יום שישי, 1 בנובמבר 2013

הולך ופוחת הדור, הולך ועולה המע"מ

יום ‏12 אוקטובר 2013‏ בשעה ‏06:44‏
הרבה פעמים שמעתי את המשפט האומר הולך ופוחת הדור. תמיד נדמה לאנשים מסוימים שפעם היו אנשים אחרים וכנראה טובים יותר. אני ממש לא בטוח בזה. נראה לי שאנו משתפרים אבל הכיוון לא ברור. נדמה לי שהפעם הראשונה ששמעתי את הביטוי הזה, היה בבית הספר היסודי. למדנו את יצירתו האידילית של שאול טשרניחובסקילביבות,  ושם בין הקמח הלבן ותהליך ההכנות זה הופיע. אני לא בטוח באיזה כיתה למדנו את זה, ואפילו לא עם איזו מורה בדיוק ,אבל בית הספר לדוגמא ע"ש הנריטה סאלד בתל אביב ,  היה מוסד חינוכי בסדר עם צוות מורים ראוי. היום שינו את שם המוסד וקוראים לו א.ד. גורדון ואני לא יודע אם זה מצדיק או מפריך את הביטוי על הולך ופוחת. עוד מעט יהיה לכולנו שטר ירוק ויפה של טשרניחובסקי הרופא, המשורר והמתרגם ואולי ביחד נכיר יותר את האיש הזה שבהחלט היה סוג של גאון וגר בעיר תל אביב ונקבר בטרומפלדור ממש לא רחוק מחנות המטבעות. לאחרונה הופתעתי לקרוא  אצל אילן שחורי על הברחת גופתו לתל אביב מירושלים מחשש שיקבר בה כלא יהודי. 
אומרים לי ששאול טשרניחובסקי של לביבות כמעט ולא נלמד היום, והכמעט הוא ממש לא.


השטר הירוק של טשרניחובסקי

פעם הסביר לי בעל תשובה מאד מיוחד , שתנא אחד קטן קטן שאפילו שמו לא מובא במלואו במקורותינו מעבר לאותם 120 תנאים מוכרים , היה הרבה יותר חכם וגאון מכמה אינשטניים ביחד. האמת שלא ידעתי מה לענות לו וגם איש לא חיכה לתגובתי. מעולם לא פגשתי בחלומי אפילו לא תנא קטן אחד,  וגם את אריק אינשטיין בקושי ראיתי בהופעה אחת בהיכל התרבות עם יהודית רביץ ויוני רכטר. על אלברט אינשטיין אני יכול רק לדמיין ובכל זאת אני לא חותם על זה שהתנא הכי קטן היה הרבה חכם מאלברט ואפילו לא ממריו ליביו.  מה עם ליבוביץ? ואם מרן עובדיה זצוק"ל היה גדול הדור מזה כמה מאות שנים , אזי מצבנו לא הכי גרוע.
יאיר נחמני נ"י תמיד אומר שהמצב משתפר לרעה. כנראה שבנושא המטבעות הוא צודק ולטובה. 

מהו מקור הביטוי על הדור הפוחת?
ניסיתי למצוא את המקור לביטוי על ההולך ופוחת הדור ולא עלה בידי באופן הולם לטעמי. אשמח לסיוע.
שלום אורן וגם הרצלינה יגר העלו מיידית  את האפשרות עם נרות החנוכה של הזוג הכי מפורסם  הלל ושמאי והמחלוקת ביניהם שנפתרה בדרכו של בית הלל. שם אנחנו דווקא מעלים בקודש ועדין לא ברור לי למה הדור הולך לכיוון של מטה. אולי גישתו של יהודה קונסי המצביע תמיד בידו כלפי מטה כאילו רוצה לומר כולנו בדרך למטה ולפינאלה וזה רק במתלול וכולנו הולכים ופוחתים. 

כשפניתי לשמעון ערבליך בעזרה להסבר המשפט על ההולך ופוחת הדור קימט לרגע קל את פניו ושלף את המשפט ככה בקלילות. 
(שבת קי"ב:): "אם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם, ואם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים", וכן גמרות שמשבחות את הדורות הקודמים בין בעניין הבקיאות ובין בעניין הסברות (עירובין נג.)

רוביק רוזנטל מילון הצירופים 18,000 מטבעות לשון בעברית החדשה: מקורות, גלגולים , שימושים הוצאת כתר ,  כותב בעמוד 214 הולך ופוחת הדור. האנשים החיים בהווה חסרים את הסגולות והחוכמה של אלה שחיו בעבר. פרשנות המאה ה-16: "וכל שכן בזמנים, שהדורות פוחתים והולכים , ואם הראשונים כענקים, אנו כיתושין" (ים של שלמה חולין ח יב). 
"את הכסף נמליך עלינו והוא יהיה לנו שופט/ ממילא הכל פה גדל עם הבנק, רק הדור הולך ופוחת" (אבנר שטראוס, כסף כוח וכבוד).

אשרי המדינה שיש בה מוסף לשבת  ומס ערך מוסף
מדינה בלי מיסים היא לא באמת מדינה. ככה אמר לי רואה חשבון מאד חכם וגם איש עסקים מצליח עם כיסים מלאים בכל טוב. אם לא מטילים מיסים אז אין למדינה כסף וככה גם נראים פניה. בקיצור אם אתם  רוצים שיהיה לכם טוב אז תשלמו מיסים. אין מקומות שאנשים  אוהבים לשלם מס בששון. מע"מ זה סיפור אחר וכולנו בסיפור הזה. מס הכנסה זה סרט למתקדמים בלבד ומע"מ זה לכולם כמעט ללא יוצא מן הכלל.
הכרתי 2 צדיקים גמורים וחצופים שהעיזו וגם לקחו כסף ממס ערך מוסף ובעורמה.  לא רק שהם לא שילמו כי אם לקחו תוך זיוף ורמייה. חלקם ישב ושילם את חובו ואילו האחרים נסעו בחופזה לרקוד סמבה בברזיל. מי שלוקח כסף בעורמה עם חשבוניות פיקטיביות שיחפש את החברים שלו בקלבוש. אומרים שהיום בעידן המיחשוב המקביל זה מאד קשה. בדרך כלל הבעיה היא לא עם המחשבים כי אם עם האנשים. 

העם עם המע"מ
קיצור תולדות  המע"מ מעיד שהנ"ל רק הולך ועולה עם השנים. ברוך השם הגענו למספר הנהדר של 18 כלומר חי וזה ממש נותן חיים. נדמה לי שזה התחיל ממשהו כמו 8 אחוז. ועוד אם תרצו על המס הנהדר הזה  

בחרתי ליידע ולהבהיר משהו קטן מענין המע"מ והמטבעות. גם פה יש התיחסות מיוחדת למטבעות ומדליות והאמת שזה אפילו קצת מרענן ואולי אפילו מרגש. יש תקנות מיוחדות לענין מטבעות , מדליות ומטילי זהב. הנושא אולי לא חשוב לרוב האנשים אבל זה ממש מרנין אנשים מסוימים הרואים בהתיחסות פרטנית עשיה מבורכת כאילו המס לא נזרק ככה סתם באויר. מיסוי סתמי לא משיג מטרה. מיסוי חכם יוצר התחכמויות שכנגד ולאחרונה צצים להם המיסים הכלואים ואני מקווה שאין בזה מאסר עולם.
האמריקאים המציאו המון דברים וכנראה גם את ענין התרומות המוכרות לצורכי מס. לתת תרומה והכרה במקום לשלם מס זה דבר גאוני ומהצד המתכנן וההוגה כמובן. הגששים קראו לזה מס מששון.

אין מע"מ על פירות וירקות וגם לא על כסף אמיתי שקונים איתו במכולת
כולנו יודעים שאין מע"מ על פירות וירקות או ששיעורו הוא אפס ליתר דיוק. יש לפחות עוד דבר שאין לגביו מע"מ וכנראה שבכל העולם. על כסף אמיתי בשימוש אין מע"מ. אולי זה נראה ברור אבל מתברר שלאוצר המדינה ואמרכליה זה לא היה נהיר דיו. החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ זצ"ל הנפיקה בזמנו מארזים מיוחדים של כסף בשימוש לאספנים. היו מספר פריטים כאלה ואספנים יודעים על מה אני מדבר אבל אוסיף שהיה מדובר בכסף ישראלי של בנק ישראל שהיה בתוקף ונארז באופן מיוחד.
לקחו שטרות עם מיספור נמוך יפה ומיוחד וארזו באופן שיהיה פריט אספנות. היו גם שלשות של שטרות מגליונות שלמים עם מיספור נמוך. כמובן שהמחיר היה מעבר לערך הנקוב של הכסף כי כולם אמורים להרוויח.  אפילו חברה ממשלתית הלוקחת ומשלמת לבנק ישראל את הערך הנקוב בלבד. אגב לבנק ישראל אסור להרוויח מדברים כאלה או במילים אחרות לעשות קופה. בנק ישראל גם לא גובה מע"מ. ואז זה קרה. 

מארזי שטרות לא חתוכים וארוזים יפה
בשלב מסוים , מישהו (ואני לא יודע מי ומתי בדיוק), הבחין שהחברה למדליות מוכרת את אותם מארזים גם ברווח יפה כמקובל במדינות מתפתחות וגם שהמחיר כולל מע"מ על כל הקומפלט ,כלומר גם על הערך הנקוב. פה יש פרובלמה. לפי הסיפור ששמעתי הבנק העולמי פנה לבנק ישראל ולמשווק שלו כלומר לחברה למדליות וביקש הסברים כיצד גובים מע"מ על כסף בשימוש. הם שם בבנק העולמי הבהירו שיש לגבות מע"מ רק על ההפרש של המארז והקישוטים ולא על הכסף עצמו. וככה היה בהמשך.
אם חשבתם שענין המע"ם היה פשוט אז תדעו שהמתכנתים בחברה למדליות אכלו קצת קש בפיתרון הסוגיה. עמרם ארז'ואן מנהל  מערכות המידע היה  איש המחשבים  וזה כנראה היה סיפור שונה. אפילו אפי שחק ניסה להסביר לי שזה לא ענין טריוויאלי בתיכנות קבוצה קטנה בתוך מארג פריטים כה גדול עם הרכבי מע"מ שונים.  

מטבעות , מדליות ומטילי זהב זכו לסעיף בפני עצמו. הבאתי אותו בהמשך. משמעותו העיקרית לגבי השוק המישני העושה מסחר בין קונים ומוכרים לגבי פריטים ישנים שכבר שולם עליהם מע"מ בזמנו, כלומר בזמן שהונפקו במקור.  אין הכוונה לפריטים חדשים המונפקים על ידי בנק ישראל מדי פעם , או יבוא של  זהב לסוגיו מעבר לים. שם המע"מ הוא רגיל. 
מזה שנים מנסים בחברה הישראלית למדליות ומטבעות  בעמ לשכנע את אנשי האוצר לבטל את המע"מ על יבוא זהב. עד כה התוצאה ממש לא משהו. כל זהב המוכנס לישראל חייב במע"מ.


שטרות ישראל לא חתוכים שלשות עם מספרים זהים


השטרות הלא חתוכים של בנק ישראל צילום אליעזר מורב

תקנות מס ערך מוסף (מכירת מטבעות, מדליות ומטילי זהב), התשנ"ד-1994     בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5, 66 ו-145 לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975, ובאישור ועדת הכספים של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:   הגדרות 1.      בתקנות אלה, "מטיל זהב" - מטיל זהב במשקל שאינו עולה על 100 גרם ליחידה באיכות זהב של 999.9 שעליו מוטבעים פרטים אלה: שם הספק, המשקל, איכות הזהב ומספר הזיהוי שלו ואשר מצורפת אליו תעודת אחריות, בחתימת הספק, הנושאת את מספר הזיהוי המוטבע על המטיל.   המס על מטבעות, מדליות ומטילי זהב 2.      המס על מכירת מטבע, מדליה או מטיל זהב ישולם על ההפרש שבין מחיר מכירתם לבין מחיר רכישתם, אם המוכר רכשם ממי שאינו עוסק מורשה, וכן אם נתקיימו יתר הוראות תקנות אלה.   רישום בפנקסי החשבונות 3.      (א) העוסק ינהל בפנקסי חשבונותיו רישום נפרד לכל מטבע, מדליה, או מטיל זהב שהמס בשל מכירתם חל לפי תקנה 2 שיכלול פרטים אלה: (1) שם המטבע או המדליה; ולענין מטיל זהב - הפרטים המוטבעים על גבי המטיל; (2) החומר שממנו עשויים המטבע, המדליה או מטיל הזהב; (3) תאריך הרכישה; (4) מחיר הרכישה; (5) שם המוכר שממנו נרכשו המטבע, המדליה או מטיל הזהב, מספר תעודת הזיהוי שלו ומענו; (6) תאריך המכירה; (7) מחיר המכירה; (8) שם הקונה, מספר תעודת הזיהוי שלו ומענו. (ב) כל רישום נפרד כאמור ישא מספר סידורי אשר יירשם על החשבונית שתוצא לקונה. (ג) התמורה שמשלם עוסק בשל רכישת מטבע, מדליה או מטיל זהב תשולם בשיק מתוך פנקס שיקים מיוחד למטרה זו, ויחולו עליו ההוראות בדבר שמירת פנקסי חשבונות.ביטול 4.      תקנות מס ערך מוסף (מכירת מטבעות ומדליות), התשל"ח-1978 - בטלות.   תחילה 5.      תחילתן של תקנות אלה ב-1 בחודש שלאחר פרסומן. י"ז באב התשנ"ד (25 ביולי 1994) אברהם (בייגה) שוחט שר האוצר



השטרות הלא חתוכים של בנק ישראל צילום אליעזר מורב

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה