יום שבת, 3 בינואר 2015

כספיון כבר בן 25 ויש חגיגה


הכל התחיל משיחת טלפון על הסובוח של הבוקר לחנות. הייתי כבר אחרי הסיבוב הראשון של הספונג'ה עם הסבון של פנטסטיק והתוספת של בדין בשביל הריח הטוב ואז הקווי כבר מצלצל ולא תמיד אני עונה לפני שצריך אבל עובדה שעניתי ואני כבר מבין שיהיה מעניין כי פנינה קורנובסקי על הקו והיא לעולם לא תטרחן אותי בסתם זוטות ואכן ככה היא מתחילה "קובי שלום ומה שלומך הכללי? אני מבינה שאתה ממשיך לחיות לך בפייסבוק והאמת שזה די נחמד בדרך כלל, ואני מקווה שזה לא פוגע לך בעבודה ובכלל. אז תדע שמצאתי תמונות לציורי שטרות הכסף של מדינת ישראל משנת 1954 ומיד חשבתי שזה יעניין אותך". אז הבנתי שיש משהו מעניין אבל בעצם אני כבר מכיר מפעם משהו כי פעם פנינה הראתה לי משהו חמוד של בעלה המנוח פאול קור ואפילו שילבתי אותו בפוסט ואני זוכר זאת היטב, ולכן עניתי לה שיש כבר שטר או הצעה לשטר שלא נתקבלה ואפילו לגבי הסדרה של 1958. אז פנינה אמרה "נכון מאד. אתה בהחלט צודק אבל כעת יש לי את כל ההצעות לכל הסדרה ואפילו עם מכתב מבנק ישראל אז חשבתי שזה יעניין אותך! האם אני טועה קובי?" 
"מה פתאום טועה פנינה. נשים לעולם לא טועות ובטח לא את 'פיקה' וזה מאד מעניין ומסקרן אותי, וטוב שחשבת עלי ואם זה נוח אז אגיע לראות ורק תגידי מתי בבקשה כי פולנים מנומסים לעולם לא מתפרצים". "תראה קובי, מבחינתי גם כעת בסדר אבל הכי עדיף מחר, יום שלישי פעמיים כי טוב, ונכין עוגה, ויש סיכוי שגם אילנה שמש (שם בדוי) תגיע, כי אתה מבין שהיא תמיד אומרת לי להגיד לה שמתי שהקובי הזה מגיע אז גם היא רוצה. תגיד יש בינכם משהו שאני לא יודעת? ".
"בסדר פיקה,  אז מחר בתשע ואילנה שמש בסדר שתגיע ונאחל לה בריאות ואושר, ואין לנו כלום והיא בסדר גמור ואיך יכול להיות לנו משהו בכלל, היא הרי יכולה להיות אמא שלי ואני הרי לא דן בן אמוץ. אז יאללה ביי מחר ותודה פנינה".

פיקה ואילנה שמש מחכות 
יום שלישי כבר הגיע ואני עולה לפנינה וזה קומה שניה פלוס במרכז תל אביב, וגם בלי מעלית ואני שם לב שאצלה בבניין יש את אותן מדרגות עם אותו פס שחור מתחת לכל מדרגה, ואותו מעקה עץ העשוי בוק כהה, בדיוק כפי שיש אצלנו בסוקולוב 93 וזה ממש בול ואפילו פלחי השיש ממש זהים, וגם שם זה לא עד הסוף של הרצפה ואמא שלנו תמיד אמרה לשוקי אהרן מהוועד, שחייבים להוסיף חתיכות שיש כי הפינות למטה תמיד שחורות וזה לא יאה, אבל אני כבר בתוך הדירה ופנינה כבר שם וצדקתם מאד כי לידה כבר יושבת אילנה שמש - (שם בדוי), שממש שמחה לקראתי וקוראת לי "קובוש שלום, יופי שבאת אני פה ממש במקרה". האילנה הזו שחקנית מלידה ולא כדאי שנספר על מה שאני יודע לגבי יכולותיה הכלליות ובטח לא לגבי תשוקותיה הכלליות.
התיישבתי לי והאויר די נגמר לי מהעליה ברגל, אבל הכל סבבה והמזג אויר נפלא והלוואי שכל החיים ישאר ככה המז"א ,אבל איש לא מוכן להוציא על זה כסף ואז אני רואה שפנינה ככה יושבת לה עם הרבה דברים מסביבה, ואני בעצם די "מפריע" לה לסדר עבודות של בעלה המנוח פאול קור והיא באמצע משהו אחר ואני באתי לשטרות הכסף מפעם ואפילו כאלה שלא נתקבלו, והנה הם שם בתוך נייר פרגמנט שנפתח והכל אצל פנינה מסודר ומאוחסן כאילו אנחנו בארכיב של פורט נוקס.

אילנה שמש שם בדוי, ממש לא מפסיקה להביט בי וכאילו שהיא אוכלת אותי בתשוקתה הממזרית, ואני כבר אפילו לא נבוך מזה ואני מסתכל סביבי ואני רואה את הספר "כספיון" מונח על השולחן, ואפילו עוד משהו כזה יותר קטן וגם זה "כספיון" בגירסה נוספת, והאמת שאני קצת מבולבל. פנינה אמרה לי שזהו ספר הילדים פרי יצירתו של בעלה, שאהוב עליה מאד. האמת שגם אצלנו בבית הילדים שלנו אהבו אותו, אבל לא חשבתי שאני אכיר את המשפחה שלו. 

פנינה קורנובסקי נושאת הכספיון

נושאת הכספיון ונותנת לו נשימה
הספר "כספיון" יצא לאור בשנת 1990 בהוצאת דביר-זמורה אחרי שטייל בהרבה ארצות ולא כתרמילאי. הספר צוייר ונכתב ב-1985 והסתובב בין הרבה הוצאות ספרים בעולם. "בעלי יצר את כספיון ואני נושאת אותו על גבי ונותנת לו נשימה" ככה ציטוט מפיה של פיקה קורנובסקי הנושאת את כספיון. מי מכיר את נושא העגל? לא של אריק שרון זצ"ל אלא של אותו פסל יווני ארכאי. אותו Moscophoros יכול לפרנס עשרות ספרים. מהיום אמור פנינה קורנובסקי נושאת הכספיון. פיקה נושאת הכספיון גם טוב. 

בשנת 1989 חזר "כספיון" ארצה והתקבל אצל המו"ל אוהד זמורה ז"ל. כספיון קיבל את פרס בן יצחק ממוזיאון ישראל אגף הנוער.


מסתבר שהקטליזטור ליצור עוד ועוד ספרי ילדים נפלאים נולד בעקבות קבלת פרס בפריז ב-1974 עבור הספר היפה בשם "מן הראש ועד הזנב" שצייר פאול קור. הספר הזה ללא מילים הופק על ידי גלריה מאג בפריז. באותה תקופה נכדיו של פאול קור היוו פילטרים ליצירותיו והיו הראשונים שנחשפו לכספיון ואכן שמותיהם מככבים בספריו. 
הספר כספיון הדג הקטן היום בן 25 שנה. כספיון שאהוב על כולם נשאר צעיר ורענן ויוצר מתח והתרגשות שמחשמל ומדליק ילדים ומבוגרים. 
הסתכלתי סביבי על קירות החדר ורק אז קלטתי שפאול קור היה אמן רב-תחומי ורב-צדדי, ובעברית פשוטה מולטי טאלנט. יצירותיו בתמונות השמן הן מדהימות וראויות לתשומת לב רבה. 

באתי לראות שטרות כסף של פאול קור שיזכו לפוסט נפרד ובעצם מצאתי את המלוכה, ואפילו חגיגה ומסיבה לכספיון בן 25. האמת אחלה מסיבה וכספיון הזה חתיך הורס והאמת שגם אילנה שמש שם בדוי ממש בסדר.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה