה שעליו ובקושי נעצר ומנסה להבין מה הולך שם. יש כנראה לא מעט מקומות שכאלה שרובנו חולפים על פניהם וזהו. לדעתי זה ממש לא בסדר.

דינה ניר אבן - טוב, ילידת 1936 מקיבוץ שער העמקים פסלת ויוצרת בישראל
הקיר בטרומפלדור אלמנט דקורטיבי עירוני עשוי לוחות יציקת אלומיניום שהסתיר מערכת מיזוג
יש הרבה קירות בהרבה מקומות. רצוי שעל חלקם יתנוססו עבודות אמנות שונות.

נוף אורבני של דינה ניר צילום: קובי לידרמן

נוף אורבני של דינה ניר


יכול להיות שפעם או פעמיים עצרתי וניסיתי להבין מה קורה שם ולא בדיוק הצלחתי  וזה דווקא בסדר, כי זה נותן פתח לפעם הבאה. יכול להיות שרואים שם משהו אורבני בצורה קצת מופשטת. יש שם שני דברים ממש ברורים, לפחות לי. יש שם את שם היוצרת דינה ניר וגם את השנה 1975 וגם את הלוגו הקודם של בנק הפועלים. הקיר כולו דמוי בזלת אפורה ועשוי ממתכת - יציקת אלומיניום וזה מה שמחזיק אותו עמיד לפגעי הזמן והטבע. מצבו הכללי טוב ואם זה היה תלוי בי הייתי עושה לו סוג של ריענון מתכתי שקצת יתן לו סוג של שמנוניות עם ברק מסוים. 

בנק הפועלים שלי עם אנסטסיה היפה והברכה המטפטפת 
מאז שאני זוכר את המקום הזה זה בנק הפועלים סניף 689. נדמה לי שפתחתי שם חשבון ב 1980. מאז אני חושב שהיו שם שינויים מינוריים כמו למשל שהרצפה השחורה הפכה ללבנה ואין יותר שרותי כספות.
הפועלים האמיתיים כלומר העובדים  בבנק,  משתנים כל הזמן תוך שמירה על איזון נכון של הדתות והעדות בישראל . אם אתם רוצים לראות את הטלרית הכי יפה באזור אז כנסו לבנק וחפשו את אנסטסיה. היא ממש יפה. יפיפיה אמיתית וכבר לא טלרית.
ממש לאחרונה נשאלתי המון שאלות בסקר טלפוני חיצוני של שביעות רצון מהבנק. הסוקרת רצתה לדעת מדוע אני ממעט להשתמש בשירותי האינטרנט של הבנק ומעדיף להגיע לסניף. אמרתי לה שזה בגלל אנסטסיה. היא לא הבינה. אז שאלתי אותה אם היא מכירה את אנסטסיה? היא השיבה בשלילה. אז אמרתי לה שאם היא הייתה מכירה אותה היא הייתה מבינה. נדמה לי שבסוף היא הבינה. אני לא חותם על זה שהיא הבינה.





מעל המבנה שהוא קומה אחת בלבד יש ברכה שאורחי המלון שוחים בה. אני זוכר שהיו נזילות מים ולא מהמזגנים. כל כמה חודשים יש במקום בעיית ביוב ותמיד כשאני נכנס לשם ויש את סימן ההיכר הריחני נדמה לי ששוב מישהו אכל שם חומוס ופול שפג תוקפם.

קטע מתוך הקיר של האווירה העירונית 


דינה ניר 1975 טרומפלדור 15 תל אביב

מבית ארלוזרוב, מועדון הפלמ"ח ועד לבנק של הפועלים ושל שרי
פרופסור רם גופנא סיפר לי שהמקום הזה היה בעברו המנדאטורי מיועד להיות בית ארלוזרוב. שנים לא מעטות עמד השלד הלא מושלם כשכולם יודעים שפה יקום בית ארלוזרוב שלבסוף לא קם. תקופה מסוימת שימש המקום כמועדון הפלמ"ח. החיבור ההיסטורי עם חברת העובדים, בית ארלוזרוב ובנק הפועלים עד למכירת הבנק לאריסון ושות' נחמד ומעיד על הקורה בארצנו הקטנטונת. העברת ידיים מההסתדרות ושלוחותיה לידי הטיקונים והאוליגרכים  שהביאו את הונם מעבר לים וכאלה שהשכילו לגיסו פה בזול מאיתנו הילידים אובדי העצות.
היום קוראים למלון מטרופוליטן ופעם זה היה מלון סיני ואפילו הייתה שם שרפה וחצי במשך השנים. במלון יש מפעם לפעם תצוגות של חומר אספני של מכירות פומביות. יעקב צחור מבולי תל אביב וגם אד רוזן מהבית של ציון שבארצות הברית נוהגים לשכור את שירותי המקום להצגת החומר שלהם. יש תמיד כיבוד מכובד. 

טרומפלדור 11-13 - מלון מטרופוליטן והברכה הלא אולימפית מתוך אתר VTLV

שכונת רוזנפלד הנשכחת ממש ממול למלון מטרופוליטן. מגרשי החניה התמלאו בבתים חדשים וכעת מורגשת במקום מצוקת חניה. עד לא מזמן שמוליק קראוס ז"ל גר ממש ממול.
 פרופסור רם גופנא כותב בתל אביב 100 " שכונת בתי רוזנפלד היא קבוצת בתים שנבנו בשנת 1924 על המגרשים הדרום-מערביים בפרצלציה של אדמת מטרי, עליה הוקמה בשנת 1923 שכונת תל-נורדוי. המגרשים נרכשו בשנת 1923 במישרין מחברת הכשרת הישוב  בידי שמעון דוד רוזנפלד שעלה לארץ מארצות הברית ובנה עליה בתים להשכרה: שני בניינים גדולים ומאחוריהם ארבעה מבנים קטנים, ניצבים אליהם. הם כונו אמנם על ידי העיריה ובפי העם שכונת רוזנפלד או בתי רוזנפלד, אולם העירייה לא התייחסה אליהם מעולם כשכונה לעצמה וכללה אותם בתחום שכונת תל-נורדוי אף שלא השתייכו לתחום פעילותו של ועד השכונה. בתי רוזנפלד השתרעו לאורך רחוב הרברט סמואל אל פני הים, מפינת רחוב טרומפלדור בצפון ועד לרחוב הירדן בדרום. על המגרש שמדרום לבנייני המגורים להשכרה בנה רוזנפלד בשנת 1924 גם בניין לבית מלון, שאותו שכר זאב קדישזון מורשה והקים בו את "מלון הפאר ורשבסקי, כשר למהדרין ושירות אירופאי מעולה ואוכל ביתי טעים". המלון פעל עד ראשית שנות השלושים." 

דינה ניר אבן-טוב הפסלת של הקיר עם האווירה העירונית
אז ניסיתי בכוחותי הדלים לבדוק קצת על הקיר והיוצרת. ברשת עצמה מצאתי ממש קצת אבל בהחלט קצה חוט לחיפושי. אנדרטת חטיבת 37." את פסל האנדרטה יצרה הפסלת דינה ניר–אבן-טוב מקיבוץ שער העמקים, שבעלה עודד, איש הסיירת של החטיבה, נהרג בקרב בשכם. האנדרטה נחנכה ביוני 1969." ועוד קצת על האנדרטה 
חומר נוסף ניסיתי באנציקלופדיה של ציירים ופסלים ספר הזהב של אמני ישראל - ישארט שני כרכים 1979 עורך ראשי: א. ברט, עיצוב סטודיו צוות שטיר. 
לצערי גם יהודה מאי המומחה שלי לאומנות ישראלית לא הוסיף הרבה אז החלטתי להשתמש במכשיר הנפלא של בזק ופשוט שוחחתי עם דינה ניר אבן-טוב שגרה היום בהרצליה ושמחה שיש מישהו המתעניין בעבודתה מפעם.

דינה ניר לבית קושניר ילידת קיבוץ שער העמקים 1936 , אמנית העוסקת בעיקר בפיסול מספרת לי שאת הקיר בטרומפלדור שמסתיר בעצם את פתחי האוורור של מערכת המיזוג של הבנק עשתה בשנת 1975 והוא מתאר אווירה עירונית העשויה מפלטות של יציקת אלומיניום. אביהו מזרחי עזר לה בעניין והיה גם קיר דומה בראשון לציון שבינתיים פורק. שום דבר בחיים הוא לא לנצח חוץ מנצח ישראל.
עבודות נוספות של דינה ניתן לראות בבית הקיבוץ הארצי קומה 4 ליד אבן גבירול בתל אביב, פסלים באור עקיבא קרית גת, בשני בתי ספר בקרית שמונה , פסל ינשוף מאבן בירושלים גן קארטר ופסל חיות באשדוד וגם פסל בכרמיאל בכיכר דדו. קיר הנצחה במושב מולדת, קיבוץ מזרע וכמובן עבודות בקיבוץ שער העמקים בו נולדה. היו גם שתי עבודות בבסיסי חיל האויר וגם פסל ברזל בשומריה. דינה למדה באופן עצמאי שנה בסמינר הקיבוצים אורנים ליד טבעון ושנה בלונדון. בשנות השישים הציגה תערוכה עצמית בגלריה הדסה קלצ'קין בתל אביב.

יש המון קירות בתל אביב ובמקומות אחרים. נדמה לי שזה יכול להיות נחמד ומעניין במידה וחלקם יעוטרו ביצירות אמנות מתחומים שונים. יש להניח ולקוות שאחרי כל קיר יש  יפיפיה בדמותה של אנסטסיה.

על קירות תל אביב-טרומפלדור 15 פינת בן יהודה 19 פורסם לראשונה ב MySay




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה