יום חמישי, 6 באוגוסט 2015

איך הציל פיט סיגר את קלקיליה מהרס

פיט סיגר מבקר בישראל 1964 מופיע לפני חיילי צה"ל
Motke Avivi (Israel National Photo Collection)
 - D592-04

איך הציל פיט סיגר את קלקליה מהרס כתב יוסי שחם
באביב שנת 1967 ביקרה בארץ להקת ה"אורגים", כוכב הלהקה פיט סיגר נשאר תקופה קצרה בארץ למטרות סיור והתרשמות, הוא היה אדם בעל מחויבות חברתית עמוקה.
נינה די נוראשה פעלתנית ומחויבת ליחסי יהודים ערבים, בישראל של ערב מלחמת ששת הימים, גייסה את הזמר הגדול והמפורסם הזה, ששירו הידוע אנו נתגבר  "We shell overcome" התנגן, אז, בכל העולם. הוא הסכים לתרום הופעה אחת למטרת קירוב לבבות בין יהודים וערבים.
מלון שרתון הישן, תרם את האולם, ומשרדנו, משרד צופר, אירגן את האירוע בהתנדבות.
האולם היה מפוצץ בכ- 1000 צופים, יהודים טובים והרבה ערבים מיפו המשולש והגליל, המופע של פיט סיגר היה מרשים ומרגש עם דגש על אחווה בין עמים ובמיוחד קריאה לאחווה בין היהודים בישראל לערבים אזרחי המדינה, הכניסה היתה חופשית, אך נאספו  תרומות  בשיטה האמריקאית , מתנדבים עברו בקהל עם שקיות וכלאחד שם תרומה בשקית כאשר יחפוץ.
הכסף שנאסף כ3000 לירות, נשאר למשמרת בחשבון שלנו לפעילות בעתיד.

כעבור כמה שבועות פרצה המלחמה אני ושותפי אוהד קריב,טולטלנו במרחבי סיני, כל העניין נשכח בסערת הנצחון.
משה דיין החליט לסגור כמה חשבונות שנותרו פתוחים עוד ממלחמת השחרור, דבר ראשון, הורה להרוס את כפרי איזור לטרון וכך נהרסו לחלוטין יאלו, אמאוס ועוד כפרים, היום במקומם פארק קנדה.
לאור ה"הצלחה"גבר התיאבון, דיין החליט להרוס את העיירה קלקיליה, גויסו טרקטורים מישובי הסביבה לפעולת הרס הבתים והתחילו לגרש את התושבים, העניין דלף לעיתונות ושוחרי הדו קיום נזעקו, נינה די נור חברה לעמוס קינן וביחד עם אנשים טובים נוספים, הרימו קול זעקה נגד המעשה, לאנשים הטובים האלה לא היה תקציב לפרסום מודעות, נזכרה נינה בקרן פיט סיגר אלא שבעלי החשבון נעלמו במרחבי סיני, בעזרת קצינים תומכי המהלך אותרנו וחתמנו על שיחרור הכסף, המודעות פורסמו, ההריסה נבלמה, אלפי תושבים שהיו כבר בדרך לגירוש בגשרי הירדן נעצרו והוחזרו לבתיהם.
איך שר פיט סיגר? We shell overcome
עם רצון טוב, מסירות של אנשים  וכמה פונטים, אפשר לעצור רעיונות הזויים של גנרלים שיכורי נצחון.

יוסף שחם



מלון שרתוi הישן ליד גן העצמאות מתוך אתר תפוז


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה