יום ראשון, 26 ביולי 2015

מדליון מגדל דוד תערוכה ראשונה לאמנות 1921


ירושלם מגדל דוד
בנצי קוטלר מכה שנית. והפעם מדליון מרוט ומעט חבוט ואפילו שחוק העשוי אלומיניום יא עיוני. זה שהמדליון הקטן הזה מוטבע רק על צד אחד, לא אומר שזה שווה פחות אבל אולי זה רמז למי שעשה אותו בשנת 1921 שזה בדיוק שנה לפני שאבא שלנו נולד. אני לא יודע וגם לא שמעתי שמישהו ראה דבר כזה בעבר. דברים משתנים ויש מצב שבקרוב מישהו יוסיף לנו מידע מחכים על המדליון הזה, שנקנה על ידי בנצי קוטלר באחד השווקים בתל אביב יפו.

בנצי קוטלר אצלי בחנוק בן יהודה 18א

תמונה משופצרת
בנצי קוטלר היה אצלי והראה לי את המדליון שקנה. בעצם הוא הראה לי תמונה שצילם באיפון והאמת שהתמונה לא משהו. אז ביקשתי מאליעזר מורב שיעשה משהו ואכן התמונה המשופצרת של אליעזר שיפרה את המצב פלאים. תודה לאליעזר וכעת רואים יופי את המדליון הקטן שקנה בנצי קוטלר ואני יודע שהוא לא שילם הרבה, כי לא ביקשו ממנו יותר ממה שהוא נתן ואפילו במזומן. הצעתי לו פי מאה על הפריט הזה אבל בנצי קוטלר לא רוצה למכור כי הוא אספן ורווח כספי לא מדבר אליו ורק מידע או אפילו אינפורמציה על המדליון המדליק הזה. תיאורטית אני מוכן לשלם גם פי מאתיים ובכל זאת מעשית המדליון נשאר אצל בנצי ואני בכלל לא אוסף מדליונים כי אם רק את הסיפור שבא איתם ובדרך כלל זה בחינם אבל שווה המון. 

כתוב שם בשלוש שפות, עברית, אנגלית וערבית "תערוכה ראשונה לאמנות 1921". כמו כן בעברית בלבד ירושלם ובקטן יותר מגדל דוד. הקוטר 26 מ"מ.
רואים את מגדל דוד וכאמור הכתובות מסביב. הצד השני חלק. רואים שזה היה תליון עם צ'ופצ'יק שהזמן לא עשה לו טוב. יש כנראה מספיק פריטים שאנחנו לא מכירים וכשהם צצים אז משהו נוסף מתברר או מתאמת. פעם פרופסור יעקב משורר המנוח, הראה לנו מטבע עתיק של יוון הקלאסית ככל הנראה. היה שם תיעוד על פני המטבע של שער העיר הקדום שלא שרד אבל הוזכר על ידי מישהו. מזל שיש מטבעות ומדליונים שלעיתים מביאים לנו משהו שלא הכרנו ממקום אחר. המדליון הזה לימד אותי לראשונה על תערוכות מגדל דוד שהחלו כאמור ב-1921 

נראה לי שכעת צריך לבדוק עם ד"ר אירה ריזק מאמריקה הגדולה, לגבי הפריט הזה, כי פה אצלנו אין בינתיים איש שיכול לומר משהו נוסף, חוץ מכמה מילות התפעלות או סתם מבט מזלזל. 
הפריט הזה מקורי ומי שחושב אחרת שיהיה בריא וימשיך בבקשה לשחק דוק ואפילו במגדל דוד.



2 תגובות:

  1. באקדמיה בצלאל ראו את צילום המדליון וזו תגובתו של האוצר יגאל צלמונה:
    "זוהי מדליה שהוטבעה לרגלי תערוכת האמנות הראשונה שהתקיימה במגדל דוד בשנת 1921 (אפריל). היו אח"כ עוד כמה תערוכות חשובות במגדל דוד שנתנו שם ל"אסכולה" של ציור ארצישראלי.
    לא ידעתי על קיומה של המדליה. אני מניח שהוטבעה בבית המלאכה של שמואל קרצ'מר בשתו"פ עם בצלאל, או שבבצלאל ממש כי אנשי בצלאל היו מאוד מעורבים בארגון התערוכה.
    על התערוכה עצמה אפשר למצוא פרטים בקטלוג "ימי מגדל דוד: מלחמת התרבות הראשונה בא"י" שאצרתי ב-1991 במוזיאון מגדל דוד ויש בה טקסט שכתבתי על התערוכה עצמה, ההתרגשות (העצומה) שעוררה ועל התערוכות שאחריה.
    אפשר למצוא פרטים נוספים בארכיון של בצלאל או בקיבוץ צאלים שהוא יורש של מייסדי בית המלאכה למטבעות ואפילו פתח בקיבוץ מוזיאון קטן של מוצרי בית המלאכה והוא בעל תודעה היסטורית מפותחת."

    ותודה רבה למיכל תורג'מן - דוברת ומנהלת קשרי ציבור

    השבמחק
  2. פרופסור שאול לדני מוסיף בתגובה לבנצי קוטלר
    Sent: Saturday, September 19, 2015 4:11 PM
    To: Benzi Kotler
    Subject: RE: a picture for you

    Benzi Shalom,
    Thank you very much for showing me in Tel-Aviv on your telephone the picture, and then e-mailing it to me, enabling me to print it out.

    To my best believe and knowledge, the item is a MEDAL, and not a Pendant. Yes, the item has a loop (in this case broken), but this is not a sufficient characteristic to classify it as a pendant. Many medals have also loops for attaching them to a ribbon to be worn (for a very short time) by their recipients on their clothes/uniforms. The charcteristics that classify an item to be a pendant are (1) its small size, (2) its beauty and quality,
    (3) its suitability for long-term wearing, and (4) the subject depicted by the item and its symbolism. This item does NOT meet any of these characteristics. Just for example imagine the black stain that this aluminum item - if worn for long as a pendant - would have caused to the cloth over which it was hanging and moving with the move of its wearer.
    Thus, the item is a medal! It is a very rare medal, based on the fact that I have not seen it or heard about before. (Maybe other collectors have a different experience, I am telling my subjective experience.) Moreover, I have never heard of this 1921 Jerusalem Art Exhibition, (though this fact can be properly traced in the newspapers and journals of that period), despite the fact I have a relatively good knowledge of Palestine exhibitions. Medals at exhibitions were usully given to the exhibitors, and some probably remained also with the exhibition staff and with the organizers. Sometimes such medals were also presented to important guests.
    Hence, the number of such medals was limited, and probably not exceeding 100 copies.
    Unfortunately the quality of the medal is rather poor, detracting from its possible beauty if it would have been produced by a different method and not in aluminum. From the picture I cannot determine whether it was casted or struck with a die, but for sure the lines of the design are not clear. At that time the technique existed in Eretz-Israel for producing high quality medals, in silver or other metals, but I assume that their cost of production was higher than the production of aluminum medals. This might suggest that no official body sponsored this exhibition, and therefore the organizers choose to save on the procurement of the medals.
    I hope that my input/explanations sheds some additional light on the item.

    Wishing you a Shana Tova,
    Regards,
    Prof. Shaul Ladany

    השבמחק