יום שני, 11 בנובמבר 2013

איפה המטבע של רפאל פנחס?

איפה המטבע של רפאל פנחס?
לפעמים שאלה פשוטה ובנאלית מזכירה לנו דבר מיוחד ונדיר. זה בדיוק מה שקרה לי כשערן כהן שאל אותי בפורום אספנות לגבי מטבע מאד מאד רגיל. 10 פרוטה זה מטבע נחמד אבל מה זה פשוט שבאמת חבל על הזמן להתעמק בו. ובכל זאת יש עליו סיפור שגיבורו הוא רפאל פנחס.

10 פרוטה מסולסל עם הכיתוב המיוחד specimen מתוך הקטלוג של קגן

השימוש בביטוי SPECIMEN הינו לרוב לציון דוגמת הטבעה או הדפסה סופיים
מטבעות הפרוטה של מדינת ישראל כולל דגמי ה SPECIMEN הוטבעו בבירמינגהם אנגליה
רפאל פנחס מצא באקראי מטבע מיוחד ויחידאי של 10 פרוטה עם הכיתוב specimen

מי זה רפאל פנחס?
האמת שאני כמעט ולא יודע על האיש הזה דבר. יש לי מהזכרון משהו מדמותו החיצונית הכללית. קחו את קריימר מסינפלד תורידו בגובה ,תוסיפו ברוחב וגם מלא יותר. השיער יותר מדובלל. אולי קצת מעט חטטים ונמשים שהזדקנו. ככה בערך רפאל פנחס. מה שהעלה את שמו לכותרות היה מטבע מיוחד של 10 פרוטה specimen. אם תמצאו עוד מטבע כזה אז תדעו שיש 2 מטבעות כאלה כי עד היום מוכר רק זה של רפאל פנחס והיום אין איש היודע מה עלה בגורלו. אנחנו עוד נחזור למטבע המיוחד ולרפאל פנחס. ותודה ליהודה ברקן וגם למושון. 

מה זה בכלל Specimen, ומי בכלל צריך את זה?
"השימוש בביטוי SPECIMEN הינו לרוב לציון דוגמת הטבעה או הדפסה סופיים, אם כי לאורך השנים שימש הביטוי גם לציון דוגמאות בתהליך ההכנה הנבדלות בעיצוב, צבעים, כיתוב וכדומה .שטרות המוחתמים במילה SPECIMEN משמשים לרוב כדוגמאות הדפסה סופיות לשטרות המתוכננים למחזור ומשמשים למספר מטרות: לתיעוד רשמי בבנק המרכזי, להכנת סטים לחלוקה כתשורה ולתצוגה וכן למשלוח לבנקים מרכזיים בעולם כדוגמאות, לצורך הצגת שטרות הכסף החדשים של המדינה המנפיקה." אפי שחק מתוך מאמר על הטבעות והדפסות דוגמה בישראל הנפקות  SPECIMEN


בנק ישראל שומר בסוד מידע לא נחוץ
היום אני ממש לא בטוח שעושים מטבעות עם כיתוב כזה. בנק ישראל לא משתף אספנים בסוג כזה של מידע. מבחינת הבנק כמה שפחות מידע לא הכרחי. מחלקת המטבע חיה בסרט משלה, שהכי עדיף לאספני ישראל והעולם לא למלא את הראש במידע מיותר שאינו מציל חיים. כנראה שאחת הסיבות היא שיש זליגה של פריטים נדירים לשוק האספנים, המחפשים נואשות פריטים חריגים ומיוחדים.
מניסיון העבר, אני משער שמטבעות מיוחדים שכאלה, זולגים לאנשי המיטבעה המעורבים בהטבעת המטבעות. זה קורה לעיתים בזמן קרוב להטבעה או כשמישהו מהם פורש לגימלאות. ללא התרעה מראש,  נולדים דברים חדשים ישנים ומוצאים מהמחבוא הנסתר. תמיד היו ויהיו דברים נחמדים וככה פתאום היום פתאום עכשיו , יש הפתעות בשוק המסחר ובמכירות פומביות. מי מכיר את סיפור השטרות לשטחים שאחרי ששת הימים ועוזי נרקיס המנוח?

רפאל פנחס מגיע לבן יהודה 18 א' בתל אביב
יום אחד הופיע בחנות איש לא צעיר שמעולם לא ראיתיו קודם לכן. אני חושב שזה היה הדדי. הוא סיפר לנו, שיש לו מטבע מיוחד והוא מחפש דרך למוכרו ואולי אני יכול לעזור ובעצם לקנות את המטבע שפעם לפני הרבה זמן "מישהו הציע לי 5000 דולאר ירוקים ואמיתיים". זה כבר דרך אותי. אז חמשת אלפיים ירוקים היה כסף. אז זה אומר הרבה לפני עשור ומחצה לערך ואולי יותר. האם רבין היה אז בחיים? בקיצור את הזמן המדויק אני לא זוכר.
היהודי הזה מספר לי שאת המטבע המיוחד הזה הוא מצא באקראי במחזור והוא בכלל לא אספן וכעת הוא רוצה לממש את האוצר. בינתיים כל מה שאני יודע שיש ליהודי הזה מטבע שמישהו רצה לקנות פעם בחמשת אלפים דולר וזהו. לא תמיד חייבים להאמין לכל מידע שמוסרים לך, אבל אסור לזלזל כי בכל סיפור יש גרעין אמת ולך תדע אנה אנו באים. אז לא זלזלתי וגם אתם בבקשה אל תזלזלו, כי מלחמת יום כיפור התחילה מזלזול. אולי גם כל עניין הטילים מעזה התחיל מזלזול? זילזל הטיל אחלה שם.

יש לי, יש לי מטבע לדוגמא
השיחה עם אותו יהודי הייתה די ממוקדת. הוא מסביר לי שהמטבע שלו הוא כזה שכתוב עליו באנגלית ואין עוד מטבע כזה, ועובדה שגם לא מצאו. בינתיים אין התקדמות. אני שואל אותו "אולי תסביר כבר על מה אתה מדבר בדיוק בבקשה?".  הוא עונה לי "יש לי מטבע של 10 פרוטה שכתוב עליו באנגלית דוגמא!".  האיש מדבר לענין ואפילו מאד לענין. אז הסתכלתי עליו ואמרתי לו "אז תגיד שאתה רפאל פנחס!" הוא היה מאד מופתע ואפילו נרגש במעט , איך אני מכיר את שמו ואפילו לא מתבלבל בסדר. אגב איך לדעתכם רצוי להגיד רפאל פנחס או אולי פנחס רפאל?

כתבו עליו בקטלוג והוא בכלל לא ידע שהוא כזה מפורסם
הסברתי לרפאל פנחס שקראתי את השם שלו ואפילו באנגלית בקטלוג של אחד בשם ארנולד קגן מאמריקה והנה הקטלוג הזה בצורת דפים בודדים המאוגדים בכריכה תכולה עם קפיץ מרכזי חזק שיכול לצבוט את האצבעות. רפאל פנחס הביט בקטלוג הנחמד ואפילו ראה את שמו באנגלית אבל זה לא ממש הזיז לו , כי הראש שלו היה בחמשת אלפים הירוקים מפעם. הצעתי לו אפילו, שאולי יקנה את הקטלוג ויוכל להתפאר באוצר ובתיעוד הקטלוגי. הוא כלומר רפאל פנחס, לא מוציא כסף על שטויות, אבל הוא שם לב שהזכרתי את השם קגן.
רפאל פנחס מסביר לי שאם הקטלוג הזה הוא של קגן, אז זה האיש שבזמנו הציע לו את הסכום של חמשת אלפים דולר ירוק והוא סרב. היום הוא מוכן  להיכנס למשא ומתן כי הוא צריך כסף. כולנו  צריכים כסף אפילו אם יש לנו מיליונים או מיליארדים, כי כסף מביא כסף ותמיד הסיפור הזה לא נגמר. למה תשובה, לבייב , דנקנר, בן דב מבקשים כסף מהציבור כל הזמן? שילכו לעבוד ויהיה להם משלהם ושיעזבו אותי לפחות בבקשה. חוץ מזה תזכרו תמיד שכסף זה לא הכל בחיים. יש מניות, נדל"ן, יהלומים ואפילו זהב. ואהבה מעל הכל. אין מחיר לאהבת אמת.

קגן , ג'י ג'י , אוספים מיוחדים ונדירים והרכבל במצדה
רפאל פנחס מצא את המטבע שלו באקראי. אני לא מכיר צילום מקורי של המטבע שלו, למרות שבספר של קגן בעריכת סילביה הפנר יש תמונה אבל לדעתי זה משהו לא ברור ולדעתי תמונה משופצרת. אני בטוח שיש מטבע כזה או נכון יותר היה מטבע כזה, אחרת קגן לא היה מוכן לשלם כל כך הרבה כסף. קגן ראה את המטבע על אמת. את קגן לא פגשתי מעולם למרות ששמעתי עליו הרבה סיפורים ובעיקר סביב האוסף שלו. באוסף קגן היו פריטים נומיסמטיים מיוחדים ביותר. ג'י ג'י ואן גרובר הסוחר היהודי מניו יורק תמיד אמר שאצלו באוסף יש פריטים יותר מיוחדים מאוסף קגן. אמרו גם שהרכבל במצדה בזמנו היה קשור לקגן בדרך כלשהי. אספנים תמיד רוצים שיהיו להם דברים שאין לאחרים.

איפה רפאל פנחס ואיפה המטבע שלו?
רפאל פנחס היה בחנות שלנו פרק זמן לא ארוך וזהו. אני זוכר שסיפר לנו שיש לו חנות ברחוב נחלת בנימין, כמעט על הפינה של רוטשילד. בזמנו עברתי שם וראיתי את החנות ולא בדיוק הבנתי את הקונספט. אני זוכר שם נורות, בטריות, וציוד חשמלי ביתי עם אביזרים נוספים ולא ברורים. נדמה לי גם, שהיו לה סורגי ברזל מפעם ואפילו מתקפלים. בינתיים החנות שינתה יעוד ואין שם את רפאל פנחס ואין מטבע 10 פרוטה SPECIMEN.


תרשים הכנה 10פרוטה specimen  צילום: עמית קמרט

10 פרוטה עם Specimen -הדמיה   צילום: אליעזר מורב

10 פרוטה נחושת Specimen -הדמיה   צילום: אליעזר מורב



תגובה 1: