יום חמישי, 13 במרץ 2014

שבתאי המתיש מול כל שונאי ישראל

שבתאי המתיש חזר לעיר החופש ונתן פה בחנות הופעה קצרה וממצה. שבתאי נעדר מכאן הרבה זמן והאמת שזה לא היה ממש חסר, אבל בכל זאת טיפוסים מיוחדים, גורמים לי תמיד לדרוש בשלומם ובמצבם הכללי לפחות מטעמי נימוס.

יהודה נותן בהם סימנים ושמות
את השם "המתיש  מירושלים" נתן יהודה קונסי לשבתאי וזאת על רקע התמדתו בהתשת עמיתים, יריבים ובכלל, כי ככה הוא נוהג לסחור בדברים שונים אבל שבתאי נוהג לקנות ולמכור בסופו של יום וההתשה היא חלק מהעיסקה. תמיד יעשה זאת בדרך שלו ובסגנונו המיוחד והמילה מתיש היא ממש בסדר ומתארת מצב נתון, עובדתי ואמיתי. יהודה קונסי אלוף הארץ בהדבקת כינויים מדויקים. מי זוכר את מלחמת ההתשה וה קרה בסוף? האם יש עיטור למלחמת ההתשה?

שבתאי מירושלים
שבתאי הוא ירושלמי ומי שפגש בו פעם אחת לא ישכח אותו לעולם. קודם כל זה ההופעה החיצונית ובהמשך הדיבור שלא מאפשר לאיש להשוות אותו למישהו קצת דומה או אחר. שבתאי גם דואג לעיתים שלא ישכחו אותו כי זו דרכו בים השונאים הסובבים אותנו ורוצים לכלותנו עד קץ. 
האמת חייבת להאמר שככל שאני זוכר שבתאי בדרך כלל צודק. לעיתים נדמה לי שהוא משחק עם העובדות לפי הרוח והמצב, וכשבדקתי מספר ויכוחים איתו התברר שהצדק היה איתו. אני מתכוון לעובדות ולא לפרשנות. המתיש זוכר דברים ובמיוחד מה שנוח לו, אבל לא נוהג לדמיין ולהמציא. גם אוצר המילים שלו לא כמו של עמוס עוז ובכל זאת מבינים אותו נהדר. קצר , ברור וגם עם אינטונאציה ושפת גוף מאד מדויקת. משפט קצר עם סימן קריאה עובד נפלא. לפעמים גם סימן שאלה. הם מפחדים זו דוגמא בסדר וזה לא של שבתאי. יתנו יקבלו, לא יתנו ...

משהו עומד לקרות 
שבתאי אוהב שטרות של פעם  והיה מראשוני האספנים שהריחו שמשהו עומד לקרות ולכן מבחינתו אז זה היה הזמן כלומר לפני יותר משני עשורים וקצת לקנות שטרות מנדט והרבה. אין הרבה אנשים בעולם שראו שטרות מנדט ואפילו כאלה של חמישים לירות. המתיש ראה גם ראה ואפילו יש יותר משמועה שהיו לו יותר מאחד ואפילו כעת הוא אוחז בכמה דברים ממש טובים וכשיגיע הזמן והקונה הטוב הוא ישחרר. 

העובדה שבני הדודים שלנו גם אוהבים וקונים כסף מנדטורי לא אומרת כלום. שבתאי סוחר עם מי שאפשר בתנאי שיש כסף ושלא ינסו לעבוד עליו, כי ידוע לכל שכולם כולל כולם נגדנו ואנחנו יכולים עליהם וחייבים כוח כי ערבים מבינים רק כוח וכמובן שכהנא צדק. בטוח שכהנא צדק. 
רבים  סבורים ואפילו בטוחים ששבתאי בכלל ערבי והוא מבחינתו מתאים לו ואפילו יגידו מוסלמי, נוצרי, ארמני כורדי ,אוזבקי  ובכלל שיחשבו מה שרוצים כל עוד זה לא מפריע לעסקים. אני מכיר כאלה שפגשו בו פעם אחת ונשארו עם טראומה שעוברת עם  הזמן. גם תורת דרווין זוכה לעיון מחודש. 

"כהנא צדק בטח צדק!"
שבתאי נוהג להעמיד אותי במקום מדי פעם כדרך חיים. למיטב זכרוני תמיד הפוליטיקה במרכז כשמצד אחד הם כלומר שונאי ועוכרי ישראל כולל השמאלנים ומנגד אלו שיודעים איך להתמודד איתם ותמיד כדאי לזכור ש "כהנא צדק בטח צדק, למה מי צדק שמעון הרס?, אתם תמשיכו ככה ותתנו הכל ובסוף יהרגו אותכם כמו שהיה בשואה ואיך אבא שלך כתב בסוף הזכרונות שלו שבסופו של דבר הוא לא מאמין לגויים ואיך אתה נהיית כזה טמבל איך? אני זוכר מה שקראתי ואני לא שוכח כי שבתאי המתיש לא שוכח כאלה דברים. אתה נתת לי את החוברת עם הזכרונות שלו וככה אבא שלך ז"ל אמר. אז מה גם הוא לא מבין? רק אתם מבינים ויודעים הכי טוב. כל השכל רק אצלכם". תמיד אחרי שטיפה של שבתאי מתערער לי המשהו הזה אבל לא להרבה זמן כי ככה זה אצלי. איך זה אצלכם? 

תמיד אחרי שיחה עם שבתאי אליה אני נגרר בעורמה ובדרכים פתלתלות אני נזכר משום מה בשונאי ישראל לדורותיהם שאבא שלנו נהג לקרוא בשמם מדי פעם. חמלניצקי ופטליורה היו שם תמיד. בנדרה גם ולא בטוח שבאותה הנשימה.  מבחינתנו שונאי ישראל ורוצחים ומבחינת הגויים גיבורים לאומיים הזוכים להוקרה והנצחה ואפילו על שטרות כסף, מטבעות ובולים. 

בוגדן חמלניצקי על שטר 5 גריוונה אוקראיני 2004


סימון פטליורה על מטבע אוקראיני


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה