יום ראשון, 9 במרץ 2014

פרץ ארציאלי ורחוב שלומציון בירושלים

March 8, 2014 at 7:22am



לפני זמן מה קניתי מאחד ירושלמי משהו. האמת שאני כבר בקושי זוכר מי מה ולמה ,אבל היה שם דבר שמאד סיקרן אותי למרות שהסיבה ממש לא ברורה. לפחות לא לי.
בין המטבעות היה כרטיס ביקור די ישן שמיד אהבתי ,למרות שאת השם שהתנוסס עליו לא הכרתי אבל שמעתי את השם ארציאלי מספר פעמים. נדמה לי שאת אחד מילדיו הכרתי במעט  ותבינו שהילד הזה היה כנראה גדול מאבא שלנו. ככה תבינו שהאנשים האלה ממש ללא ילדים. כמה עסקים אתם מכירים שנוסדו ב 1914? 

על כרטיס הביקור כתוב
פרץ ארציאלי  תכשיטים וחפצי אמנות עתיקים רחוב שלומציון 15, ירושלים
                                                נוסד: תרע"ד 1914  EST
 PEREZ ARZYELY  JEWELLERY ANCIENT ARTS 15 SHLOMZION RD. JERUSALEM
כרטיס הביקור הזה נפלא לדעתי.  פשוט, ברור, עם פרופרציות נכונות וקו נקי  וכמובן עושה את העבודה. אין בו מספר טלפון ואיני יודע לתארכו. אם תביטו טוב אז תראו שבין השנה העברית והלועזית יש משהו כמו עיגול קטן ונקודה ואין לזה קשר לשטרודל וזה נראה לי סוג של סמיילי ממש חמוד אפילו מבלי להתכוון. 
הכרטיס מאחור חלק ובמקרה שלנו יש שם איזה רישום בכתב יד לגבי התחשבנות או סתם תזכורת ממש כפי שאני ואחרים נוהגים לעשות עד היום. 

יש לי סימפטיה קונספטואלית לכרטיסי ביקור ובמיוחד לכאלה שיצא לי להכירם באופן אישי  ואני נוהג לשמור כרטיסי ביקור מזה הרבה שנים ואפילו פעם שמרתי אותם באוגדני כרטיסי ביקור. היום אין לי חשק לאוגדנים ובכל זאת אני שומר כרטיסים חדשים בכלי זכוכית מוזר שפעם היה בו נוזל כלשהו. 

הזרז לפוסט המעט משונה הזה היא הכתובת של אותו עסק של פרץ ארציאלי רחוב שלומציון המלכה ואפילו 15.



פרץ ארציאלי בחזית חנותו, רחוב הנסיכה מרי (רחוב שלומציון המלכה), ירושלים 1954 צלם: פוטו סטודיו אֲרֺש. יד בן צבי. אלבום: אורה רענן. מתוך ישראל נגלית לעין. בחנות חפצי יודאיקה. בחלון הראווה - תמונות: זאב ז'בוטינסקי, בנימין זאב הרצל ומגדל דוד


יעקב משורר ז"ל כותב בספרו הנהדר הצד השלישי של המטבע  (עורכת חנה עמית  הוצאת יד יצחק בן צבי)  בעמוד 37 בפרק על אספנים ואוספים  על אותו סוחר. פרץ ארציאלי : למען שלומציון

"רוזנברגר (החייט והאספן) סיפר לי על סוחר מטבעות הגון בשם פרץ ארציאלי והמליץ שאבקרו.
... חנותו של פרץ ארציאלי שכנה בקצה מורד רחוב פרינסס מרי.  בחלון הראווה הגדול שלה היו מוצגים כדי חרס גדולים, שברי אבן מגולפים...תכשיטים ואף ראשי אדם מוזרים מאבן מעשה ידיו של הזייפן וילהלם מוזס שפירא. בשנות החמישים זו הייתה חנות העתיקות הגדולה ביותר בירושלים המערבית, והיא הציעה לבאים בפתחה שפע של ממצאים ארכאולוגיים ואתנוגרפיים וגם סיפורים ומעשיות מפי בעליה. יום אחד החליט ארציאלי שלא יאה שהרחוב שחנותו שוכנת בו נושא את שמה של נסיכת אנגלייה. הוא פנה לעירייה, ומשבקשותיו להעניק לרחוב שם עברי לא נענו קם באישון לילה, הסיר את שלטי הרחוב וקבע במקומם את שלטי שלומציון המלכה. עד עצם היום הזה איש לא ערער על מעשהו. " סוף ציטוט 

אז כשאתם בירושלים תזכרו שפרץ ארציאלי הביא לעולם הירושלמי את רחוב שלומציון המלכה במו ידיו. כנראה שבירושלים הכי טוב לקבוע עובדות בשטח.

רחוב הנסיכה מרי בשנות ה-40, ימי המנדט הבריטי ויקיפדיה

רחוב שלומציון המלכה, סגור לתנועה, כחלק מהמתחם המבוצר בווינגרד, 1948 ויקיפדיה



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה