יום חמישי, 6 במרץ 2014

מחצית השקל בפורים וג'ון פיצג'רלד קנדי

March 3, 2014 at 10:36am


פורים כבר פה כי ידוע לכל, משנכנס אדר מרבין בשמחה ואפילו יש כאלה המצטיידים במטבעות. השנה עם אדר ב הכל יותר מרווח ובנחת.  החיים שלנו מלאים במצוות שונות. אצלי פורים זה לא רק תחפושות ואוזני המן. יש גם קצת מטבעות ובעיקר כאלה של חצי דולר עם דיוקנו של ג. פ . קנדי.


מחצית השקל היה מס שנתי ששקלו בני ישראל מרגע התפקדותם לראשונה בזמן בניית המשכן
תמיד טוב לתרום ולתת לאחרים מאשר לקבל מתנות לאביונים
כשיגיע המשיח על אמת יבוטלו כל החגים מלבד פורים ולכן טוב להכין מטבעות

מחצית השקל ישן מול חדש צילום:פנחס בר זאב קטלוג שקל

בפורים נוהגים לתרום זכר למחצית השקל וזה כמובן תרומה של כסף הבאה לידי ביטוי באופן שונה. כל מקום ומנהגיו , כל מקום ומטבעותיו ובכל זאת נדמה לי שג'ון פיצג'רלד קנדי זה מאמריקה, זוכה לפופולאריות יותר מכל האחרים. יש כאלה (נדמה לי שחב"ד) שיקפידו על עניין החצי באופן הפשוט ביותר כלומר חצי ש"ח או חצי מהמטבע המקומי בכל מקום וזהו. באמריקה של ברק היום חצי דולר. באנגליה חצי פאונד ואתם תמשיכו. אחרים יקפידו שתרומתם תיהיה בגובה של 10 גרם כסף טהור כערכו המשתנה - היום  2014 סביב 30 ש"ח.
את ההסברים הטובים ביותר לענין מחצית-השקל, מצאתי בספרו המלומד של חיים פ. בניש "ספר מדות ושיעורי תורה" בני-ברק הת'ש"ס פרק ל"א.

מטמון עספיא ולמה להחביא מטבעות?
מחצית השקל והכרוך בענין זה, מקפיץ לי אוטומטית את מטמון עוספיה המפורסם והמעט נעלם בכמה מובנים. יש פה סיפור נהדר מכל הבחינות ומהמון היבטים שאולי נגיע אליו יום אחד. נומיסמטיקה, מסחר בעתיקות ודברים נוספים (אין סקס) חוברים בפרשיה מן העבר לימינו אנו. "מטמון עוספיא הוא מטמון מטבעות גדול שהתגלה בשנת 1960 בכפר עוספיא שבכרמל. זהו מטמון המחזיק 4560 מטבעות כסף

מטבעות ומארזים לענין מחצית השקל
בישראל הטביעו מטבעות זיכרון וגם מדליה ממלכתית לעניין מחצית השקל בפורים. יש גם הנפקות פרטיות של מדליות לעניין "זכר למחצית השקל". מי שהולך לבית כנסת מכיר את מצוות "זכר למחצית השקל". אנחנו החילוניים קצת פחות. מניחים צלחת או מארז אחר, עם שלושה מטבעות המסמלים את עניין "לזכר מחצית השקל" והקהל הקדוש תורם. ראיתי כמה סוגי מארזים כאלה, השונים בצורתם ובדרך הבעתם. כולם אילתורים פשוטים בעבודת יד חובבנית ועממית. הכי מיוחד והישן שבהם שאני ראיתי היה סידור מארז מתכתי ענתיקה מגרמניה, עם 3 מטבעות כסף ישנים של חצי מארק קטנים מ-1900 וקצת.

חצי דולר 1964 מתאים לפורים http://kmscoin.com

חצי $ ג.פ. קנדי 1964 הכי מבוקש
תמיד לפני פורים אני יודע שיחפשו אצלי מטבעות חצי דולר כסף 1964 של קנדי. מי שיחפש מטבעות כאלו הם לא אספנים רגילים וגם לא משקיעי מתכות. ביטול זמן באספנות ממש לא בראש מעייניהם של מחפשי החצי דולר מכסף. אותם יהודים אדוקים ,חרדים לתורה ,קונים מטבעות חצי דולר ארה"ב עד שנת  1964 כי משתמשים בהם לעניין מצוות זכר למחצית השקל. כאמור גם מטבעות משנים קודמות של חצי דולר זה בסדר גמור.
מטבעות החצי דולר של ארצות הברית עד לשנת 1964 כולל, עשויים כסף במידה הדרושה ואף יותר מכך, ולכן נמצאו ראויים וכשרים למהדרין למטרה זו בקרב יהודים חרדים רבים בארץ ובעולם. מטבע חצי דולר מכסף 90% של ארצות הברית שוקל 12 גרם. המטבעות שאחרי 1964 לא נדרשים כלל, וזאת בשל תכולת הכסף הנמוכה שבהם.

מטבעות פורים? -נשמע קצת מוזר אבל יש דבר כזה!
המטבעות של בנק ישראל עשויים ניקל והאספנים בעולם כמעט ולא מקשרים אותם לעניין פורים בכלל. המדליה הממלכתית העשויה כסף ממש מתחברת לעניין פורים בעיצוב ובכיתוב. כל המידע המובא כאן לקוח מאתר החברה הישראלית למטבעות ומדליות וגם מהקטלוגים בעריכת ישראל צדקה.
מטבעות פורים -מטבעות מחצית השקל 1961/1962 בהנפקת בנק ישראל

חצי לירה ישראלית 1961 
עיצוב: רוטשילד את ליפמן צילום:החברה הישראלית למטבעות

מטבע "מחצית השקל", תשכ"א, 1961 וגם תשכ"ב 1962
הערך "מחצית השקל" מוזכר לראשונה בכתבי הקודש (שמות. פרק ל') כ"תרומה על עבודת אוהל מועד". על המשך המסורת העתיקה מסופר ב"אורח חיים" של שולחן ערוך. מובא שם מנהג שהיו מקיימים יהודים בחוץ לארץ "לגבות מחצית השקל מכל בני העיר... ואחר כך מאספים אותן יחד ושולחים אותם לחכמי ארץ ישראל, והוא זכר למחצית השקל בזמן הבית שהיו גובין אותם מחוץ לארץ ושולחין לעבודת בית המקדש".

בנק ישראל הנפיק בשנת תשכ"א מטבע מיוחד של "מחצית השקל" (חצי לירה ישראלית) שהוא מטבע כלשהוא בערך של מחצית יחידת-מטבע, ניתנה מעתה אפשרות להשתמש במטבע עברי מתאים, בערך נקוב של חצי לירה ישראלית.
פני המטבע: למעלה, בחצי עיגול, כתובת בעברית "ישראל". השנה "תשכ"א, והמילה "ישראל" בערבית. במרכז - "חצי לירה ישראלית" בעברית בלבד.
גב המטבע: תעתיק מחצית השקל משנת ג' למרד הראשון, שנתיים לפני חורבן בית שני. במרכז מחצית השקל המקורי –גביע, ועליו האותיות "ש ג" כלומר, שנת ג' למרד, בכתב עברי קדום. מסביב –הכתובת "חצי שקל" גם היא בכתב עברי קדום. בשפת המטבע, מסביב, ירכתי פנינים. למעלה מ- 55000 יחידות של מטבעות פורים העשויים ניקל-נחושת הונפקו וערכם המסחרי זניח. היום הם משמשים רק לאספנות. 


מדליית "זכר למחצית השקל" - מדליה ממלכתית, תשמ"ד 1984
"זה יתנו כל העובר על הפקודים:מחצית השקל בשקל הקדש, עשרים גרה השקל, מחצית השקל תרומה לה' "(פרשת כי תשא, שמות ל', יא ואילך). מחצית השקל היה מס שנתי ששקלו בני ישראל מרגע התפקדותם לראשונה בזמן בניית המשכן. בתורה כתוב (שמות ל' ט"ו) "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט" וזאת להמחיש כי כולם שווים לפני הקב"ה וכולם אהובים עליו. בתקופת בית המקדש השני התמסדה תרומת מחצית השקל לצורכי המקדש. באותה תקופה התקבל המס רק כמטבע מיוחד שנטבע בעיר צור. כיום, בשבת שלפני ראש חודש אדר קוראים את פרשת "כי תשא" ובליל פורים ישנם הנוהגים בבתי הכנסת להכין מדליות המכילות לפחות 10 גר' כסף טהור (כשיעור מטבע מחצית השקל התנ"כי). מנהג עתיק, הנהוג עד היום, הוא לתרום "זכר למחצית השקל" בכל שנה סמוך לפורים, אלא שבמקום שהכסף יינתן להקדש, מקובל לתת אותו כצדקה לעניים.
שמעון הצדיק היה אומר: "על שלושה דברים העולם עומד: על התורה, ועל העבודה ועל גמילות-חסדים". עבודה זו היא עבודת בית המקדש שכללה בין היתר את קרבנות הציבור. בתורה כתוב: "העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט". לכן כל איש, מגיל 13, היה תורם את מחצית השקל לעבודת הקודש, בין בארץ ובין בגולה. ולמה למנוע מבעלי- האמצעים לתרום יותר ממחצית השקל? כדי להמחיש כי כולם שווים לפני הקב"ה, כולם אהובים.

למה רק חצי?
ומדוע דווקא "מחצית השקל"? כדי שיזכור כל אדם שאין להשיג שלמות ללא שותפות עם חברו. כיום, בשבת שלפני ראש חודש אדר קוראים "פרשת שקלים". ובליל פורים נוהגים הגבאים בבתי- הכנסת להכין כמה מטבעות או מדליות המכילים לפחות 10 גרם כסף טהור(כשיעור מחצית השקל) כדי לאפשר למתפללים לקיים "זכר למחצית השקל". כל מתפלל "רוכש" לעצמו את מדלית הכסף (כנגד תרומה למטרות צדקה) ותורם אותה סמלית לעבודת הקודש, בשמו ובשם בני ביתו.
תרומת מחצית-השקל מהווה גם "תרופה מונעת" למזימות אויבי ישראל בכל הזמנים. המן הרשע ביקש "לקנות" מידי המלך אחשוורוש תמורת 10,000 שקלי כסף את כל יהודי הממלכה, המפורדים והמפולגים, כדי להשמידם. אולם, מול הסכנה, היהודים התלכדו והקדימו את שקליהם ל "שקליו של המן" ובזכות זה ניצלו."

מדליה ממלכתית מחצית השקל

מדליית זכר למחצית השקל "לך כנוס את כל היהודים"
מדליית "מחצית השקל" בהנפקת החברה הישראלית למדליות מכילה כ- 11 גרם כסף טהור, מעט יותר ממשקל הכסף הטהור הדרוש על פי ההלכה והיא אושרה על ידי הרבנים ככשרה למהדרין לקיום המצווה.
פני המדליה: תעתיק של מטבע "מחצית השקל" העתיק, והמילים "זכר למחצית השקל". עיצוב צד הפנים - יעקב אנידי.
גב המדליה: מגני דוד משולבים המבטאים את האחדות בעם והפסוק "לך כנוס את כל היהודים" (מגילת אסתר,ד` ט"ז). עיצוב צד הגב - אסף ברג.
היקף: סמל המדינה והמילים "מדינת ישראל בעברית ובאנגלית". כל מדליה ממוספרת בהקיפה. מידע נוסף על המדליה בקישור הבא 

"פורים וקדחת" וגם גון פ. קנדי וברוך גולדשטיין הגבר
חברים כסף זה לא הכל בחיים, אפילו אם לא הסבירו לכם כשהייתם עוד קטנים. בכל מקרה כסף מעורב בכל דבר בחיינו ולפעמים גם אחרי. הדוד שלי מאמריקה רובין ברי ז"ל נהג להגיע לישראל בחודש אדר ליום השנה של רעייתו המנוחה פלה-פסיה שהייתה אחותה הבכורה של אמא שלנו. תמיד חזר יחד עם אבא שלנו על הביטוי העממי ביידיש ש "פורים איז נישט קיין יום-טוב און קדחת איז נישט קיין קרענק = פורים הוא לא חג וקדחת אינה מחלה".
לא בטוח שירדתי לעומקו של הביטוי אבל תזכרו שבפורים מותר להשתטות ורצוי שלא במערות קדומות ובטח לא עם נשק אוטומטי ואמיתי. האם יש קשר בכלל בין רצח קנדי לד"ר גולדשטיין?  איפה אתם הייתם כשירו בקנדי? ואיפה היה אותו בנימין גולדשטיין הוא ברוך הגבר? מישהו יכול בבקשה לסגור לי את ענין רצח קנדי ובלי קונספירציות בכלל? האם יש מצב שיעשו מדלית זיכרון לברוך גולדשטיין בהקשר לפורים ולרצח המתועב?

"כשיבוא המשיח מתבטלים החגים חוץ מפורים"
רובין ברי הדוד שלנו מברונקס שבניו יורק, לא היה איש דתי. הוא תמיד הכין אותי בדרכו המיוחדת לבאות ומכל הבחינות. הוא הסביר לי בסבלנות פעם אחר פעם, שנה בשנה, שכשיבוא המשיח האמיתי ,יבוטלו כל החגים והמועדים בישראל חוץ מאחד. צדקתם הכוונה לפורים שישאר לעד ולכן תזכרו שתמיד נזדקק למטבעות לזכר מחצית השקל.

פורים שמח ויש אפילו מדליה מסדרת החגים
"פורים הוא יום שמחה ומשתה ויום טוב, יום של משלוח מנות איש לרעהו, במיוחד לאביונים. נהוג ביום זה להתחפש, לשתות קצת ולהשתטות."  למדליה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה