יום ראשון, 12 באפריל 2015

החיפושית של אבנר וקרן השפע של ויסהוף

חיפושית של אבי אבנר בטכניקה מעורבת

ראיתי אתמול ציור חמוד של חיפושית ומיד עלה לי בראש סיפור (קצר?) ונחמד מפעם. אבי אבנר מצייר דברים בטכניקה מעורבת ואני אוהב את זה ומתברר שלא רק אני, אז בבקשה אל תדחפו ויש מספיק לכולם, כי אבנר בחור חרוץ ואם מישהו רוצה משהו אז יהיה בסדר. העבודות שלו עשויות ידנית ואם מישהו סובר אחרת אז בסדר ויש מצב שגם ההוא יעשה זאת ידנית, כי ביד כידוע עושים הרבה דברים. חברים להרגיע בבקשה.

המון חיפושיות ובהרבה צבעים ואפילו בברזיל
חיפושיות זה דבר ממש קסום וכל אחד כמעט מיד מתעורר כי חיפושיות עושות את זה. יש המון חיפושיות וככה גם הסיפורים והאוספים שמאחוריהן. יש אספני חיפושיות כנושא וזה לא נגמר בכלל. והיום לא על בעל החיים ואפילו לא על הרביעיה של התקליטים הנהדרים, כי אם על המכונית מפעם שהייתה מכונית מאד פופלארית בכל העולם, ולנו לא הייתה מעולם ובטוח שיש לי נימוקים משלי. אם נגיד היטלר זה מספיק ובואו נתקדם בבקשה כי הזמן קצר, המלאכה מרובה ובעל הבית דוחק ואפילו הפועלים לא משהו היום. שנל יודן שנל!

נגה ואייל והחיפושית שלהם בצבע צהבהב ממש כמו הצוללת של החיפושיות
אני זוכר את החיפושית של איל ונגה אלבלק שהם במקרה הגיסה והגיס שלי מצד הכלה הקלילה מאד שקוראים לה מינה המיוחדת במינה. אני גם יודע שלחיפושיות של פולקסווגן אין רדיאטור כלומר מצנן, כי כידוע לכל אני גם מומחה מקומי ואזורי למצננים לרכב ולתעשיה מתוצרת רדיקור ואפילו כאלה של מתכת קיבוץ נחשונים אז בבקשה אל תחפשו את המצנן של החיפושית כי הצינון שם זה צינון אויר ואני לא אתפלא אם יום אחד יתברר שבמקור דובר שם על צקלון B.
אני זוכר הרבה חיפושיות החל משנות השישים והלאה. זה לא היה פיג'ו 404 אבל אוטו נוסע והיו כאלה שלא הסכימו להחליף אותו בשום דבר אלא אם זו חיפושית אחרת. תמיד אני בבעיה לגבי אוטו ומכונית כלומר זכר ונקבה וסימפטיה אישית מבחינתי הרבה נגישה למכונית אז מעכשיו החיפושית זה היא. הסיפור של רכב והבעלות עם הרגש והאורגזמה כלפיו הינם אניגמה בלתי פתירה ולדעתי רכב לכל פועל זוהי סיסמא נוראה ורק בשל אותו שפמפם קטן והשביל בצד המתלווה לזה. שנל יודן שנל שנל.


אוטו לכל פועל - הנרי פורד אנטישמי עם תעודה וגם פרו נאצי
בכל זאת כשאני רואה חיפושית או ציור שלה אני נזכר במטבעות ואלו לא מטבעות גרמניים בכלל. אפילו הרבה מטבעות מסוג אחד ומיד תבינו ואל תרוצו לשום מקום כי הפעם האחרונה שיהודים רצו זה נגמר בקרמטוריום ועליה לשמים ואוושויץ לא לבד וימח שמו של מי שאמר שנל יודן שנל.
פעם אחת וזה היה ממש מזמן אבל בטוח שאחרי מלחמת העולם השניה ובעצם אפילו אחרי איזו מלחמה אחרת כי העולם מלא במלחמות ובכלל חרב ודרב זה הביזנס האמיתי. מכוניות נועדו לנסוע והכי חשוב שיהיו שם אנשים ואפילו חיילים בדרך אל היעד הבא. אם לא היו מכוניות לא היו מלחמות ותעזבו את הגמלים של פעם והסוסים כי זה היה. אף פילדמרשל לא היה מסתכן לרכב על משהו כמו פיל עם כל הלוגיסטיקה מסביב. ברכבים ניתן גם לעשות סקס ואם הנשים היו מפסיקות לשתף פעולה ומבקשות שלום כל הסיכסוכים היו נפתרים. אלוהים תעצור אותו כי זה משתלט עלי.


בחור קטנצ'יק אבל ממוקד מטרה
זה היה לפני כמה שנים ואם לא תסיטו אותי מחוט המחשבה שמעולם לא היה לי אז אוכל לגמור עם הסיפור המטופש הזה של המטבעות והחיפושית. מגיע אלי בחור ממש חמוד ואפילו כזה די קטנצ'יק כי הוא לא היה גבוה ויש מצב שאפילו לפני צבא אבל לא שאלתי אותו לגילו המיוחד כי הוא דיבר אוטוסטרדה והיה מאד יעיל ואני לא אתפלא אם היום הוא בתפקיד מאד דינמי ואין לי מושג מיהו' אבל אני יודע שהוא הראה לי דוגמה של מטבע חמישה שקלים מפעם בצבע צהוב שמעולם לא השתגעתי על העיצוב שלו ולא איכפת לי שאליעזר ויסהוף לא יאהב את דעתי אבל ככה אני חושב ואליעזר ויסהוף עשה דברים רבים ויפים ומקסימים ויש גם נפילות ודעתי היא דעתי ובוא נסכם שככה אני חושב ואני כמעט בטוח שאיש גם לא כל כך מבין מה יש שם ולמה התכוון המשורר. סליחה ויסהוף ונתראה בקדמן וגם בשבעיות.




אז הבחור מראה לי את המטבע ואני מראה לו את אותו דבר שגם לי יש כי גברים תמיד מראים בחזרה את מה שיש להם וכמובן שאני מראה לו מטבע דומה כי יש לי דלי עם מטבעות שונים והבחור הצעיר אומר "תשמע יש לי הרבה מזה ורק כזה" אז אני אמרתי בסדר כי כמה כאלה כבר יכול להיות לבחור קטנצ'יק עם כזה מטבע שויסהוף עיצב אבל רק צד אחד והצד השני של נתן קרפ.

עודף ועוד עודף ועוד עודף 
"יש לנו הרבה ואמא שלי ביקשה שאני אפנה את זה והם אפילו ישלמו לי בשביל ההובלה ואולי אני מוכר לך את זה". אמרתי לאותו הצ'יק הזה ש"אין בעיה כי מה כבר יכול לקרות ואני קונה לפי משקל מטבעות זבל ואפילו אחי הבכור שלמה אוחיון קורא לזה עודף". עודף זה מושג נפלא ואני בטוח שעשו על זה דוקטוראטים רבים. עודף ולא מועדף ולא שמעון עדף  כי אם אדף ולא עדיפויי ורק עודף ותחשבו על זה כי אם יש לך עודף אז סימן שזה עודף לך ומיותר כמו עודף משקל ואפילו הודף אותך ואולי גם היהודים היו פעם עודף ולכן התיכו אותם כמו שמתיכים חלק מהעודף הזה אבל לא רק.
הסברתי לבחור שאני קונה לפי משקל. אז  בזמנו זה היה אולי 5 שקלים חדשים לקילו והיום זה עשרה ש"ח ומי שרוצה מוכר ומי שחושב שהוא יקבל יותר במקום אחר אז בסדר שיחפש את עודפי החיים שלו ונתראה בסוף במחסן העודפים.

בעבודה של אמא
הבחור הצעירצ'יק והקטנצ'יק אומר לי "אני נוסע לאמא לעבודה ומביא לך את זה. הכל בכאלה שקים חזקים מבד ממש שקיות טובות ובסדר נשקול את זה. לא חשבתי שזה יהיה סיפור כי הרבה אנשים חושבים שיש להם הרבה ובסוף מגיעים עם כמה קילו בודדים והנסיעה באוטובוס עולה יותר ואם לקחת אוטו אז הדלק בכלל אכל לך הכל, אבל בשביל לפנות עושים הכל ויש כאלה שישימו ליד העץ ושאחרים יסתדרו עם זה. ליד העץ ברחוב יש לעיתים אוצרות.
הבחור מבטיח לחזור עוד היום למרות שאני מסביר לו שאין לחץ בגזרה אבל הוא אומר שמא אמרה לגמור עם זה כי בעבודה שלי זה תופס מקום. אין לי כוח להתווכח עם לקוחות צעירים וגם לא עם מבוגרים כי תמיד הם צודקים וגם לא בא לי לחטוף סטירה כפי שאתמול איזה ערס הבטיח לי אבל כשקמתי הוא יצא לבחוץ כי הבטחתי לו משהו והוא הבין שיש גם ערס בצד השני ותמיד יש לי גם משהו נוסף שיכול להפתיע.




חיפושית פולקסווגן עומדת מול בן יהודה 18א בחניה כפולה עם שקים של מטבעות
נפרדתי מהבחורצ'יק הצעיר ונמוך הקומה וידעתי שאראה אותו עוד היום כי יש אנשים ממוקדי מטרה שדרך ההתנהלות שלהם יעילה והם עושים ומבטיחים ומקימים ולא עוברת שעה ואולי פחות ואני סתם כרגע זורק הערכת זמן אני רואה את הבחור ממש בחזרה כשהוא פותח את דלת החנוק ואומר לי "אני בחוץ עם החיפושית פה בחניה כפולה על הרחוב ובבקשה תעזור לי כי לא בא לי לחטוף קנס ואז יצאתי לבחוץ וראיתי אותה עומדת אבל הבנתי שהיא ככה קצת כפופה. זו לא הייתה אמא שלו כי אם החיפושית בצבע חרדל אבל אל תיהיו בטוחים בצבע כי לעיתים אני סתם ממציא והחיפושית הייתה קצת קרובה לריצפה ואני בטוח שהייתה מאד חלודה. ראיתי שיש בה שקים וכולם סגורים עם כזה חוט ופלומבה של הבנק למרות שזה לא היו מטבעות חדשים כלומר מטבעות משומשים ובטוח שבכל שק היו כמה מאות ובטוח שמישהו ספר אותם בזמנו ואפילו שקל אותם וכעת אי אפשר למכור אותם לבנק ישראל כי הכסף הזה מת וחלאס ורק טמבלול כמו לידרמן ועוד כמה אחרים קונים, וגם אחי הבכור שלמה אוחיון ונאחל לו בריאות שלמה ואריכות ימים טובים ועסקים פורחים, כי בלעדיו אני הולך לדוג דגים ולראות כוסיות בחוף מציצים וגם בגורדון.
בקיצר החיפושית שלו הייתה מלאה בשקים. עשרות שקים לדעתי ובסך הכל היו שם קרוב ל300 קילו של 5 שקלים צהבהבים כן שלוש מאות קילו לערך והוא ידע את זה כי אמא שלו בעבודה שקלה את זה. אמא יקרה לי יקרה. 

ככה אוספים כסף לטיול הגדול
האמת זה כבר הפתיע אותי כי 300 קילו ממטבע אחד ועוד בשקים זה סיפור ואמא כזו בטוח מיוחדת ולכן שאלתי אותו מאיפה זה ומה זה האמא הזה ואיפה היא עובדת? אז הבחור הזה אומר לי "מה לא אמרתי לך אמא שלי עובדת בבנק דיסקונט וזה כסף של פעם שנשכח באיזה פינה ואצלם זה רשום בשקלים ישנים וכל הערך היום זה כמה גרושים ובנק ישראל לא לוקח אז מצאתי אותך וככה גם עשיתי 1500 ש"ח וככה מתחיל כל טיול טוב למזרח ואולי זה יהיה דרום אמריקה ותודה לך מר לידרמן היקר שאתה אחד התורמים לטיול שלי." אז אמרתי לו "יופי הכל טוב ותזכור שאני קוראים אותי קובי וזהו. מר לידרמן כבר איננו והוא הלך לבלי שוב ותעשה חיים ולא חייבים להגיע לגרמניה אם ממש לא חייבים"




הקוטר: 24 מ"מ. המשקל: 6.1 גר'. השוליים: מחורצים. צד הנושא: צמד קרני שפע מקבילות קשורות בסרט; סמל המדינה; המלה "ישראל" בעברית, באנגלית ובערבית. מקור הנושא: מטבע מימי יוחנן הורקנוס הראשון (135 - 104 לפנה"ס); העריך "5 שקלים" בין שני כוכבים בעברית ובאנגלית. צד הערך:  שנת ההנפקה בעברית. הסגסוגת: נחושת 92%, אלומיניום 6%, ניקל 2%. העיצוב: צד הנושא - אליעזר ויסהוף; צד הערך - נתן קרפ. הדגמים: צד הנושא - תדהר דגן. צד הערך - ש' קרצ'מר. תאריך ההנפקה: 10 בספטמבר 1981. תאריך הביטול כהילך חוקי: 4 בספטמבר 1985. המלל מתוך אתר בנק ישראל והתמונות מתוך קטלוג שקל המקוון ותודה לפאול בר זאב וגם פנחס בר זאב זה בסדר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה