יום שלישי, 25 בנובמבר 2014

רמי כהן

רמי כהן המורה שלי להיסטוריה


רמי כהן לימד אותי היסטוריה. רמי כהן לימד הרבה תלמידים היסטוריה ואפילו אזרחות. רמי כהן העמיד תלמידים הרבה. הרבה תלמידים אהבו ואוהבים את רמי כהן המורה. גם אני.

בכל כיתה יש הרבה תלמידים ובכל בית ספר יש הרבה כיתות. יש מורים המלמדים ביותר מבית ספר אחד. כמה תלמידים לימד רמי כהן? אני לא יודע אבל יש מצב שזה הרבה מאד ואפילו המון. אני מסופק אם יש מישהו היודע כמה תלמידים למדו עם רמי כהן למרות שיש מצב שרמי עצמו יודע ואפילו בדיוק כמה תלמידים הוא לימד, כי רמי כהן זוכר הרבה דברים, ואפילו את זה שהמחזור שלנו בתיכון עירוני ה' היה המחזור הראשון שלו כמורה באותו תיכון. זה קרה כנראה אי שם בשנת 1975 וקצת. אני לא בטוח שרמי כהן זוכר את הדבר שנחרט לי לעד מאחד משיעוריו. מדובר ב"מסמך ההודי". שוחחנו על זה בקטנה ורמי תמיד שואל בנימוס יתר וממש בשקט "קובי אולי אני מפריע כעת?" תסבירו לי בבקשה איך ניתן להפריע לסוחר מטבעות משועמם בבן יהודה 18א' ובמיוחד כשמהעבר השני של הקו מדבר איתך המורה שאתה הכי הכי בעולם. כן זו עובדה וסליחה מכל המורים שלי בעבר שחלקם כבר לא איתנו והשאר בהחלט איתנו עד הסוף הידוע מראש. ממש כמו בהיסטוריה.

האם סיפור "המסמך ההודי" הוא משהו שאולי אני בעצמי יוצר פה מציאות דימיונית/מומצאת ולא אמיתית? אין מצב חברים. תמחקו את החצי שורה האחרונה בבקשה. תודה רבה. אולי יובל מידן זוכר את המסמך ההודי?

מה זה מורה לחיים? מי שעושה לחיים עם כוס יין?
רמי כהן מבחינתי הוא המורה שהשאיר לי מספר כלים לחיים השוטפים ויש כאלה הקוראים לזה מורה לחיים. המסמך ההודי משרת אותי די הרבה. זה קופץ לי כל פעם מחדש ואני לא יוזם כלום. סוג של לקח האומר לך "שים לב בבקשה כשאתה קורא מסמך ובמיוחד מסמך המוצג לך מטעם מישהו ומטרתו להראות כמה האיש או הגוף המסוים הזה הינו ממש בסדר ומטרתו טובה וחסודה". המסמך ההודי הוא המתנה של רמי מבחינתי ללימודי ההיסטוריה ורצה הגורל שיש לזה אפילו קשר למטבעות. כן ממש כסף ואפילו הודי ובריטי.
פעם אחת רמי כהן אפילו קלט אותי מעתיק מתוך פתק מוכן ואת הפאדיחה הזו אקח איתי עד לקבר, למרות שכרגע אני לא מעוניין בקבורה רגילה עם בכי ומנוחה גוזלת מקום. האם תרומת הגוף למדע מכפרת על העתקה במבחן ועוד בהיסטוריה. העתקה זה עוד שיעור שנלמד אבל תזכרו שאני לא איש ציבור ולכן הפגם הזה אינו דרמטי כרגע. מה דעתכם לגבי תלמיד מעתיק? ועוד משליף מוכן עם תאריכים ומראי מקום? רמי כהן זוכר גם את הקטע הזה.
רמי כהן מבחינתי היה המורה שהיה לי הכי כייף בשיעורים שלו כי מעולם לא ידעתי לאן נגיע, כי היסטוריה זה דבר ממש נחמד ומהנה למרות שלא בטוח שיש בזה תכל'ס, כי החיים מתנהלים להם בדרך משלהם וכל יודעי ההיסטוריה חייבים להפנים שהעבר כבר היה, העתיד לוט בערפל וזה סיפור שונה לגמרי ומה שבאמת חשוב זה לא להרגיש חשוב, כי בסוף זה נגמר ואנה אנו באים.
רמי כהן מעולם לא הרגיש מוישה גרויס ותמיד דיבר איתנו בגובה העיניים, כי גם כשעמד הוא לא היה מאד גבוה וכולנו אהבנו אותו, כי רמי איש חם המבין את נפש התלמיד. גם רמי יודע שהיסטוריה זה דבר נחמד ומהנה אבל צ'לסי או ליברפול עם קווין קיגן ביחד עם מכבי יפו ומוצי ליאון  גם ראויות לתשומת לב, ויש עוד כמה דברים בחיים הסובבים אותנו וחלקם ממש לא פה בארצנו הקדושה. מי שראה עולם ולמד היסטוריה מעבר לים, מבין שישראל אינה מרכז העולם למרות שיש מדליות המראות שהכל סובב סביב ירושלים ואפילו המאוחדת. מי יודע מה יקרה עם ירושלים? מי יחלק אותה?


פוסט בקנה עם המון מעצורים
הפוסט על רמי כהן יושב אצלי בהמתנה כמה שנים. לא מתחייב בדיוק אבל יותר משלוש ואל תתחילו להתחשבן איתי כי בחשבון (לא מתמטיקה) אני ממש טוב ואפילו יותר מכל דבר אחר. אפילו יותר מהיסטוריה למרות שלוח הכפל מעולם לא נחרט לי בראש אבל "המסמך ההודי" בהחלט כן. עליו הייתי רוצה לספר במעט למרות שאני לא מספיק ממוסמך ומגובה משפטית לגביו, וגם רמי כהן עצמו לא סגור לגביו במאה אחוז, אבל מבחינתי זה כמעט כמו בדיקת דנ"א עם שאריות זניחות למאה אחוזים ותמיד יש בעיה עם ההבנה לאיזה כיוון אנחנו הולכים. מי זוכר את הסיפור של מרגלית עומייסי מראש העין?
רמי כהן ראוי לפוסט ארוך. בעצם למאד ארוך אבל למדתי שהכי טוב זה לפצל פוסטים וככה גם אמנע מלהציק לו וגם נוכל לתקוף כמה יעדים פרה פרה וככה יהיו לנו עדר עם כמה פרות ולא מהבשן. תמיד זה מתחיל אצלי בקטנה ובהמשך יוצא משליטתי וחייבים כנראה לבקש מד"ר ברגר כדורים עם מינון נכון והשפעה מיידית. 
היום אנחנו כאמור עם "המסמך ההודי" שמבחינתי הוא הדבר שאני נזכר בו די הרבה, ומעולם לא התאכזבתי לגבי הלקח והמסקנות שלי לפחות. רמי כהן אחראי ישיר לתוצאה וגם לסיפור. את עניין ה Ballance of Power נשאיר לפעם אחרת עם עוד דברים כי אנחנו כרגע בפיצול הפוסטים העתידיים.




"יש לך קולוניות בריטיות?"
זה היה באחד השיעורים בו למדנו על האנגלים שפעם מאד אהבו להיות בכל מיני מקומות ברחבי הגלובוס ולדעתי הסיבה העיקרית לכך היא הבולים שיכלו להדפיס בשביל אותן קולוניות. יש המון אספנים האוספים בשקיקה קולוניות בריטיות. זה מתחיל בבולים וגם בשטרות ואפילו כסף מתכת ותאמינו לי שזה לא נגמר וגם לא יגמר לעולם כי האלוקים נוצר את המלכה. אפילו אנחנו בפלשתינה א"י היינו בסיפור הזה ובואו נעזוב את נושא הקולוניה שבעצם מהווה סיפור נומיסמטי רומי על ערים באימפריה הרומית שזכו לתואר ולמעמד של קולוניה וכיצד זה בא לידי ביטוי במטבעות והכתובות שעליהן.
אם לא נתמקד חברים אנחנו מתפזרים ובבקשה בואו כבר לסיפור "המסמך ההודי" של רמי כהן בתיכון עירוני ה' שמבחינתי הינו ארוע מכונן. כן מכונן כי עד אז לא הפנמתי כלום משיעורי ההיסטוריה הקודמים ותיסלח לי המורה גברת פנינה שלמון הסימפטית שהדבר הכמעט יחידי שנשאר לי במוחי הדלוח זה השם של ההיסטוריון טציטוס או טקיטוס, העולה לי לראש בחלומות הלילה באשמורת הבוקר ולא שום דבר אחר משיעוריה, ואני יודע שזו בעיה אישית שלי. מה אתם זוכרים משיעורי ההיסטוריה שלכם בבקשה?

המסמך ההודי
רמי כהן מספר לנו על הבריטים בהודו שבעצם הקימו שם אחיזה מאד חזקה. סוג של אחוזה עם מלאנתלפים דברים אבל בענק. הבריטים הרי באו לעזור ולתרום לאזור לא מי יודע מפותח והם יעשו שם רק טוב וכל עוד זה תלוי בהם. אם זה בקטע התחבורתי ביבשה ובאויר, החקלאי, פיתוח ההובלות הימיות וכל מה שתעלו בדעתכם ואיך שכחנו חינוך שכולנו יודעים שזהו הדבר הכי חשוב בחיים. אם מדינת ישראל הייתה לוקחת חצי מתקציב הבטחון וזורקת אותו לחינוך ואפילו ללא השגחה יתרה, התוצאה הראשונית הייתה קודם כל ביזבוז ובהמשך יקרו דברים מדהימים ולכן רצוי שכל שנה יקחו רק חמישה אחוז מהבטחון ויעבירו לחינוך ויהיה טוב. מי שיודע כמה כסף מתקציב הבטחון הולך בעצם לאי בטחון ולאי שיוויון שיקום?

הבריטים באים לעשות רק טוב
הבריטים בהודו עושים שם רק טוב וכמובן שהכל ממניעים פרו הודיים ומטוב ליבם הידוע, ותעזבו בבקשה את האינטרסים ואת זה שעל הדרך הביאו משם את כל הטוב שמצאו יחד עם התה האנגלי ואוצרות הטבע הנוספים ובכלל, אבל אנחנו בקטע של החינוך. האנגלים רגע בהודו והם יחנכו ויעשירו את ההודים ואפילו ילמדו אותם אנגלית ובכלל ישקיעו הון עתק ביבשת הודו הענקית. פה אנחנו נוגעים ב מסמך ההודי.
רמי כהן מספר לנו על דיון כלשהו בו הבריטים מעידים על השקעתם האדירה בחינוך ההודי. הכל אצל הבריטים ממוסמך בדפים וחוברות תקציב עם מספרים ואפילו עם דיאגרמות. הבריטים מראים את המספרים והם מרשימים. אלו השקעות ענק בכל קנה מידה. הבריטים לא כאלה אינטרסנטים כפי שאולי הבנתם ונכון מכל ההתנהלויות שלהם ברחבי האימפריה. בהודו הם שמים ים של כסף ותגידו מה שאתם רוצים על אופים אבל התוצאה והנייר הם ההוכחה ומי שלא מאמין שיבחן ויראה. הבריטים יעני עושים רק טוב ויש נתונים עם עובדות וחותמות ואישורים.
אם הכל כל כך פשוט אז מה הבעיה עם הבריטים בהודו ומה בעצם כל העניין שאני עושה מזה כזה סיפור ולמה אני סבור שהמסמך ההודי הזה הוא מבחינתי דבר מכונן ואין שבוע שבו אני לא מביט בו באופן וירטואלי כמובן. אז הנה ההסבר וכמובן שהכל בגלל או הודות לרמי כהן שבחר להביא אותו לנו תלמידי תיכון בעירוני ה' שבתל אביב המתחילים להבין משהו אבל רק משהו פיצפון בחיים האמיתיים ומלבד חירמונים ומיזמוזי שדים צעירים, זקופים וקופצנים לא היה לנו בראש כלום ואפילו לא כלום בעברית תקינה.

האנשים המרתקים
רמי כהן מראה לנו את אותו מסמך או אפילו רק מספר אודותיו מתוך ערימת דוקומנטים הנוגעים לשלטונות הבריטים בהודו ואנחנו אמורים לקחת את זה להיכן שנבחר. עובדה שאני הפנמתי זאת ועד היום אני סבור שזה היה השיעור הכי טוב שהיה לי. טוב יותר מכל שיעור אחר וסליחה מהרצלינה ושאר המורים שלי לדורותיהם. זה אפילו טוב יותר משיעוריו המיוחדים של יוסי דרורי ההיסטוריון הממלוכי משיח' מוניס שעבר לבר אילן ושיעוריו המתוחכמים והמקסימים עם הדרך בה לימד גם אותי כעבור שנים מספר. רמי ויוסי הם מבחינתי המורים שהצליחו לרתק אותי יותר מכולם, למרות שרב סרן אלי טסמן מפקד הבסיס בצפת ריתק אותי לשישים יום ובפקודה, וזה היה ממש באמצע ציר הזמן שבין הריתוק של רמי כהן והריתוק של פרופסור יוסי דרורי.

Ten-rupee note issued by the Reserve Bank of India from 1937 to 1943.

המסמך ההודי של רמי כהן
המסמך ההודי הוא כנראה מסמך כלכלי המראה את הוצאות הבריטים בהודו ובנושא החינוך. משהו בסגנון ספר התקציב היעודי. אני מניח שזה לא מסמך סודי ורמי כהן השיג אותו בדרך כשרה למרות שיש מסמכים מאד חשובים שהושגו בדרכים עקלקלות. מה דעתכם לגבי המסמך "המזכה" של פרופסור יעקב פרנקל זה שהיה נגיד בנק ישראל ורצה לחזור לשם בעצת השכן שלו יאיר לפיד מיש עתיד. כשצץ המסמך הזה בו הבחור שלנו יוצא כביכול בסדר מפרשיית התיק בדיוטי פרי מיד קפץ לי המסמך ההודי של רמי כהן.
המסמך ההודי של הבריטים בהודו מראה במספרים את ההוצאות האדירות של הבריטים בהודו. הם לא חסכו שם בכלום המספרים הם מרשימים מכל הבחינות. הסיפור האמיתי הוא שבשום מקום במסמך הזה לא מצוין שם המטבע. כולם חושבים שזו הוצאה בפאונדים אנגלים יעני לירה שטרלינג והסכום הוא מרשים כאשר בפועל מדובר ברופיות הודיות והיחס בין הרופי ההודי לבין הפאונד האנגלי הוא ממש גדול. היום למשל היחס הוא 97.024 רופיות לכל לירה בריטית אחת ותודה למיקי הכריש עבור המידע המעודכן הזה. גם אז כלומר לפני יותר משבעים שנה היה יחס המרה די גדול בין שני שערי המטבע.
אני מאז אותו "מסמך הודי" של רמי כהן תמיד נוהג לבחון כל "מסמך מטעם" האם יש בו משהו נסתר ונעלם כי יש מצב שמישהו ידאג להחסיר מידע חשוב ובמיוחד כשהוא עצמו דואג לידע אותנו בדבר אדיבותו, נדיבותו, חוכמתו, יושרתו ואפילו צדיקותו.
כדאי שלכל אחד יהיה מורה כמו רמי כהן ורצוי לאמץ את "המסמך ההודי" כמסמך לחיים.
ותודה לאלברט דישי על התמונה.


אלברט דישי ורמי כהן כנס מחזורים 2015




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה