יום שלישי, 25 בנובמבר 2014

חוכמת הסבון והמורה לביולוגיה אורה שפרלינג


חוכמת הסבון
יש לי חולשה אישית לסבונים. זה בכלל לא קשור לשואה וגם לא לאוננות עצמית אז בבקשה תתחילו להיות רגועים כי סבונים זה דבר נהדר והריח שלהם זה רוב הסיפור מטעמי. מבחינתי רצוי סבונים מוצקים אבל בשנים האחרונות הפנמתי שגם סבון נוזלי זה בסדר ועושה את העבודה באופן מושלם. לסבון מוצק יש תפקיד בהפצת ריח גם כשהוא עומד בטל ואין פג תוקף.
אני די מומחה בשימוש של שאריות סבון מוצק ואני לא זורק לעולם חתיכות סבון מיותמות. תמיד ניתן להוסיף את מה שנשאר מהסבון שהיה שלם למים רתוחים של ספונג'ה.
פעם אני זוכר שקראתי במעריב לנוער חידה בלשית של יהודה פרדיס שהסבון הנעלם בתחתית הכיור היה החלק המרכזי ומי שירצה יקבל הסבר ופיענוח. למה יש סבונים מאד יקרים? תשובה: כי יש כאלה המוכנים לשלם עבורם. אני לא מכיר אספני סבון אבל משוכנע שיש כאלה. חבל שלא עושים סבונים עם תחריטים של מטבעות עתיקים אבל זה רעיון ואולי נדבר עם אורלי הפולניה היפה. מי מכיר את המשפט ברוסית המחבר בין הסבון והמה שמו של הזכר?
יש לי העדפות משלי בנושא סבונים, ואני מוכן לומר אותן ואיש לא שילם לי אגורה שחוקה והלוואי שהיו מתחילים כבר.
מי מכיר את סבון של פעם? אז תדעו שאנחנו יותר ממכירים אבל היום אנחנו לא שם. משפחת קוטלר תתאפק ותמסרו ד"ש לאורלי היפה בבקשה.
ארונות עם סבונים
נדמה לי שהחולשה שלי לסבונים מתחילה בבית ותמיד בבית מתחילות כל הפרובלמות או אם תרצו כל הדברים. מי שגדל בבית הרוס סביר להניח שיהיה קבלן שיפוצים טוב, אבל בדרך כלל זה עובד הפוך ותשאלו את פרויד כי הבית שלנו היה בסדר ואפילו יותר מזה וכמובן לעניות דעתי ואמא שלנו מאד אהבה סבונים ועובדה שכל הארונות היו מלאים בסבונים עם ריח נהדר ואין כמו מצעים ובגדים המריחים מסבון. היה גם מחסנון סביר של סינטבון אדום במטבח בארון שמעל המקרר. אני זוכר גם סינטבון כחול עם אותו חתול וחברים אין לכם מושג מה ניתן לעשות עם סינטבון. המצאה ממש חזקה וארוכת ימים. אפילו להוריד זפת מהרגלים אחרי שבילינו בחוף שרתון והיום מציצים. סינטבון לכל נכון!
נדמה לי שמצאנו אפילו סבוני כביסה של פעם כלומר קוביות די גדולות או ששוב התחלתי לדמיין. מעניין אם הקוביה הונגרית הגיעה מסבון כביסה?
מי רגיש לסבון? אני ואופרות סבון לא חברים. מי זוכר את הפירסומת בקולנוע וברדיו לגבי נקה 7. יש גם גירסה עממית לכל אלה שחייבים להגיע לעניין שהעיק על פורטנוי.

יונת הסבון?
להיכנס לחנות תמרוקים וניקוי זה מבחינתי קודם כל בגלל הריח. סוג של הסנפה וספיגה. יש בדרום תל אביב כמה מקומות ויש לי סימפטיה לחנות קטנה בשם אופרה שתמיד בא לכתוב על הגברת ששם ומשפחתה וזה אולי יקרה. לא בטוח אבל יש סיכוי. תמרוקיה אופרה בנחלת בנימין.
תמיד אני עובר ליד מדפי הסבונים ואם יש מחיר טוב לרביעיות של Dove אזי ישר זה מועמס ולא חשוב שבבית יש לנו כבר כמה עשרות המפוזרים במקומות שונים עם האריזה אבל עם פתח מילוט לריח שיעבוד בבקשה. אני מכיר את כל כל המצאי של Dove על כל צבעיו ואפילו את גירסאות הגרגרים של הפילינג. חוצמזה הלוגו שלהם נהדר והנה עוד יונה לאוסף היונים הבלתי גמיר. גם סבון ירדן מפיץ ריח נפלא ואצלי זה יושב באוטו במקום העץ הדוחה. סבוני ירדן זה יופי וטבעי ויש להוזילו במחיר כי בברלין זה יורד במחיר וגם יותר זול.
כשהורינו עשו החזרת ציוד מלאה וסופית, אנחנו עשינו סדר בסוקולוב עם שקיות נילון גדולות בצבע גואנטנמו והצלחנו למלא שק שלם וניתן היה לעשות שם אוסף טיפולוגי של סבונים בצורות שונות עם שמות שכבר לא קיימים. מי היה במוזיאון בית החרושת שמן שבחיפה? אחלה מקום.



סבון בשואה וגם ליד שכם
יש לי כמה סיפורי סבון די מדליקים לטעמי ואמנה אותם למען הפרוטוקול בזריזות למען הדורות הבאים. הסבון של מנשה מרידך ז"ל מבית המכירות הפומביות זודיאק בע"מ מנוחתו עדן. מישהו ניסה למכור באמצעותו סבון שנחזה להיות משומן יהודי ואפילו מהשואה והיה רעש בתקשורת עם כל מיני חכמים כמו שבח וייס והפאה ועוד רב ראשי וחרמן בעברו ובסוף לא קרה דבר ויש מצב שעניין הסבון היהודי הוא סוג של פיקציה לא ממוסמכת אבל בואו נעזוב זה בבקשה.
כשהייתי פעם בהר ברכה שליד שכם, עם ישראל צדקה השומרוני נכנסתי למכולת המקומית. ראיתי שם שבמאה ש"ח שלמים ניתן להעמיס כמה מדפים על תכולתם ואין מקום באוטו. יש להם שם סבונים מסורתיים עם נייר אריזה מדליק וכאילו מאד מפעם. נדמה לי שהריח שלהם ממש מינורי ואם עושים איתם טוש אז תמיד באמבטיה נשארת שכבה שומנית של שמן זית כמדומני. לי זה די מפריע ולכן הסבונים האלה לא יסובנו כנראה במשמרת שלי. תעשיית הסבון בנבלוס עתיקת ימים.
הסיפור מבחינתי שהכי מחבר אותי לסבון קרה אי שם לפני שנת 1977 ואפילו קצת אחרי 1973. נכון זה היה בתיכון שלי ורובכם כבר יודעים שזה תיכון עירוני ה' שבתל אביב בסוף רחוב בן יהודה ואפילו במיפגש שלו עם רחוב דיזינגוף. חלקכם כבר מניח שהמספר כלומר אני קובי, די תקוע לו שם בחוויתיו מהעבר ואולי גם סבורים שהדבר דורש טיפול מסודר, אבל לדעתי זהו הטיפול ואתם חלק ממנו למרות שמעולם לא נדרשתם לתשלום ויש להניח שגם לא תידרשו חוץ מאובדן הזמן היקר שלכם. כמה אגב שווה בפועל כולל מע"מ שעה שלכם? סתם טוב לדעת בכל מקרה ותודה. 



סבון ביולוגי או סבון כימי ודיבור של מורה ממין נקבה
זה קרה באחד השיעורים שלנו עם גברת אורה שפרלינג שכרגע אני לא זוכר ממנה כלום ואפילו לא כלום. לדעתי משהו כמו ביולוגיה למרות שאני בטוח שאני לא למדתי את המקצוע הזה אבל זה בטוח קרה ואפילו בקומת הקרקע וזה היה במעבדות של בית הספר ואפילו באלה הצמודות לשירותים. ביולוגיה אגב זה משהו עם אפידרמיס ואמבה ויש מצב לדיפוזיה רקטאלית? משהו מתחיל לחזור לי ואני מקווה שאני לא מערבב עם הלחץ ההידרוסטאטי.
אני יודע שיש מעבדות בתיכון שלנו וחוץ מזה שפעם התפוצצה מבחנה לדוד שושני ב"ניסוי במעבדה" (חייבים השמעה קולית) אני לא זוכר כלום. אל תשאלו אותי נוסחאות כי חוץ מחיקוי טוב של שושני המורה הכי מצחיק בתבל, אין לי כלום בראש. "יבוא ללוח..."
אז אנחנו בשיעור של אורה שפרלינג ותהרגו אותי מה למדנו שם ואורה שפרלינג מתחברת לי רק לדבר אחד וזה הדיבור המיוחד שלה שזה דיבור של מורה עם קונפיגורציה מיוחדת של השפתיים שמינה זוגתי/אישתי יודעת לעשות הכי טוב בעולם למרות שהיא בכלל מרמת גן ואין לה מושג מי זו אורה שפרלינג. אם תבקשו יפה ממנה כלומר ממינה היא תעשה לכם חיקוי של מורה בישראל ואכן זוהי אורה שפרלינג ותמיד נדמה לי שניתן גם להגיד ספרלינג ממש כמו ספילברג מרשימת שינדלר ואני לא יודע מה נסגר בסוף עם השיבולת והסיבולת לב ריאות של בני אפרים. תודה לאלברט דישי על צילום מתוך תמונת המחזור של המורה א. שפרלינג ובאותה הזדמנות נאחל לה איחולי הבראה מלאה לאחר תאונה.

פה מלוכלך ומין נקי
אז חזרנו לשיעור של אורה שפרלינג הנאה עם השיער הדי קצוץ ומוקפד ואפילו טיפונת פאות צמודות והדיבור עם השפתיים המעט סגורות ואפילו הגובה הדי לא גבוה במיוחד, והצעדים המדודים ואז קרה משהו. אורה שפרלינג קלטה משהו ווקאלי מהאויר. זה היה משהו לא חזק במיוחד אבל עובדה שנקלט לה בממברנה של עור התוף. זה היה סיגנאל קולי ואפילו משהו משלי. היא שמעה במו אוזניה צרוף מלים או אולי מילה אחת וכנראה מלוכלכת. זו הייתה קללה או ניבול פה ואני לא זוכר בדיוק את משמעותו כי יש לי קטע של קללות וזה בשליטה מוחלטת לגמרי. זה ממש לא טורט ואני נוהג לקלל אבל רק לאנשים מקורבים שאני ממש מכיר טוב והלכסיקון שלי ממש רחב וגם ארוך ואני לא מתפאר כי אם רק מציין עובדה. כן אני מסוגל לקלל ויש כאלה שזכו לשמוע ואפילו לסתום את האוזניים, כי יש לי מיגוון ממש מכובד ואל תתחילו לדרוש דוגמאות. גם טדי קולק המנוח נהג להגיד ולא אחת "שק לי בתחת" ולא היה שם את המילה בבקשה. לעניות דעתי מי שלא מסוגל ללכלך את הפה כנראה שגם לא מסוגל לזיין באופן ראוי ומכובד ואפילו קראתי על זה מאמר שלם של אחד סקסולוג דוקטור קוסטינר.

אורה שפרלינג ותודה לאביהו בר Avihoo Bar

שטיפת פה בשירותים
אורה שפרלינג שמעה אותי מנבל הפה וכאילו קיבלה נשיכה עם צריבה. יש מצב שאמרתי חרא בעברית צחה למישהו או סתם בן של זונה אבל נראה לי חרא הכי מתאים להמשך הסיפור. היא נדרכה באחת ואפילו צרחה בקול עם היד והאצבע המורה לכיוון הדלת. "החוצה מיד ומיד החוצה. צא מיד לשירותים ושטוף את הפה שלך בסבון. כן עם סבון ועכשיו. צא מיד בבקשה ועכשיו".
האמת הייתי ממש המום אבל הבנתי מיידית את הוראות ההפעלה ויצאתי החוצה ואני מניח שאולי היו צחוקים כבושים בכיתה. פסעתי מספר צעדים ומילאתי בצייתנות חלקית אחרי הוראותיה של אורה שפרלינג המורה לביולוגיה. פתחתי הברז לגמתי מים ושטפתי הפה ואפילו יותר מפעם אחת וזה אולי מוכיח שאני די סבון ושבתי לכיוון הכיתה שזה מרחק יריקה הגונה. נכנסתי לכיתה ואפילו התיישבתי. ראיתי שאורה שפרלינג די נסערת ויש מתח באויר אבל כבר פחות. תמיד יש ירידת מתח אחרי פיק רציני. היה שקט די מתוח העומד להתפוגג בכל רגע. אורה שפרלינג שאלה אותי "עשית את מה שביקשתי?" עניתי "כן" "שטפת את הפה עם סבון?" אמרתי "שטפתי את הפה אבל בלי סבון!" אורה הייתה ממש בעצבים. "אבל אמרתי לך עם סבון שתלמד שפה בעירוני ה' בשיעורי הביולוגיה אצלי לא מלכלכים את הפה!"  "בסדר הבנתי המורה אבל הסבון נגמר" אני זוכר שכולם היו ברצפה ואפילו אורה שפרלינג העלתה חיוך קל.
האמת שבאמת לא היה שם סבון ואני די מתקשה לזכור סבונים של פעם בשירותים של עירוני ה'. גם הזכרון הוא סוג של סבון ההולך ונגמר.

תגובה 1:

  1. פשוט יוצא מן הכלל. קראתי מרותק

    השבמחק