יום שני, 2 בפברואר 2015

שגרירי המתכת והשגריר הנפוח

גר בירושלים ועובד בפריס

ירושלים פאריש של אליעזר מורב

פעם בכמה זמן אני נזכר בו ואין לי שמץ של מושג כיצד זה קורה למרות שזה ממש לא מסובך במידה ובודקים את הפרטים במדויק ואפילו ככה סתם אחד ועוד אחד. הוא כבר איננו ולכן לא בא לי לנקוב בשמו למרות שזו יכולה להיות חידה נחמדה אבל אני מבטיח לא לאמת או להכחיש כל תגובה שלכם. גם ישראל נהגה לעשות ככה במקרה הצורך.

פולני נפוח מעצמו ואולי מעוד דברים
מעולם לא ראיתי את כבוד השגריר בכבודו ובעצמו, למרות שכולנו ראינו אותו על המרקע המכובד עם לבושו המוקפד ושפתו המצוחצחת. הוא היה פולני מהזן הנפוח כלומר אחד שכל הוויתו ואורך התנהלותו היו נפוחים. הוא החזיק מעצמו וכנראה שהיו לו סיבות טובות ואני לא בטוח שהפנמתי זאת. מסתבר שהיה לו קשר משפחתי עקיף לנושא המתכתי ואפילו אוסף שביקשו ממני להעריך את שוויו ואולי בהמשך גם לקנותו.
אני הייתי מוכן לעשות זאת בטלפון חינם אין כסף ולא לבזבז זמן במסע לבירתנו ירושלים כי חשתי שפשוט לא בא לי להתעסק עם הדבר הזה. כן פשוט ככה וחבל להיכנס לפילפולים והשמצות מיותרות ובלתי מבוססות של סוחר מטבעות המחזיק מעצמו ומחרותו המקצועית.  
מותו המיסתורי משהו השאיר רק נפיחה שקטה, כי במשרד החוץ בחרו לשמור על שקט דיפלומטי. יצחק לאור כתב עליו אחלה קטע בעיר הלוויתן ושוב תודה לאלון מליס שהביא הדבר לידיעתי ואפילו הבאתי את הדבר במלואו באחד הפוסטים. גם שם אין את השם המפורש.

ירושלים ופריס מדליה  מדליה להענקה רשמית, תשנ"א 1990
ערים עם עבר ארוך ומפואר, עם השפעה מכרעת על מהלך ההיסטוריה האנושית, ועם קסם מיוחד, שתי ערים עם נשמה. פריס, עיר האורות, עיר תוססת, המעניקה השראה יצירתית וחופש מצפון והבעה. מבקרים בה מיליוני תיירים כל שנה באתריה המפורסמים: מוזיאון הלובר, שדרות השאנז' אליזה, שער הניצחון ומגדל אייפל. עיר שעמדה במוקד המהפכה הצרפתית ופעילותה ניכרת בכל תחומי הדעת האנושית.ירושלים, עיר הרוח והחכמה, עיר שיש לה מקבילה בשמים, "ירושלים של מעלה", שבה מוצא אדם דרך לשוחח עם בוראו. לעם ישראל אין תחליף לעיר הזאת, דוד המלך בחר בה כבירת ישראל, ושלמה בנו בנה בה את בית המקדש. סגולותיה הוכרו ע"י כל הדתות ורבבות צליינים עולים לירושלים לראות, להתרגש, להתפלל, ולחוש קרבה לבורא עולם. יום יבוא ויתקיים בה ייעודה המלא, עיר השלמות והשלום.
פני המדליה אתרים בירושלים: הכותל המערבי, החומה הרחבה מהתקופה הישראלית הקדומה, הבית השרוף, יד-ושם, הכנסת, מוזיאון ישראל וכיפת הסלע. מעל האתרים, הקשת, שהייתה חלק מבית הכנסת "החורבה" ברובע היהודי. היא מסמלת את החורבן, אך מבשרת נחמה, התחדשות ושלום כמו הקשת בענן. בחלק העליון, לאורך ההיקף, הכיתוב "ירושלים JERUSALEM".
גב המדליהחמישה אתרים המאפיינים את בירת צרפת, מימין לשמאל: כנסיית נוטר-דאם, כנסיית הלב הקדוש, האקדמיה הצרפתית, מגדל אייפל ושער הניצחון. בחלק העליון, לאורך ההיקף, הכיתוב "פאריש", (לפי הכיתב המסורתי הנהוג מאות בשנים, ע"י יהדות צרפת) וכן "PARIS".עיצוב הפנים – נתן קרפ. הגב – ז'ן-פול לותרינגר.גלף צד ירושלים – קרצ'מר. צד פריס – המיטבעה המלכותית בצרפת.מיטבעה: ארד/טומבק וכסף – קרצ'מר. זהב – קרדיט גולד. מתוך אתר החברה הישראלית למטבעות ומדליות בע"מ.

 שגרירי המתכת של דוד גרין
הכל חזר אלי כתוצאה מהמדליה הזו שטיפה איך לומר לא ממש משלנו למרות שהיא ישראלית לכל דבר. הקונוטציה הראשונה הייתה אותו שגריר נפוח ונשכח, ומהצד השני קפץ לו המושג שגרירי המתכת של האיש שהיה פה כשפרצה המדינה. המושג שגרירי המתכת עשה לי את זה ולעיתים נפלאות דרכי השם והמוח האנושי ואני מדבר כעת רק על שלי. 
שגרירי המתכת הוא מושג אותו טבע דוד בן גוריון הידוע, שהיה ממש בסדר לדעתי מהרבה בחינות, אבל היום רק בנושא שגרירי המתכת והכוונה הייתה לאותן פיסות מתכת עגולות שיש המכנים אותם ואותן בשם מטבעות, מדליות ואפילו סתם מדליונים.
היחידה שהוקמה אז הייתה יחידה קטנה שהפיקה את אותן פיסות מתכת. מי שהיה ההוגה והמנוע הראשי היה אחד בשם טדי הראשון או אם תרצו טדי קולק ואני כבר מכיר לפחות תגובה אחת של מישהו השומע את השם הזה וכמעט נחנק ויגיעו גם השמצות אז נחכה ונראה ואני מתעלם. טדי קולק מבחינתי היה עשר ואפילו בעצמו אספן לא קטן. את המשמיצים כאמור תעזבו. איפה טדי הראשון ואיפה אותו שגריר נפוח? אגב לטדי עשו מדליה עוד בחייו ואני מאד בעד, למרות שמדליות לאנשים בכלל זה מה זה פאסה מבחינתי. 
בן גוריון שמח על הרעיון וכאמור טבע את המושג "שגרירי המתכת" למדליונים תוצרת ישראל, ואני לא מכיר בדיוק את הנסיבות המדויקות לאותו ביטוי וכדאי לבדוק זאת סופסוף ואני זוכר את ישראל צדקה ז"ל מספר זאת לי באופן אישי וכמובן שזה מוזכר גם בקטלוגים הממלכתיים של החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ מנוחתה עדן זצוקלל"ה.
תודה לאליעזר מורב שטרח ועמל על הצילום של המדליה ירושלים פריז, עם עיר האורות ואפילו עם משהו נוסף ומעט פרוותי.

2 תגובות:

  1. הנה תקראו. מעניין.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95_%D7%91%D7%9F-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%A8#cite_note-2
    היה חבר ובן ברית של דוד לוי איש נפוח לתפארת בפני עצמו
    יכלו לעשות שלושתם סיעה של נפוחים בכנסת ביחד עם הטווס של דוד לוי

    השבמחק
  2. מי אמר שזה האיש? אני ממש המום ומופתע שאיש כזה היה במצב הזה. לא מאמין וככה גם גנדי לא היה חבר של פושעים. השמצות השמצות.

    השבמחק