יום חמישי, 30 בינואר 2014

עת הזמיר הגיע?

מטבע הזמיר והתאנה, התשנ"ז 1996
שישי בסידרת החי והצומח בשיר השירים עיצוב יעקב אנידי
מטבע הזמיר והתאנה, התשנ"ז 1996 שישי בסידרת החי והצומח בשיר השירים עיצוב יעקב אנידי


בחיים לא ראיתי זמיר אמיתי. נראה לי שככה גם רובכם למרות שאני לא מתחייב. אם מישהו ראה זמיר כלומר את הציפור הזו ובארץ ישראל  ובטוח  שזה זמיר אז שיקום ויצעד צעד אחד קדימה. אפשר לשבת ותודה. יש כמה סוגים בארצנו ולצערי צפרות אצלי היא לא ממש בטבע וחוץ מכמה דברים בסיסים אני בוש ונכלם. 





השירים הכי יפים 
הפוסט הזה  נכתב בגלל הרצלינה. כן תמיד יש אנשים האחראים לזה שמשהו קורה. בגלל ספר השירים הכי יפים בעברית מאה שנות שירה ישראלית בעריכת מנחם בן ודורון קורן שהרצלינה יגר המחנכת שלנו מפעם הביאה לנו כשי לראש השנה אבל זהו מידע מוצנע ולכן לא ארחיב בנושא. בכל אופן באחד השירים של לאה גולדברג כתוב ככה. 


אביב חדש נוסח ישן  לאה גולדברג


אביב חדש,אביב חדש!
הכל מוריק, הכל פורח,
כבר הדבורה הביאה דבש
לכורתה מגן פורח.


והזמירים...(אך מעירים,
כי בארצנו אין זמירים.)
טוב,לא חשוב:צפור אחרת
בתוך השיח מזמרת


והמשורר מעז פתאם
לחרז הכל כתמול -שלשום.


השורה בסוגרים (אך מעירים כי בארצנו אין זמירים) היא שדרכה אותי.


שלמה סירקיס וגם זמירה גנני
אז גם נזכרתי בשיחה נחמדה עם שלמה סירקיס מי שהיה מנהל מחלקת המטבע בבנק ישראל אודות המטבע המובא בקישור וגם עם התמונה היפה. שלמה אמר לי שאחרי שהונפק המטבע המוצלח של הזמיר והתאנה פנה אליו מישהו והסביר לו את האפשרות שעת הזמיר יתכן גם כפירוש שונה מהמקובל והמוכר. הזמיר פה אינו בהכרח ציפור כי אם פעולת זמיר הענבים עם כל המשתמע מכך. והנה עוד דוגמא לנפלאות השפה העברית לדורותיה. בפעם הבאה שיגידו לכם עת הזמיר הגיע תזכרו שאולי מישהו מבקש מכם לצאת לגנים עם מזמרה. מי מכיר את זמירה גנני? מי מכיר את קולנוע זמיר בתל אביב? האם ידעתם שיש קשר בין זמירה יקותיאלי לבין קולנוע זמיר. הקשר קיים. 


נדמה לי שהקישר הבא באתר השפה העברית מביא את ההסברים הטובים ביותר למשמעות הפסוק עת הזמיר הגיע.



הזמיר והתאנה על מטבע
יש מטבע ישראלי מאד יפה הרואים בו זמיר. השם של המטבע הזה הוא הזמיר והתאנה והוא חלק מסדרה די בסדר של מטבעות משיר השירים. השם המלא הוא החי והצומח בשיר השירים.


יש בסדרה הזו תשע הנפקות וכולן מציגות חי וצומח משיר השירים. בכל הנפקה 4 פריטים שונים ובעצם אותו דבר רק בגודל שונה וערך נקוב שונה. 2 מכסף ו 2 מזהב והכל בשביל שיקנו אותם כי מטבעות לאספנים מטרתם זהה והיא הוצאת כסף מאנשים ממש בסדר האוהבים מטבעות ומקווים לטוב. כמה שאני מנסה להסביר לאספנים להפסיק לאסוף זה פשוט לא עוזר ולא עובד כי אספנים נולדו בשביל לאסוף וטוב שכך.

מטבע הזמיר והתאנה, התשנ"ז 1996
 שישי בסידרת החי והצומח בשיר השירים 
עיצוב יעקב אנידי



http://www.polack.co.il

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה