יום ראשון, 1 ביוני 2014

מחלקת השילוט בעיריית תל אביב יפו - פרק א

השלט הנוכחי על פי אליעזר מורב

יש מקרים שאם זה לא קורה לך אישית, אתה לא מאמין. לפעמים גם לא כל כך איכפת לנו כל זמן שזה לא אצלנו. זהו בדיוק הסיפור שברצוני לשתף אתכם. יש גם מוסר השכל ואפילו טיפ קטנטן לחיים פה אצלנו בארצנו הקטנטונת. המקרה אותו בחרתי להביא היום אינו סיפור נקודתי. יש בו הרבה מהקורה בחיינו. אין פה שום בכיינות או התפארות. המטרה היא אחת לא להרים ידיים ואם גוף שלטוני פוגע בך פנה מהר למבקר המדינה. עוד לא אבדה תקוותנו.

 רשיון שנתי מפעם להחזקת שלט 1951 מטלון שמואל אלנבי 55 (לא קשור לחנות שלנו...) צילום אליעזר מורב

"לא יפרסם אדם מודעה ולא יציג שלט אלא בשפה העברית, או גם בשפה אחרת ובלבד שהשפה העברית.. 
רפורמה זה מהלך בו האזרח משלם על משהו יותר, או משהו שממש אין בו צורך..
מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור, משרד חשוב ביותר. השתמשו בו במיידי

הדרך אל השלט ואפילו פעמיים אגרת שילוט בשנה
אם יש לך עסק ברחוב, סביר להניח שאתה צריך גם שלט, המספר במלל ובתמונה מהי מרכולתך. רצוי שהשלט יכיל את שם העסק בעברית ואולי גם באנגלית, מספר טלפון ואולי אפילו פרטים נוספים. שלט טוב מספר הכל. שלט מואר גם יפה בלילה ואפילו עוזר לתאורת המקום. נדמה לי שאני יכול לכתוב חוברת צנועה בנושא שילוט בעיר תל אביב. אני בטוח שמישהו כבר עשה משהו בנדון ואפילו עם מראי מקום, הסברים ואפילו אינדקס. תל אביב היא נהדרת. עיר ללא הפסקה אמיתית. אפילו מחלקת השילוט לא יכולה לקלקל.
החוברת שלי בענין השילוט בעיר העברית הראשונה אינה מדעית או אספנית ואפילו לא תיאורטית. בשנים האחרונות היה לי ניסיון מחורבן בפועל, עם מחלקה בעירייה, ששמה לה את ציבור העסקים כמטרה לגזילת כסף בדרכים מקוריות. הם שם החמודים ילמדו אותך איך עושים שלט ואפילו איך מתקינים אותו ואחרי שיאשרו לך לתלות אותו, אתה גם "תשלם עבורו אגרה יפה ואפילו כל שנה מחדש. לפעמים אפילו פעמיים בשנה! אתה הבנת את זה מר לידרמן? תודה." 
" מבחינתי קובי הכי עדיף. מר לידרמן איננו ולא נראה שישוב במהרה. תודה."
יש גם כמה הפתעות בדרך ואתה גם תראה את זה בהמשך חמודי. "אנחנו בעדך ולטובת הציבור שיוכל להנות משלטים יפים. יש לנו תעריף מאד מענין ומקורי. להבינו לא כל טמבל יכול. אתה זוכר שצריך לשלם את האגרה בהקדם? תודה".
העיריה בתל אביב אולצה על ידי מבקר המדינה להשיב לי כסף אותו גבתה באופן מטעה ונכלולי. לי זה עזר אבל ממש בקטנה כי בסך הכל השיבו לי כסף שבעורמה לקחו במשך עשרות שנים. ניסיתי שתעשה בדיקה לגבי עסקים אחרים. הצחקתם את העיריה ובכלל זו אחלה בדיחה. כסף משוחרר לא יוחזר בעיר העברית הראשונה.

אבא וליאון פלס עם השלט הראשון

לתפוס תחת
מחלקת השילוט בעיריית תל אביב יפו "תפסה תחת" בשנים האחרונות. זה לא תיאור איזוטרי סתמי. כשהשתן עולה לראש יש כאלה שתופסים תחת. זהו תאור לשוני וגם מראה פוזיציה. הייתי שם יותר מפעם אחת וראיתי את הנפשות הפועלות. ראיתי שם מנהלת בכירה ומה שאני זוכר ממנה זה תחת. כן היה לה גם שם מעניין. את השם שלה אני לא זוכר, את התחת ועוד איך. היא פשוט לא הייתה מוכנה לדבר איתי ולכן סובבה את ישבנה ופנתה לה.
"תדבר עם קבלת קהל". לאף אחת שם לא קראו קבלת ואפילו לא קהלת. לעניות דעתי, אין לקבל למחלקת שילוט בעיריית תל אביב תחתים גדולים. התחת גורם לך לתפוס תחת יותר גדול וזה ממש לא טוב ובהמשך גם תבינו למה בדיוק תחת גדול זה לא רק לא אסתטי כי אם גם משהו הפועל כנגד טובת הציבור.

רפורמה = חוכמולוגיה וגם ארנק יותר גדול
לפני מספר שנים, מישהו או אולי מישהי מאד חמוצים בעיריית תל אביב יפו החליטו שהגיע הזמן לבלגן את הראש לכל תולי השלטים בעיר העברית הראשונה. המצב הוא גם ככה על הפנים, אז בואו ונעיר את כל זבי החוטם ונראה להם מהו סדר. רפורמה בנושא השילוט בעיר.
כשאני שומע את המילה רפורמה אני יודע שצריך להכין את הארנק. רפורמה זה מהלך בו האזרח משלם יותר על משהו שקודם עלה פחות, או משהו שאין בו צורך. תבדקו בעצמכם ותגיעו למסקנה הזו לבד. רפורמה מכשירה חוכמולוגיה. מימי לא ראיתי שלט בגילמן ללימודי חוכמולוגיה. מאיפה הם מקבלים את הכשרתם החוכמולוגים העבריים?

העיריה מודיעה להרבה בעלי עסקים שהייתה טעות בחשבון ובעצם האגרה צריכה לעלות יותר, כי טעות לעולם חוזר והתחשיב החדש הוא הקובע. אמרתי לכם קודם רפורמה.
גם אנחנו מקבלים דרישה האומרת שאם האגרה עד היום הייתה 500 ש"ח לערך אז היום החשבון יהיה יותר מכפול. בעצם 1500 ש"ח וסוגרים ענין! למה? ככה חבוב. חשבון זה חשבון. קודם טעינו וכעת זה תיקון. אם לא תשלם אז קנסות, בית משפט ואפילו נוריד לך השלט בלילה. כן בלילה. גנבים באים בלילה וגם מורידי השלטים. אל תתווכח איתנו יא בעל עסק דפוק שכמוך. מה אתה כבר יודע לעשות חמוד? למכור בולים ומטבעות? קודם תשלם את אגרת השילוט החשובה מאד מאד. רוצה הסבר נוסף אז בוא אלינו ונסביר לך יא אהבל שכמוך... חחח.

מבקר המדינה מטפל בעכשווי לא בהיסטוריה!
כאן עשיתי את הטעות הראשונה והמאד קריטית. אם יש בעיה עם מוסד ממלכתי שלא נפתרה במיידי, פנו למבקר המדינה. במידה ותפנו אחרי יותר משנה מפרוץ הארוע, אזי יש סיכוי טוב שלא יטפלו בנושא. לא ברור לי למה, אבל ככה זה עובד וזה מנסיון אישי. אמרו כבר חז"לנו להכות בברזל בעודו חמים וטעים.
אסור להתייאש רבותי. נציב קבילות הציבור עובד לאט ובטוח. הסוף הוא טוב ואפילו מצויין והיום אין לי בעיות בתחום אבל לאחרים אולי יש. עד שנגיע לסוף יש לנו דרך קצת ארוכה. סבלנות חברים. למי שיש סבלנות וטיפלה מזל יצליח ובגדול. לנצח את הסיסטם זה נהדר!!!
לא עזרו הטענות שהאגרה המקורית שולמה. עשרים שנה ויותר השלט היה בסדר ופתאום רפורמה. אם לא תשלם אדון יקר יבואו ויורידו לך את השלט החמודים מהעיריה. עסקים רבים מקבלים דרישה דומה. אגרות השילוט מוכפלות ואפילו הרבה מעבר לזה. ידידי רונן מפרחי גורדון קיבל דרישת תשלום של שלושים אלף ש"ח בלי עודף. ככה בלי בושה. רפורמה קוראים לזה או בעצם קורעים לכם תתחת.
החוכמולוגים ממחלקת השלטים מציעים למי שלא רוצה לשלם שיהפוך את השלט. ככה נמנעים מתשלום. אפשר גם להסתיר בסמרטוט. שלטים רבים כוסו בכל מיני כיסויים מכוערים והכל להימנע מאותה גזירת רפורמה שיזמו אותם ישבנים מאבן גבירול 69 תל אביב יפו. זהו בנין העיריה למי ששכח. השילוט ברחבי העיר הופך באחת למשהו מגעיל ודוחה.  

שלט הפוך לא משלם אגרה...

לרפורמה בשילוט יש גם צדדים חיובים. מגובשים נהלים והוראות וגם ועדות המאשרות מהו שלט ראוי ואם הוא יאושר. ועדה בכלל זה הדבר הטוב ביותר הקיים במנגנון גדול. ההתקנה לפחות על הנייר דורשת אישור מהנדס או משהו דומה,על מנת שלא יעוף שלט בסערה ויוריד למישהו ראש. (אחרי שראיתי שלט עף בחורף וקורע מכסה מנוע של רכב הבנתי מה שלט מעופף מסוגל לעשות).
נוהלים ותקנות זה דבר נהדר ומאפשר להרבה מנהלים לטפח ראש סיכה. בהמשך יצטטו את התקנות וימנעו מהפעלת שיקול דעת. "אנחנו עובדים לפי הנהלים אדון יקר, נא לא להפריע". ברחוב אבן גבירול מותקנים שלטים אחידים לאחר שיפוץ מוקפד. השלטים זקופים וממש תואמים לאוירה האחידה. בהמשך גם יעמידו את בעלי העסקים בשלשות למסדר המפקד. הסדר חייב להעשות. ומה עם תלבושת אחידה? ומה עם אחותך?

הדג מריח מהקוקפיט
אם נדמה לכם שאת כל טענותי אני מפנה כלפי פקיד זוטר או מנהל בכיר שמעליו אתם ממש לא בפוקוס. יש מצב בהם אתה מבין שהראש מסריח מהדג. אפילו אם הדג היה פעם טייס קרב וגם מנהל תיכון.
אחרי שהבנתי שיש לנו בעיה אמיתית בנושא השילוט בעיר וזוהי לא בעיה אישית שלי, ניסיתי לפנות לכבוד ראש העיר מר רון חולדאי. יש לי הערכה רבה לרון מהרבה היבטים. אני חושב עליו רק דברים טובים. הצגתי בכתב את הבעיות וציפיתי לתגובה כלשהי המעידה כי רון שהיום הוא האזרח מספר אחת בעיר ובעבר היה גם ב"אחת", קרא את הדברים בעצמו. התשובה שקיבלתי העידה כי המכתב הופנה לטיפול בפניות הציבור. בבקשה לא להפריע לכבוד ראש העיר. ותודה לרון ח. גם פניה נוספת מצאה את אותו הכיוון. האמינו לי שבעירייה הצטברו הרבה פניות ממני. הניסיון שלי להגיע לאיש הבכיר ביותר נכשל. חבל, כי יש לי מכתבים מרמי מעלה. אפילו מקלינטון ביל. לפעמים כשאין לך מה להגיד עדיף לשתוק, ואכן רון כמו בגיחה מבצעית מצוי בדממת אלחוט. אפילו את הקליק של מכשיר הקשר לא פתח. קוראים לזה דממה מוחלטת. חבל אבל לא הרמתי ידיים.

התקווה
אם לא הבנתם עד עתה כלום ממה שקרה, זה בסדר גמור. גם לי לקח כמה שנים להבין מי נגד מי. בפרק הבא (אם יהיה בכלל..) יהיו העובדות. עוד לא אבדה תקוותנו. שלטים זה לא משחק ילדים.
  
שלטי החנות משנות ה 80 ואילך צילום: קובי לידרמן



תגובה 1:

  1. סיפור מההפטרה... או מהתחת. ומה היה הסוף? ניצחת? בכל אופן קראתי בשקיקה ומחכה לסוף הטוב שחייב להגיע... הסיפור עם קלינטון - גם לי יש כזה, המכתב שאימי שלחה לבן גוריון, ובו העבירה ביקורת על דבריו. והוא ענה לה, בכתב ידו! וגם ציין על גבי המכתב לאיזו כתובת יש לשלוח את המכתב. ואילו מכתב ששלחו 16 אנשים מיפו, בצירוף עצומה שחתומים עליה מעל 1000 אזרחים שמתנגדים לעקירת עצי פיקוס ותיקים לא קיבלה מענה מהראיס, אלא הועברה למנכ"ל המשלמה שיתמודד עם הילידים.

    השבמחק