יום שישי, 3 באוקטובר 2014

דם אדום וגם כחול

קיבלתי מיסרון מבנק הדם של מגן דוד כחול שלפני החג הם מבקשים לתרום דם "עקב מחסור חמור" או סיבה אחרת והאמת שלא איכפת לי למה ומדוע. אז יופי לכולנו והעיקר הבריאות, והלכתי לתרום ואפילו הפעם זה היה זריז למרות שפעם ראשונה ראיתי תור אמיתי של ממתינים.


הכי טוב זה לקבל מיסרון בתנאי שזוכרים וככה מרגישים שעושים משהו במיוחד כאלה שלא עושים כבר מילואים, לא מתנדבים לטובת הקהילה ובכלל סתם חיים ועושים מה שאנשים עושים בכל העולם מבלי שלימדו אותם בכלל. אם לא הבנתם את המשפט האחרון אז תשאלו את קובי ניב. 
איש לא ראה דם כחול על אמת, אפילו לא בתחנות מד"א ובטוח שלא בתחנה ברחוב אלקלעי פינת השל"ה אבל אני קורא לה בזל. זה נראה לי מוזר שאין באמת דם כחול, כי כל מושג אמור במשהו להיות אמיתי והאצולה מחייבת. צורפתי בזמנו לתורמי הדם המיוחסים של מד"א אחרי שהסברתי להם שהם לא עושים לי טובה שהם מקבלים ממני דם ואם הם צריכים אז שיואילו להזיז את הטוסיק שלהם וליידע אותי ואז אני בא, כי בדרך כלל אין לי מה לעשות. חנוק מטבעות זה נחמד רק בתנאי שאתה בא לבקר כצופה ולא עובד שם 34 שנה.

יש לך דם?
כשמדובר בנושא דם יש לי גאווה מסוימת ולא בגלל שעשיתי מעשה גבורה. אני יודע שהדם שלי די מיוחד ויש שיגידו בעייתי. יש לי דם מסוג O ואפילו RH-מינוס. אמרו לי שסוג כזה יש רק לכמה אחוזים בודדים ופה מתחילה הבעיה כי כשצריך דם באופן דחוף ללא זמן לאיבחון  זה הדם המועדף כי הוא נותן לכולם כולם. אם הוא צריך דם אז נקווה שיש כי הוא מקבל רק מכאלה זהים. RH יודע לעשות בעיות וזה למדתי פעם בצבא אבל לא על הדם שלי. נתבקשתי יחד עם קומץ חיילים לבוא ולהיבדק לצורך תרומה למי שהיה סגן הרב הראשי בזמנו. אותרנו וקובצנו מבין כמה עשרות אלפים ונתבקשנו להגיע לתל השומר ואפילו קיבלנו חופשה מסודרת. לצערי זה לא עזר כי עוד לפני הבדיקה המאבחנת האיש נפטר וחבל. נדמה לי ששמו היה פירון אם אני לא טועה.

קומביבינה
תחנת מד"א שלי נמצאת היום באחלה של מקום. מגדל מרום בזל, גבוה ולא לוהט כשמסביב הרבה בתי קפה וחנויות מותאמות לקהל צפונבוני חוגג ומפונפן. שני דברים נותרו לי כתעלומה נמשכת מביקורי האחרון שם. למה הכניסה למקום נשארת ככה כבר כמה שנים כשנדמה לך שהבנין מתקלף וכאילו הטיח צועק בקול עם הגרפיטי החמוד בכניסה-קומביבינה. האם זו עוד שיטה של רחמנות וגיוס כספים או סתם הזנחה מכוערת כי המצב בכניסה  רק מחמיר וזה ככה כבר הרבה הרבה זמן. חוצמזה אולי מישהו יסביר לי את עניין הדרגות במד"א והאם יש קשר בין הדרגות ומצב הכניסה המתפורר. חברים אל תשללו כל דבר על הסף. אני זוכר את מתחם בזל כשהיה שוק מקומי חשוך, קטן ומקורה וממש לא משהו מזמין וממש מסחרי. הייתה בצמוד גם תחנת כיבוי אש אמיתית עם סירנות מיללות עד שזה הועבר לסוף העולם של אבן גבירול והמיפגש עם ש"י עגנון וליד הכלביה העירונית בקדימה של רידינג. פעם היה שם שוק די קטן ומקורה ואפילו אני זוכר אותו כי הייתי שם וקנינו דגי קרפיון ששחו בבריכה קטנה עם מים שיצאו מברז והמוכר היה פולני נחמד. אפילו היה שם ירקן חביב שהיה שכן שלנו וגר מולנו בסוקולוב. בשבילי הוא היה אבא של אלה ורבקה וקראו לו יעקב סאיאס. אני יודע שפעם היה שם גם בית חרושת לקרח וזה מפי השמועה.  לסביבה הזו הסמוכה למקום ילדותי הייתי מגיע בעיקר לצמיגי משולם ברחוב אלקלעי והיום זה בית קפה מצליח ונראה אתכם משיגים שם מקום בשישי בבוקר. באתר תל אביב 100 יש ערך סימפטי על המקום ואיזכורה של כיכר בוני העיר על קבלניה ההיסטורים. משום מה הראש שלי זוכר גם דברים לא סימפטיים בפרויקט בזל ולכל עיר יש את ההולילנד שלה ונדמה לי שגם פה היו כמה מהמעורבים למיניהם שראו בתי כלא מבפנים. כסף גדול תמיד עושה בלגן גדול

נושא הדם ותרומות דם, תמיד מקפיץ לי כמה הקשרים אישיים ללא שליטה ולסדר אין חשיבות אבל לך תדע אם המשפט האחרון הוא רצוני בכלל. אוטומטית עולה לי אותו התשדיר המצליח מתקופת נעורי פלוס על תרמתי דם תרמתי דם עם אותה שחקנית אלמונית ולא צעירה. בהמשך עולה דמותה של שכנה שלנו מסוקולוב בשם ג'ויס-גילה הבר ז"ל (אשתו של איתן) ממשפחת נול שעבדה בתל השומר בבנק הדם, ד"ר אופירה בן טל ז"ל מבנק הדם באיכילוב שאחיה רונן הקדיש לה את האלבום החדש שלו עם אור כשדים. אני נזכר במרסל הבדלה ז"ל שהיה סוחר מטבעות ובולים ובניתוח קיבל עירוי בעייתי שלא הוסיף לו הרבה בריאות. גם צביקה לוינשטיין ז"ל שנפצע במלחמת יום כיפור הסתבך עם מנת דם לא מתאימה. נכון יש גם מדליה די נפוצה למרות שהיא לא נמכרה לציבור הרחב אבל הכמות הגדולה נשפכה לשוק והיא מצויה. חברים יקרים חג שמח ובבקשה אל תאספו שטויות והעיקר הבריאות.


המגדל הלא לוהט של מרום בזל ופעם שוק קטן ומקורה עם תחנת כיבוי אש


כמה בתי קפה מסביב הנוף מחדר תרומות הדם



קומביבינה בכניסה למד"א בזל ,אלקלעי , השל"ה



יובל למגן דוד אדום מגן דוד אדום מדליה להענקה רשמית, תש"מ 1980עיצוב נתן קרפ. גילוף והטבעה קרצ'מר


מרכז שירותי מגן דוד אדום צילום אלכס בקרמן




קרל לנדשטיינר מפתח השיטה המודרנית לסיווג הדם וזוכה פרס נובל. צילום אלכס בקרמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה