יום ראשון, 2 בנובמבר 2014

כל אחד והמניין שלו

לוח שנה תשנ"ז מדליה מלכתית, התשנ"ו 1996
עיצוב יעקב מאיר גילוף תדהר דגן מיטבעה מוצרי הכט תל אביב. 
החברה הישראלית למטבעות ומדליות

"לא סופר אותך בכלל.."
יש המון מניינים בעולם וכל אחד כמעט נוהג לעשות לו מניין משלו והכוונה שלי היא למניין בנושא גיל ולא מניין הלכתי בבית הכנסת או בקדיש. כשמישהו אומר לך שהוא לא סופר אותך אז תדעו שאתם ממש לא נחשבים ומבחינתי גם אני לא סופר אותו. נשים לא נחשבות במניין אבל הדבר הזה לא סגור הרמטית וממש לאחרונה שמעתי דעה מאד מיוחדת ואני חייב להתייעץ עם הרבי שלי ג'ו כפרה.
כמעט לכל אחד יש גיל משלו ורבים נוהגים אפילו לציין זאת ביום הולדת משלהם וזה לא נגמר עד שזה ממש נגמר, ותתפלאו אבל יש כאלה הממשיכים זאת הלאה. אם לא הבנתם אז דוגמא ממש פשוטה, ואתם רשאים לשנות את השם אפילו למשהו מאד פרטי. "אם בן גוריון היה חי היום אז הוא היה בן 100 שנה פלוס פלוס".

מתי התחיל הזמן לזוז?
מריו ליביו האסטרופיזיקאי והמורה שלנו בתיכון, אמר פעם שהזמן של העולם נולד עם המפץ הגדול. נדמה לי שזה היה ממש מזמן. לפני זה לא היה לפני זה, ואם היה אז מימד הזמן לא נולד, ולי זה תמיד נראה משונה שגם הזמן נולד מתישהו וחוצמזה אני לעולם לא מתווכח עם אנשים כמו מריו, כי יש מצב שבסוף הוא יגיד שכל מה שהוא יודע זה מאד זמני ויכול להיות שבעצם אני הוא הצודק אז למה בכלל להתווכח.

יהודי, נוצרי ומוסלמי התחילו לספור
המניין היהודי של בריאת העולם עם החמשת אלפים ומשהו שנים ממש בסדר לטעמי ומבחינתי גם הנוצרי של ישו נהדר, ואין לי שום כוונה להתעמת עם בני מוחמד וההיג'רה. גם הסינים נפלאים ויש מניינים בלי סוף ולהרבה דברים. פעם מישהו אמר לי שסבא שלו נולד מתי שהחמור של יחיא מת. עכשיו לך תחפש את המצבה של החמור.
אין שבוע שבו אני לא מקבל טלפון או אימייל עם השאלה על המטבע הישן שהיה של סבא של סבתא שלנו עם המגן דוד והשנה שכתובה מאחור וזה 1287 ו"בטח זה מאד מיוחד וישן ונדיר" ואז אני חוזר על מה שכבר שכחתי עם אותו "מוחמד שעבר ממכה למדינה כי אולי היו בעיות שכירות ומגורים והמניין המוסלמי ולהוסיף 622 ולהוריד 3 אחוזים ואין לי מחשב ותעשו לבד את החשבון ובקיצור זה לא משהו ענתיקה וזהו".

מניין השטרות בכלל לא קשור לאספני שטרות
מניין השטרות זה מושג ואם תרצו להרחיב תקראו על זה לבד ויש שם הרבה מידע נהדר על אלכסנדר מוקדון והקרניים שלו, עזה, הממלכה הסלאוקית, יהדות תימן ואפילו על יעקב ספיר שזכה לרחוב בראש העין שלנו.
עמוס הנביא והשכן שלנו מול סוקולוב ניבא שנתיים לפני הרעש הגדול. יש כאלה הסבורים שהרצח של רבין הוא סיבה למניין ואפילו מחשבים את קיצנו לאחור. בנק ישראל אוהב את המניין של עצמו ואפילו דאג להטביע מטבעות ומדליות לכבוד מספר ארועים שכאלה.

מטבעות המרד מחשבים קיצם לאחור ממש כמו החתולים של שלמה ארצי
מטבעות המרד הגדול כמו גם מרד בר כוכבא מתוארכים באופן אישי על פי השנה במרד עצמו ועל המטבעות עצמם. ערי ארץ ישראל בתקופה הרומית נהגו לטבוע מטבעות של עצמן וחלק מהן עשו זאת גם בתקופות קדומות יותר כאשר התאריך המצויין על המטבע מהווה את השנה למניינו של אותו שליט או להקמת העיר וקבלת התואר של קולוניה. לעיתים המידע הזה הוא הקובע מתי נוסדה העיר. אלה קושניר שטיין המנוחה יצרה מהפכה במידע הזה.
       
        מכתב של הוצאת בן יהודה למנהל הספריה העירונית בפתח תקוה. התאריך כ"ו להצהרת בלפור
כ"ו באייר כ"ט להצהרת בלפור צילם אליעזר מורב

הצהרת בלפור יופי של הצהרה
כל ההקדמה המטרחנת הזו בגלל מכתב נחמד שראיתי פעם וכשרציתי למצוא את התאריך המנדטורי הופתעתי למצוא מניין חדש. הצהרת בלפור הייתה מספיק חשובה להוצאת ספרים בשם בן יהודה הוצאה לאור לזכר אליעזר בן יהודה בע"מ בשביל לציין את התאריך כ"ו באייר כ"ט להצהרת בלפור. אם אתם מתקשים בשנה אז יש גם שח-רחוק 3170 לבירורים. כמו שאני מכיר את רובכם אני בטוח שגם לכם יש עניני מניינים משלכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה