יום חמישי, 29 בינואר 2015

דב אבן


דב אבן 1987 חתימה מתכתית בצמוד לתבליטי המתכת בבן יהודה 18א' בתל-אביב
דב אבן הגיע לחנות שלנו אי שם קצת לפני 1987 ואני לא זוכר מתי בדיוק, אבל זה בטוח היה לפני שנת תשמ"ז ובהמשך גם תבינו למה. דב הגיע כי רצה למכור מטבעות ואפילו מזהב, ואני זוכר שהיו לו מטבעות צ'כים ואפילו דוקטים דקים וחמודים, וככה למדתי משהו על מטבעות צ'כים ומישהו החורש במחרשה בדמות מיסתורית. יש שם דמות של קדוש החורש וזה שמושך המחרשה נראה כמו שד או ששוב אני מדמיין ללא גבולות. מה בדיוק הולך שם אני לא יודע למרות שניסיתי להבין את פשרה של אותה התרחשות דתית.
טקס חריש העיר במטבעות רומים עתיקים הוא דבר מקובל, המופיע במטבעות של ערים שזכו להיות במעמד של קולוניות. טקס חריש גבולות העיר sulcus primigenius בלטינית הוא טקס המופיע הרבה עם צמד הבקר המבצע זאת והדבר מופיע גם במטבעות העירוניים של קולוניות מקומיות פה במרחב שלנו.
אין לי כרגע מושג לגבי הסצינה הצ'כית. ותודה לכל העוזרים בנושא. 
נדמה לי שדב אבן היה ממוצא צכי אבל אני לא חותם על זה. במידה והמידע הזה נכון אזי יש מצב שדב הוא אולי הצ'כי היהודי הראשון שהכרתי ואני יודע מעט מאד על יהדות צ'כיה והגיעה העת להרחיב את הכרותי עם קהילה איכותית, צנועה ושקטה זו. 
http://store-collectibles.com/ext/en/exrw/item=1442/opsold/Coins/Modern-coins/1928-Czechoslovakia-jubilee-2-ducat-gold-coin.html Item description: * See scan - PERFECT MINT CONDITION. This is a scarce 1928 Czech 2x double ducat coin minted in order to commemorate 10 years of the establishment of Czechoslovakia in 1918. Coin's weight is 6.99 gramsin 21.6 karat solid gold. It has all appropriate hallmark strikes. Scarce collector piece. 1928 Czechoslovakia jubilee 2 ducat gold coin

דב אבן עובד במתכת וגם מטפל בקרבורטורים
דב אבן איש מיוחד ומיד הבחנו שהאיש שונה ויש לו דחף ליצירה והתבוננות בכל הסובב אותו. עולם המטבעות מאד סיקרן אותו ובמיוחד מטבעות עתיקים ובהמשך עשה עבורנו רפליקות מוגדלות של מטבעות עתיקים ואפילו משהו אומנותי המעטר את הכניסה החיצונית לחנות.
דב אבן אמן פסל, שגר או עבד ביפו העתיקה וגם עבד לצורך הפרנסה כמתקן ומשפץ קרבורטורים לרכבים ונדמה לי שבאזור. כן דב אבן עסק בקרבורטורים לרכב, עבודה הדורשת מיומנות מיוחדת ועדינה. גם אומן וגם אמן. לא תמיד ניתן להתפרנס מאומנות באופן ראוי ותמיד צריך לקנות במכולת.  


רפליקות מוגדלות מאד של מטבעות יהודים עתיקים 
דב אבן הכין עבורנו ביוזמתו ושקידתו את שני המטבעות והבול הגדולים התלויים בכניסה לחנות. אלו הן יציקות חול העשויות כנראה מאלומיניום או משהו קרוב לזה. יש שם שקל יהודי עתיק משני צידיו וגם בול ישראלי עם סמל המנורה. הוא גם הרכיב אותם בצורה חכמה ומקורית ואני זוכר אותו נרגש ומבסוט גם מהתוצאה וגם ככה מלימוד הנושא. הוא הסתקרן מהמטבעות היהודים העתיקים והמוטיבים שלהם ורצה לדעת את פירוש הכתובות, וגם כשקרתה טעות בכיתוב עשה תיקון אומנותי במקום עצמו. דב גם יזםוהצליח לשכנע שנעשה מספר רפליקות מוגדלות של מטבעות עתיקים יצוקים שישמשו כמתנות וקישוטים לאספנים ומחפשי מזכרות יחודיות. המגוון היה בהחלט די גדול וביחד ישבנו על בחירת המטבעות והחותמות מפעם והיה לנו מיגוון ממש בסדר. משרד הבטחון אהב את הדוגמאות האלו שבאו על לוחות עץ בראשונה ובהמשך הודבקו על ריבועי פרספקט שקופים עם הסבר. רק מסיפור ההדבקה של אותן רפליקות עם דבק מיוחד שחייב להישמר במקרר ועמיד לשינויי חום וקור ויודע להשתלב על סוגי משטחים שונים ואפילו סוכנות החלל נאס"א השתמשה באותם דבקים. בסוף כל דבר שמחובר בדבק נופל, וככה כנראה קרה גם לאתם אריחי קרמיקה בספינת החלל קולומביה. דבק זה דבר זמני חברים, ולעיתים אפילו יותר מהחיים עצמם. יש הרבה אנשים הנדבקים לכל מיני דברים בחיים ואוספים זה רק אחד מהם.  אל תסמכו על דבקים בדברים חשובים באמת. 



מודל ראשוני מעיסות נייר 
אני זוכר שדב אבן סיפר לי איך הכין את אותם מודלים לרפליקות שעשה. זה התחיל מעיסת נייר ובהמשך מגומי לאותן יציקות וגם הראה לנו כמה מעבודותיו הקטנות באופן יחסי המיועדות לגרמניה. זה היה זוג נאהבים וחרמנים בתנוחה אירוטית. דב אבן עשה דברים נהדרים לטעמי. 
אם אתם מכירים את פרויקט ממילא של אקירוב ואתם מזהים את הלוגו של המקום עם החומה והאבנים, אז תדעו שדב אבן קשור לדבר הזה ואני זוכר שהראה לנו דוגמא שהכין עבורם כשהדבר היה ממש בחיתוליו. ככה גם לגבי האותיות והכתובות לאותו מתקן לוויות שתוכנן ונבנה ליד סוף קו ארבע שליד רידינג בתל אביב. אני לא יודע כמה לוויות יצאו משם באופן חי אבל אני זוכר ששם חילקו ערכות אב"כ למלחמת המפרץ.
ניסיתי להשיג ולהגיע לדב אבן או למידע עכשווי אחרי הרבה שנים. התוצאה ממש אפס. בחברה של יפו העתיקה לא שמעו ולא כלום. בחברה קדיש"א אין אזכור או שהשם המקורי אינו נכון. ככה גם במרכז יהודי מזרח אירופה. דב אבן זכור לי היטב ולטובה מכל הבחינות. אני זוכר שכבר אז החלה אצלו מחלת הפרקינסון ואז הבנתי לראשונה מדוגמא על חי מה זה פרקינסון. בהמשך החיים יש לרבים מאיתנו להיתקל בדבר הזה ותמיד האיבחון הראשון יהיה ממשהו ממש זניח וחדש. יש לפרקינסון הרבה צורות ואני לא יודע מה יותר טוב ומה פחות רע. גם לאבא שלנו היה בסוף הדרך פרקינסון ותמיד ניתן לחיות עם כל דבר עד שזה נגמר ולגמרי.







רפליקה של מטבע עתיק על ידית כניסה לחנוק המטבעות בבן יהודה 18 בתל אביב

מבט מתוך חנוק המטבעות עם שורת הרפליקות ובחוץ עומד מופתע שלמה שיק





רפליקה מוגדלת מנחושת של חותם עברי עתיק עם הכתובת לאניהו בן מירב


רפליקה מנחושת של מטבע עתיק הורדוס ארכילאוס


רפליקה מוגדלת של מטבע




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה