יום רביעי, 19 במרץ 2014

חוכמת התאריך

March 18, 2014 at 8:34am


16. מאי. 1948 מעטפת היום הראשון 9 בולים עם שובלים התאחדות בולאי ישראל

כל אחד זוכר כמה תאריכים. רובנו זוכרים את היום שנולדנו, אפילו אם זה היה ממש מזמן. יש כאלה הזוכרים גם ימי הולדת של אחרים. אני מכיר לפחות שני אנשים שאינם יודעים את יום הולדתם האמיתי. האחד טייס והשני טייח. אחד אירופאי והשני אפריקאי. בתעודת הזהות שלהם רשום משהו לא מחייב. משרד הפנים וביטוח לאומי אימצו להם תאריך וככה זה נשאר. ככה זה כשאין מסמכים מסודרים, ומתרחשים ארועים הטורפים את תעודות חיינו. ממציאים נתון וחיים איתו בשלום. לחיות בשלום זה דבר מאד חשוב אבל כנראה לא פשוט. לבולי ישראל יש יום הולדת מוכח. 16 למאי 1948 ובעברית ז' באייר תש"ח. ביום הולדתם תחשבו על ברכה ראויה. 
  
לבולי ישראל הראשונים - דאר עברי - יש מוניטין בדמות המטבעות העתיקים שעליהם  
הספח של הבול מסביר במילים את שהעין רואה ואולי לא מבינה. זהו השובל
הפולנים בפולין היו מסודרים מאד במירשם האוכלוסין שלהם. הגרמנים יותר.

בולי ישראל הראשונים קיבלו את השם המקורי - דאר עברי - כי בזמן התיכנון לא ידעו איך יקראו למדינה שבדרך. השם ישראל שנבחר דווקא די בסדר לדעתי. מה דעתכם על יהודה או ארץ ישראל? אני בטוח שיש כאלו המעדיפים שמות אחרים.


הבולים הראשונים נולדו כתשעה אחים כלומר 9 בולים שונים עם ערכים שונים כשהקטן הנו 3 מיל והגדול 1000 מיל. הצבעים יפים לטעמי ושלושת הבולים הגדולים החשובים והיקרים בצבעי ירוק , אדום וכחול. נדמה לי שזה מזכיר דגל כלשהו.   מעטפת היום הראשון עם 9 בולים אינה פריט רגיל ומכמה סיבות וככה גם ערכה הרב. מעטפה דומה עם 6 בולים אמיתיים ויפים ללא שובל, בדיוק מאותו התאריך עצמו, שהדואר שלנו עשה הרבה כאלה ,ערכה הכספי זניח, ממש כמו מנת פלאפל .       


מעטפת היום הראשון 6 בולים ללא שובל התאחדות בולאי ישראל

בולים עם ציורי מטבעות יהודים עתיקים

בולי דאר עברי חביבים עלי מאד מסיבה מאד פשוטה. מה שרואים עליהם זה מטבעות יהודים עתיקים. יש שם תרשימים של מטבעות מתקופת המרד הגדול וגם ממרד בר כוכבא שאחריו. יש הסבר בספח הבול על כל מטבע. ההסברים אינם מדויקים אבל זה לא הזמן להתחשבן בקטנות ובדיוקים נומיסמטיים. מי שצייר את הבולים ודאג להם מהרבה בחינות היה אוטה ואליש, שהציע להוסיף לבולים ספח עם הסבר לאלו המתקשים בהבנת חוכמת הבול. מאז יש לבולי ישראל ספח ואפשר גם לקרוא לזה שובל. גם למטוסי סילון יש שובל. אין בבולים עצמם שום תאריך. רק במעטפות היום הראשון יש תאריך ואפילו תאריך כפול בעברית ובלועזית. תיארוך הנו דבר מרתק ויש להקדיש לו פרק מיוחד. כל אחד מונה בדרכו שלו. מטבעות עתיקים והיכולת לקבוע תאריכים באמצעותם הינה מלאכת מחשבת לא קלה ואלו העוסקים בכך חייבים ראש טוב מההיבט הריאלי. לנוצרים יש תיארוך שימשי. למוסלמים ירחי. ולנו יש חוץ מפלאפל גם שילוב מנצח עם סינכרון של אדר ב'.                                                                                               
אוטה ואליש היה גרפיקאי בעל משרד פרסום. שמעתי שבקרוב תוקדש לו תערוכה על יצירתו המפוארת בימי ראשית המדינה. וליש נעזר בליאו קדמן בנושא המטבעות העתיקים שמופיעים בבולים הראשונים. קדמן פיגורה מיוחדת במינה זכה להנצחת שמו במוזיאון המטבעות הקרוי על שמו ברמת אביב. תרומתו לנומיסמטיקה הישראלית אדירה. מוזיאון קדמן מהווה אכסניה מקסימה לתצוגה מסודרת ועשירה וגם מקום מפגש לאספני מטבעות , חוקרים ומתענינים בתחום. היום בערב יש הרצאה, תבואו יהיה כייף.

הבולים שלנו הודפסו בארץ וליתר דיוק במקום סודי בקריה בתל אביב. בפיתוח המחודש של שרונה הטמפלרית יש סיורים תת קרקעיים המראים את מקום הדפוס. זה דורש שיפור כי המקום כרגע לא משהו מרהיב חוץ מהקטע התת קרקעי שבעצם שימש לאחסנת מטוסים. חדר הכספות החלוד מסגיר את הבולים והשטרות שאוחסנו שם.
אם אתם בקטע של התענינות מעמיקה ופולשנית בנושא בולי הדואר העברי, אז אני ממש לא הכתובת. מזמן הבנתי שבולים עושים לי פריחות קלות בנפשי הזכה, ולכן אני נמנע מהתעסקות גורפת וסוחפת בנושא. יש הרבה מחקרים בתחום. יש כמה מומחים לנושא. הידע המקצועי דורש שליטה במגוון תחומים כמו סוגי נייר, ניקוב, צבע ועוד דברים. יש גם זיופים ותיקוני בולים, דבק ושיניים. יש גם זרינגים. המומחה הגדול בתחום הוא יעקב צחור הנחשב לאורים והתומים. יש בולי דואר עברי בעשרה שקלים חדשים וגם בעשרות אלפי ירוקים. הכל תלוי בפריט וכמובן בכיס של הקונה המאושר והנדיב.

דבורה הלפרן והתאומות גניה ורניה פולין 1928 לערך




חוכמת ה-DATUM
בולי ישראל עברו דרך ארוכה מיום לידתם. היום לכל בול יש את שם מולידו, כלומר מי עיצב אותו וגם מופיעה השנה בתאריך לועזי. תאריך ונתונים זה דבר מאד חשוב בתחום הזמן שלנו.
אמא שלנו גניה גולדה, נהגה להשתמש במינוח הלאטיני דאטום DATUM. רצוי שבכל מיסמך יהיה תאריך. ככה אפשר לדעת איפה אנחנו נמצאים ויש גם למה לשאוף לעתיד הבא עלינו לטובה.
אימי גניה ואחותה התאומה רניה לבית הלפרן נולדו בפולין. התאריך 19.12.1925. אימי הקדימה את אחותה ב-48 דקות שלמות. בהחלט פרט חשוב בביוגרפיה המשפחתית. השנים חולפות להן והתאומות היפות נשארות כאלו גם כשעוברות חמישים שנה ויותר. מדי שנה יש יום הולדת עם ברכות, חיבוקים והרבה נישיקיניו. הגיל לעולם לא נעצר. כל שנה זה עוד אחד בכללי. התוספת של השנה הבודדת ידועה בכל העולם, גם אם סופרים את זה בשפה אחרת. יום אחד זה השתנה. זה קרה באופן ממש לא צפוי ודי מהמם.
התאומות לבית הלפרן מבקשות לקבל את תעודת הלידה שלהן לצורך הוצאת פספורט פולני חדש. התהליך אינו מהיר אולם לבסוף כמו כל דבר בחיים הן מקבלות מיסמך מסודר הכתוב בפולנית רהוטה, עם השם שלהן וחותמת הנשר הפולני האדום, המוכיח את היותן פולניות יהודיות אמיתיות אמיתיות.
הכל היה נכון ומדויק חוץ מדבר אחד שהשאיר אותן המומות. הדאטום היה שונה. השנה שכתוב אצל הפולנים בפולניה הוא 1924 ולא 1925 כפי שכולנו ידענו. מבחינת התאומות זה פשוט עוד התעללות "ושלא יבלבלו לנו את המוח. ככה מוסיפים לזוג תאומות ניצולות שואה עוד שנה? שיתביישו להם הפולנים בעצמם. אנחנו יודעות טוב מאד מתי נולדנו. הרי אנחנו היינו שם ושלא יוסיפו לנו שום שנה."
לא עזר לפולנים בפולניה כלום. זוג התאומות סרבו לקבל את הקביעה שהן זקנות בשנה. שהפולנים יתפוצצו. על המצבה של אימי כתוב גניה גולדה לידרמן בת יחיאל ודבורה הלפרן מסקרז'יסקו-קמייננה פולין 2008 - 1925, ת.נ.צ.ב.ה.

 16 במאי 1948,  דאר עברי או חוכמת ה - DATUM  פורסם במגזין של קובי לידרמן ב MySay

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה