יום ראשון, 2 במרץ 2014

על זהב אמיתי, פחות אמיתי ואפילו זהב של שוטים

February 28, 2014 at 5:59am


דן למנר הציע שאכתוב על זהב וכיצד אפשר להימנע מזהב מזויף ובכלל, לנסות ולהרחיב בנושא. אז אנסה להרים את הכפפה לפחות במעט שאני יודע. אני לא מציע פה שום עיסקה ואפילו מבקש שתקבלו את הכתוב כאן עם קורט של ספק.

זהב שובה את ליבם וכיסם של המוני משקיעים בכל העולם. גם גנבים אוהבים זהב!
מכון התקנים הישראלי הוא מבין המחמירים בעולם בדרישותיו מיצרני ויבואני זהב ומוצריו !
השקעה בזהב ממש לא בטוחה. לנין אמר שזהב יאבד מערכו ברגע שלב האדם יהיה זהב!

הזהב בכותרות בשנים האחרונות. הזהב מאמיר בבורסות העולם. מי שקנה זהב בשנים האחרונות הרוויח ולעיתים אפילו פי כמה וכמה. אנשים בדרךכלל חושבים שזהב רק עולה. זה ממש לא ככה. בשנות השמונים והתשעים זהב היה ממש השקעהעל הפנים. אין לי כוונה לתת סקירה היסטורית. אם אתם רוצים משהו בקטנה אז מנחם א. עשה זאת עבורנו בקישור הבא אצלי  באתר

מי ממליץ?
אם חשבתם שיש לי כוונה להמליץ לכם על קניית זהב או מתכות יקרות, אז טעיתם. אני לא ממליץ דבר, כי אני לא יודע מהי השקעה טובה ומה יהיה בעתיד. אפילו לגבי העבר יש חילוקי דעות. למי שיש כסף והרבה , טוב שיקנה מכל מה שנראה לו. אם תחליטו על השקעה בזהב אני ממליץ על כללי הברזל 

זהב אמיתי ובזול?
אל תקנו זהב ברחוב ממישהו שבדיוק נשאר בלי מזומנים וצריך מאה ש"ח לאוכל ונסיעה הביתה ומציע שרשרת נהדרת ובזול. יש הרבה מקרים כאלה וזה לא נורא לתרום מאה ש"ח אבל יש מקרים שבהם 100 ש"ח הופך למאה אלף בכל מיני סיטואציות. ותאמינו לי שאנשים מיומנים נפלו רק מסיבה אחת מרכזית שקוראים לה חמדנות. בקיצור אל תתפתו להזדמנויות חיים אפילו לא כאלה מניגריה או זאיר ואפילו לא באינטרנט.
מחירי הזהב אמורים להיות כמעט זהים בכל נקודה. אל תתפתו לקנות זהב בזול כי אין חיה כזו. רצוי שתמיד זה יהיה ממקור מוכר עם כתובת ופנים מאחור. יש הרבה מקומות טובים ומסודרים בישראל. המלצה זה חשוב וגם תחושה ואפילו קבלה. יש דבר כזה הקרוי זהב שוטים

זהב, שקט ובטחון
אם נדמה לכם שהשקעה בזהב מקנה שקט וביטחון כי הזהב מגן עלינו כדאי שתזכרו שזהב זקוק לשמירה ואיחסון מתאימים, לפני שמישהו יחמוד לכם אותו. כספת בבנק עולה לא פחות מ-700 ש"ח לשנה. תכפילו זאת במספר השנים שתאפסנו אותו יפה, ותגלו לעיתים שהבנק הוא המורווח העיקרי. הבנק נתן, הבנק שמר,יהי שם הבנק מבורך לעדי עד. זהב גם לא משלם ריבית כי אם להפך.
בקיצור לפני השקעה וודאו שאין שקיעה. אמונה זה דבר חשוב בזהב. אם תרצו בכל זאת להשקיע בזהב אמיתי פיזי ולא בניירות ערך למיניהם אני ממליץ שוב על משהו שכתבתי פה בבלוג האישי שלי , המצדד במטבעות ומדליות של ישראל 


כדאי לדעת שלא כל הנוצץ זהב הוא
וכעת, לקצת דברים חדשים שלא הזכרתי בעבר ואולי שאלות נפוצות שבדרך כלל שואלים. מכון התקנים בארץ מקפיד שכל דבר מזהב יסומן ויבדק על ידו. הם גם גובים על זה כסף מכל אותם יצרנים ויבואנים. הבדיקות והתקנים בארץ מחמירים. לפי הידוע לי הרבה יותר ממקומות רבים בעולם עם מסורת של תעשייה בתחום.

האיטלקים והרוסים הרבה פחות קפדנים. בקיצור על כל תכשיט זהב אמור להיות סימן המורה על איכות הזהב. לעיתים תמצאו מספר סימנים כמו תו של מכון התקנים הישראלי שהוא רק אחד מהם. גם יצרנים משאירים את החותמת שלהם על כל תכשיט. לפעמים גם סתם יבואן עושה זאת לצרכיו הוא. תמיד יש יוצאים מן הכלל.

מתוך האתר של מכון התקנים שלנו פה בישראל
כיצד נהיה בטוחים, שדרגת טוהר הזהב של תכשיט אותו רכשנו היא אכן זו שהובטחה לנו
האם ניתן לבדוק תכשיט זהב באופן עצמאי ולדעת אם זה אכן זהב ואיזה איכות זהב?
עקרונית התשובה היא חיובית. יש ערכה אותה ניתן לקנות בחנויות המוכרות אביזרי צורפות. הערכה כוללת אבן בוחן שחורה ומספר חומצות לבדיקת מספר הקראט של הזהב. הבדיקה הזו אינה מוחלטת וניתן לבצעה כמעט בכל חנות תכשיטים ממוצעת. יש סיכוי טוב שגם יגבו מכם כסף, אבל אני לא בטוח. תלוי ברצון של התכשיטן. הבדיקה היא באמצעות שיפשוף התכשיט על האבן והזלפת טיפה מהחומצה על הסימן שהתכשיט השאיר. אם הסימן נמחק יש בעיה. אם הסימן נשאר אז המצב יותר טוב. יש חומצות לכמה איכויות זהב. בדרך כלל 14, 18 ואפילו 22 קראט. כאמור הבדיקה הזו היא פשוטה ולא מוחלטת. בעלי ניסיון קודם יכולים להסתמך עליה. יש בדיקות מעבדה הרבה יותר חכמות ומוצלחות.

יש לי שאלה, או הכה את המומחה
אם יש לי כמות רבה של תכשיטים מזהב באיכויות שונות ואני רוצה לדעת את השווי ואולי גם למכור. מה הכי נכון לעשות?
לדעתי רצוי לקבל הצעת מחיר לא מחייבת על מנת לדעת בערך את השווי. מה שהכי טוב לעשות במקרה שהתכשיטים הם רגילים ולא מבית יוצר ייחודי ואקסלוסיבי , זה התכה וזיקוק. התהליך הזה מקובל ועושים אותו חדשות לבקרים, סוחרים וצורפי זהב בכל העולם. זהו תהליך שבסופו יש לנו זהב טהור הניתן למכירה במחיר ידוע ומוכר. ככה אני ורבים אחרים נוהגים לעשות. אין טוב מזה על מנת לדעת מה יש לנו ביד.
בהנחה שיש לנו כמות של לפחות מאה גרם ויותר הרי שהתכה וזיקוק זה הדבר הכי נכון. ניתן לעשות זאת במספר מקומות הקרויים בתי זקוק ויציקה למתכות יקרות. יש כמה כאלה בגוש דן. אני נוהג לעבוד עם שני עסקים השוכנים ברחוב שוקן 27 ת"א. בטוח שיש עוד. יש גם באור יהודה ובפתח תקוה. אני לא חייב להכיר את כולם וממש לא מעוניין בהכרויות אין סוף. נדמה לי שמצאתי את הכתובות האמינות והטובות לפחות עבורי.

התהליך המומלץ לדעתי
התהליך המומלץ הוא התכת כל הפריטים לגוש הומוגני אחד ולאחר מכן בדיקת מעבדה מדויקת. ההתכה נעשית בו במקום. הבדיקה אורכת זמן ומספיק לקחת דגימה של גרם אחד לצורך הבדיקה. הגוש מקבל מיספור המוטבע עליו ותוצאת הבדיקה תעיד באיזה איכות הזהב. לאחר שיש תוצאה מדויקת ניתן להמיר את הגוש בזהב טהור הבא בצורת גרגירים או פח דק , המהווים חומר גלם הקל למכירה.
לתהליך הנ"ל יש עלויות שאינן גבוהות במיוחד. לדעתי זה משתלם בסופו של יום. מבחינתי זה הדבר הכי מומלץ למי שיש כמות של זהב שהוא רוצה למכור. התהליך גלוי ונעשה לעיני בעלי התכשיטים והזהב. ניתן גם לבצע בדיקה במקום נוסף לספקנים שביננו.

תמונות מספרות או: איך התכתי מטבעות זהב לא מקוריים וקבלתי זהב טהור במקום
התמונות המצורפות לכתבה מראות סדר אירועים שביצעתי ממש לאחרונה עם מטבעות זהב לא מקוריים שהותכו והוחלפו בזהב טהור. כשאני אומר מטבעות לא מקוריים ניתן גם להגיד מטבעות מזויפים.
התמונה העליונה מראה מטבעות זהב לא מקוריות. אני נוהג להתיך מטבעות כאלה ומהרבה סיבות. רק בדיקת מעבדה תעיד נאמנה על איכות זהב במקרה של מטבע מזויף.

התמונה השניה מלמעלה מראה את התכת המטבעות והפיכתם לנוזל הנשפך לתבנית. התמונה השלישית מראה את הזהב כגוש אחד לאחר ההתכה שממנו תילקח דגימונת לבדיקת המעבדה. התמונה האחרונה מראה שקית ובה גרגרי זהב טהור גולמי. סוף הדרך.
אשמח לתגובות ושאלות.

מטבעות זהב ממש לא מקוריים ואפילו מזויפים

התכת מטבעות הזהב לתבנית

מטיל הזהב הגולמי שאחרי היציקה

גרגרי זהב טהור 24 קראט סוף הדרך!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה