יום שלישי, 26 באוגוסט 2014

הטעות של ז'בוטינסקי

ז'בוטינסקי בוחן פתע
אם היו עושים לי בוחן פתע על ז'בוטינסקי, אז הדבר הכמעט יחידי שהייתי יודע לגביו באופן עצמוני זה המשקפים המיוחדים, המדים המוקפדים, משהו עם הגדודים העבריים וגם זה שאחותו תמרה קופ ז'בוטינסקי גרה ברחוב סירקין בבית בינימוב עם אימא ואפילו רצתה לנהל בית ספר אדום בתל אביב של פעם (תל נורדאו 1925) וברור שלא איפשרו לה. ותודה לפרופסור רם גופנא שהמידע הזה כלול בספרו על שכונת תל נורדוי.
זה שבן גוריון לא הסכים להעלות את עצמותיו ידוע ונדוש, למרות שמישהו לחש לי שלא היו שם בכלל עצמות, כי אם רק משהו אחר, אבל תניחו בבקשה לרכילויות זולות בבקשה. כן אני יודע שיש עוד המון דברים, ותאמינו לי שיש כל כך הרבה פריטי אספנות, המסבירים למי ששכח או סתם לא יודע על אותו זאב ולדימיר ז'בוטינסקי. מאז המהפך ב 1977 לא שכחו אחינו הרביזיוניסטים להלל ולשבח אודות זאב ז'בוטינסקי האיש והאגדה. 

ז'בו הוא האיש המונצח ביותר בישראל. נקודה.
 את סיפור הטעות של ז'בוטינסקי לא רבים מכירים. זו גם טעות לא ממש חשובה, אבל בכל זאת טעות, כי רק בני אדם טועים. יש כאלה אספנים שיחשבו מיד על מהדורה מיוחדת של השטר הזה עם "שני מלבנים חומים ליד המספר שנועדו לסייע לבנק ישראל במעקב אחר תנועת השטרות במחזור, לשם אמידת אורך חייהם" מתוך השטרות והמטבעות בישראל 1927-2006 של יגאל ארקין. אבל לא זה הסיפור מבחינתי.
על מנת שלא תחשבו שז'בוטינסקי עצמו עשה טעות כלשהי רחמנא ליצלן, אומר רק שמדובר בשטר כסף של מאה שקלים שהונפק בשנת 1980. השטר הזה הוא ככל הנראה עבודה הולנדית גם בעיצוב וגם בהדפסה למרות שבנק ישראל לא מנדב מידע עודף. פנחס בר-זאב מקים הקטלוג הנומיסמטי המקוון בשם שקל אינפו באנגלית, בטוח לא המציא נתון זה. 
אם תביטו בשטר אז דיוקנו של זאב ז'בוטינסקי בולט על רקע המבנה של שוני שליד בנימינה. הצד האחורי של השטר מראה את שער הפרחים בעיר העתיקה בירושלים. האמת שהשטר הזה עשוי ממש בסדר לטעמי, ואני זוכר אותו היטב והשתמשתי בו אפילו בעצמי. מי שחושב שזה משהו נדיר אז תדעו שממש לא, ואם תרצו להשיג שטר כזה במצב משומש תצטרכו להיפרד מכמה שקלים בודדים בלבד, אפילו לא חצי מנת פלאפל. שטר חדש לגמרי שווה כמה עשרות שקלים, וזה הרבה פחות מהשווי של השטר הזה בזמנו ולא תמיד כדאי לשמור שטרות להשקעה ויש מצב שהשקעה הופכת לשקיעה. אם יש לכם את הטעות של ז'בוטינסקי זה סרט אחר והרבה יותר יקר.
100 שקל זאב ז'בוטינסקי התשל"ט 1979 
נגיד הבנק ארנון גפני. יו"ר המועצה המייעצת מרק מושביץ.
עיצוב אמנים הולנדיים. אתר שקל 

שטר פגום או אולי שטר שעבר התעללות מתוחכמת?
יום אחד בשנות השמונים מישהו הראה לי שטר של ז'בוטינסקי אבל במקום שטר רגיל זה היה שטר ממש חסר ופגום. בקושי ראו שם משהו. צד אחד היה כאילו מישהו שכח להדפיס שם חלק משמעותי מהשטר. איך יכלו להשאיר את ז'בו ללא המשקפיים? איפה מבצר שוני? איפה החתימות? איפה המילה בנק ישראל? ממש הפקרות!
היום כשאני מביט בשטר דומה עם הטעות הזו מתוך ספרו של אברהם בירנבוים ז"ל לצד טעויות נוספות ומשונות, נראה לי שדמותו של ז'בוטינסקי ממש דומה לצללית של אסד האבא האריה מדמשק. מישהו פה טוען שזה לא אסד כי אם אהוד אולמרט והקירבה למבצר שוני ולבנימינה רק מעצימה את הטיעון המקורי הזה. מי אמר שלאספנים אין דימיון?
יש מי שעלול לחשוב שאולי מישהו במזיד העלים פרטים רבים בשטר באמצעים נסתרים ומשונים. זה היה נראה מאד מוזר כי הצד השני היה ממש בסדר ורגיל. אפילו המספר הסידורי היה בסדר אבל כמעט ברור שזה שטר מקורי עם סימן מים אבל רואים שיש פה טעות חריפה שחמקה מעיני המדפיס והביקורת. אספנים אוהבים טעויות. גם סוחרים אוהבים פריטים כאלה, כי לא כל יום רואים טעויות בשטרות. על טעויות משלמים ביוקר. בקיצור מישהו הראה לי את השטר הפגום הזה וביקש מידע והצעת מחיר כי הדימיון במצבים כאלה עובד בשיא העוצמה. נכון הוא גם השאיר את השטר אצלי כפי שלעיתים נוהגים אנשים לא מפוחדים בפריט חריג ומיוחד. הכי טוב זה מראה עיניים, כי הסברים יכולים להימשך עד בלי סוף והדבר האמיתי מדבר בפני עצמו.

הטעות של ז'בוטינסקי בלי משקפיים ובלי מבצר שוני ועם צללית של אסד. צילם ניר אלזנר

החלטתי שאני לוקח את השטר הזה פיזית לבנק ישראל בירושלים הבירה. זו הזדמנות נהדרת להכיר את המחלקה העוסקת במטבעות ובשטרות של מדינת ישראל. עד אז לא הכרתי שם איש וגם לא הייתה שום סיבה להטריד אנשים רציניים בזוטות. הטעות של ז'בוטינסקי היא סיבה ראויה להגיע למחלקת המטבע ואנשיה, היושבים במבנה המאד חדש (בזמנו) בקריית הממשלה, ממש מול משרד ראש הממשלה והיום גם צמוד למשרד החוץ החדש ובכלל מקום עם הרבה כבוד שהשם החדש קריית הלאום ממש הולם אותו. אני חושב שלא קבעתי פגישה כי אם החלטתי להגיע לשם ופשוט להראות את השטר הזה ולשמוע את דעת המומחים. אני גם זוכר שמישהו חכם בלילה אמר לי לפני הנסיעה ,שאם השטר הזה פגום הם יכולים להחרים לי אותו. אל תדאגו זה לא קרה. זכות הקניין בישראל חזקה ביותר. 

נוסעים למחלקת המטבע בבנק ישראל בירושלים הבירה
אז נסעתי לירושלים ואפילו עם מינה המיוחדת במינה שממש התנהגה בסדר ברוב הטיול הזה ולא בטוח שהבינה מה אני בדיוק רוצה מחייה עם טעות של ז'בוטינסקי ועוד בקריית הממשלה שבבירה. אז אחרי הבדיקה הקפדנית שעברנו בכניסה לבנק אני זוכר שהמתנתי בכניסה לחדר המחלקה ואמרו לי שמר אביעזר ידבר איתי. נכנסתי והצגתי עצמי כסוחר מטבעות מתל אביב שבידו שטר עם טעות של ז'בוטינסקי ואני סקרן לדעת מה פה קורה פה. מר שמואל אביעזר סגן מנהל המחלקה ומי שהתעסק שנים הרבה בתחום הזה, החזיק בשטר וממש לא התרגש. "כן אנחנו יודעים שנפלה טעות וחלק מהגליונות "נדפקו" בהכנה לדפוס וחלק אפילו נכנס למחזור הכספים. ראיתי כבר כמה כאלה לצערי וטעויות קורות למרות שאנחנו מנסים שזה לא יקרה". האמת מצד אחד נרגעתי כי החשש שמישהו הצליח למחוק חלק מציור השטר עמד בתחילת הסיפור באויר כאפשרות די זניחה אבל עמד. כעת אני בטוח שזה שטר אמיתי ויש לו אפילו כמה אחים, כי זה תמיד מתחיל מגליון שלם ובו מספר שטרות ותמיד יש עוד. אני זוכר את מר אביעזר מוסיף ומשוחח איתי עוד על אספנות ואספנים ובכלל שיחה נעימה ולבבית בה למדתי שכל יום הוא מגיע מרמת גן לבנק ישראל. אני גם זוכר שהצגתי בפניו כרטיס ביקור של החנות בתל אביב. מבחינתי זו הייתה פגישה טובה ויעילה, בה למדתי משהו וגם הכרתי איש מקצוע אדיב ונוח לבריות שעם השנים פירסם וכתב המון מאמרים בנושא המטבעות והשטרות של ישראל בעברית ובאנגלית. לפני שנפרדנו בלחיצת יד אמר לי מר שמואל אביעזר שאם כבר אנחנו דנים בנושא טעויות אז כדאי שאקח לתשומת ליבי שבכרטיס הביקור של החנות כתובה המילה עתיקות באנגלית באופן שגוי. "ככה לא כותבים עתיקות באנגלית. וכעת אנחנו תיקו בטעויות".

תגובה 1:

  1. שלום,
    סיפור טוב על השטר של ז'בוטינסקי מסתבר ש"הדפסת טעות" על שטר עושה טוב לאספנים ,השטר שווה יותר כסף,אגב ביקרתי בעבר בבנק ישראל בירושלים אני זוכר תערוכה של מטבעות והרצאה מעניינת על ההיסטוריה של המטבעות והשטרות .
    ממליץ על ביקור .
    שנה טובה
    ר.פ

    השבמחק