יום חמישי, 27 באוגוסט 2015

זכרונות מחיים ויצמן - יוסי שחם

יש המון פריטי אספנות המתחברים לנשיא הראשון חיים ויצמן. בולים, מטבעות, מדליות, שטרות ובכלל כל שתרצו. פעם כתבו וייצמן ואפילו ווייצמן ואין לי מושג למה מוסיפים ומורידים אותיות בשמות של אנשים ומשפחות. יוסי שחם מספר על הזכרונות שלו מחיים ויצמן.


בניית בית ויצמן ברחובות
אברהם שטיניג, אבי, חבר קבוצת שילר, היה פועל בנין שכיר ברחובות. מקצועו בבניה טפסן, האיש שמכין את מערכות הברזל לקראת יציקת הבטון.
באותה עת בשנות ה30 בנו את ביתו הפרטי של חיים ויצמן בשטח המכון ברחובות, הבית שכונה "הארמון", פועלים מעולים הוזמנו לעסוק במלאכה.
אברהם, אבי סיפר לי על הבניה, לדבריו הנושא המסובך ביותר בבניין הייתה הכנת מערכת הברזל ליציקת הבסיס למדרגות העגולות, מספר פועלים עסקו בזה מספר ימים, כאשר הסתיימה המלאכה הגיע המהנדס לבדוק את העבודה, הוא פסק שהעבודה פגומה, יש לפרקה ולבנות את הכל מחדש, אברהם שטיניג סרב הוא ביקש שמישהו אחר יפרק את המבנה שכל כך הרבה עמל הושקע בהכנתו והוא מוכן להתחיל את כל העבודה מחדש וכך אכן היה. לאחר סיום הבניה התנוסס בגאון בנין מאד מיוחד שכונה על ידי תושבי הסביבה "הארמון" של חיים ויצמן.


הלוויתו של הנשיא הראשון
מותו של הנשיא היה אירוע לאומי ממדרגה ראשונה, זו הייתה לוויה ממלכתית מיוחדת שאיש אחריו, אולי רק יצחק רבין, "לא זכה לה".
הארון הוצב על במה מקושטת", משמר כבוד של חילי צה"ל ניצב סביב הארון והמונים המונים עברו על פני הארון במשך יומיים או שלושה, למיטב זכרוני מדובר במאות אלפים שהגיעו מכל קצווי הארץ.
במלאת שנה למותו של הנשיא נערכה עצרת אזכרה ליד הקבר, הוזמנו אליה כל תלמידי התיכון מאיזור רחובות והדרום , בסיום העצרת עמדה ורה ויצמן וכיבדה כל משתתף בארטיק קר ומנטף, זה היה חידוש גדול כי מפעל ארטיק הוקם ממש באותם ימים בבת ים.

הטייפ רקורדר של הנשיא ויצמן
 לנשיא חיים ויצמן היה מכשיר הקלטה טייפ גדול עם סלילים, כנראה אחד הראשונים בארץ, בשנות ה50 המוקדמות.
יום בהיר אחד התקלקל הטייפ ,חיפשו ולא מצאו טכנאי שיתקן את הטייפ כי היה זה מכשיר אלקטרוני נדיר.
בקבוצת שילר התגורר בחור צעיר גאון טכני ושמו טדי, טדי היה חיל בבריגדה היהודית בזמן מלחמת העולם השניה, הוא הדריך ילדים יהודים פליטי שואה שהגיעו לקבוצת שילר במסגרת מוסד "סלבינו".
איך שהוא הגיע הטייפ המקולקל אל טדי והוא בעזרת שני אטבי מתכת תיקן את המכשיר ואז להנאת ילדים ומבוגרים הקליטו את כל הילדים בשירה, נגינה בחליל ודיקלום ולהפתעת כולם אפשר היה לשמוע את ההקלטה שנשמעה אז כפלא בלתי מוכר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה