יום שישי, 23 באוקטובר 2015

אברהם שלדובסקי שכן לתמיד בשכונה שלנו


כרטיס השתתפות בלוית מאיר דיזינגוף 1936 צילם אליעזר מורב

שכנים שקופים בשכונה שליד הים 
אברהם שלדובסקי ז"ל היה שכן ותיק מאד בשכונה שלנו. הוא נולד בשנה שהרצל החוזה נפטר, ועלה ארצה בשנת 1919 ואת כל זה אני למד מהחברה קדישא גחש"א. אברהם שלדובסקי נולד בפולין וחי המון שנים בתל אביב והכל כנראה ממש כאן בשכונה. לפי שכניו הצמודים לשורה שבבית העלמין שנפטרו סביב 1935 יש להניח שאולי הוא רכש את בית עולמו ממש מזמן והרבה לפני שנפטר בשנת 1992. אגב המקום שאחריו כלומר בשורה שמעליו ריק ואולי זה מקום פנוי. הוא טמון ממש קרוב לשער הישן הקרוב לרחוב פינסקר. השער הזה כבר שנים שלא נפתח ואפילו הדלת מולחמת כך שלא תיפתח. אין לי מושג למה דווקא כעת נזכרתי לכתוב פוסט על מישהו שלא הכרתי על אמת, אבל נדמה לי שזה יכול להיות נחמד לכתוב על שכן בשכונה שהסתובב כאן אפילו הרבה לפני שאבא שלנו נולד. שלדובסקי שייך לאנשים הרגילים שליוו את תל אביב כמעט מראשיתה ובסוף גם נקבר בפנתיאון העירוני.

אברהם שלדובסקי 1904-1992
צילם ולדי פיש.
 קונגרס הבולאים - אוגוסט 2021

את אברהם שלדובסקי אני לא זוכר בכלל ויש מצב שמעולם לא ראיתיו, אבל בהחלט יתכן שנפגשנו ככה ברחוב כמו עם עוד המון אנשים והמשכנו לדרכנו. האם חשבתם אי פעם עם כמה שכנים שלכם בכלל לא נוצר שום קשר? יש מצב שאת רוב השכונה שלנו אנחנו בעצם לא מכירים ואולי ככה זה הכי עדיף. אני לא סגור על המשפט האחרון.
כל הידוע לי על אברהם שלדובסקי ז"ל לוקט אחרי שהלך לעולמו, והובא למנוחות בבית העלמין הצמוד לביתו. נראה לי סידור די בסדר לגור מול המקום בו תישאר לעד. כן זה בית העלמין של טרומפלדור. רק לחצות כביש ממש לא סואן ואתה כבר שם. סידור הרבה יותר קרוב מאריק איינשטיין.

חובבי ציון 17 על הגג עם תצפית לבית החיים

הכל התחיל מזה שאחד הבנים שלו הגיע אלי והציע לי מטבעות ומדליות וככה נוצר הקשר וזה היה ממש מזמן ואני מוצא עצמי לעיתים נזכר בו שוב ושוב ואני מניח שניתן למצוא לזה הסבר פסיכולוגי או משהו מעשי, אבל אני לא בטוח. 
אברהם שלדובסקי גר ברחוב חובבי ציון 17 וזו הייתה דירונת פיצפונת של חדר אחד עם מטבחון. קומה אחרונה וצמוד לגג ואני זוכר עצמי עולה במדרגות וחושב שזה סיפור אמיתי לטפס כל יום את כל המדרגות האלה ובגיל מתקדם. בדירונת הקטנטנה שלו הכל היה מידתי ולוחץ ואני בטוח שזה סיפור לגור בכזה מקום קטן עם הרבה דברים הנצברים עם הזמן. אני בטוח שהיו שם הרבה מאד דברים. אני חושב שהכל היה שם מסודר ושמור. הגג המשותף של הבניין שימש כנראה את אברהם שלדובסקי להנאתו וככה היה לו מרחב תימרון גם לגוף וגם לנפש ובמיוחד בקיץ. היו שם הרבה עציצים עם צמחיה היודעת להסתדר ללא טיפול צמוד. את חלקם העברתי לבית שלנו בראש העין וככה יש לי איתו קשר נוסף ובלתי תלוי באמצעות צמחיה. יש ביטוי שמעולם לא אהבתי במיוחד על כאלה המריחים את הפרחים מלמטה. 

צילם ולדי פיש.
 קונגרס הבולאים - אוגוסט 2021


פעם הוא גר מול בית העלמין והיום הוא גר מול הבית
הגג של אברהם שלדובסקי הוא הדבר שיחבר אותנו להמשך הפוסט, כי מהגג של שלדובסקי ניתן היה לראות את בית העלמין של טרומפלדור ואפילו ממש טוב. היום יש שם פרגולה אבל אז הגג היה חשוף. פעם מול הבית של שלדובסקי היה בניין קטן של שתי קומות (חובבי ציון 14). אני זוכר את המכולת של מיכאל ג'נאשווילי הגרוזיני. גם האכסניה של סמיר הייתה שם ואותה אני זוכר אבל רק מהסיפורים. כעת זה כבר סיפור אחר מבחינת התצפית כי בנו בית ממש לא קטן ואפילו רחב ולא ניתן כנראה לראות מהגג של שלדובסקי את בית החיים. נדמה לי שהמשפט על האיש שגר מול בית העלמין והיום גר מול הבית מפעם נכתב במיוחד על אברהם שלדובסקי. היום ממקום מנוחתו ניתן לראות בדימיון את הבניין בחובבי ציון ובנוסף יש הסתרה של עץ הפיקוס הענק וגם הבניין הפינתי.
אני בקושי זוכר את המעט היסטוריה שסיפר לי בנו שאול שעבד בתיכנות מחשבים בארצות הברית, והגיע ארצה לכמה סידורים. אולי יתחדש הקשר ונעשה השלמות מידע.


תעודת לידה - שאול שלדובסקי נולד 18.8.1946
צילם ולדי פיש.
 קונגרס הבולאים - אוגוסט 2021

הבן השני היה בתחום הרכב בחברת ביטוח כמדומני. את מה שאני באמת יודע על אברהם שלדובסקי אני יודע מכמה פריטים שקניתי מהמשפחה. כן יש גם את המידע של חברה קדישא  וזה בהחלט מידע חשוב. אני יודע ששלדובסקי עבד ביותר מעבודה אחת. נדמה לי שעבד בעיריית תל אביב במחלקת המים  וגם כמסריט סרטים ונדמה לי בקולנוע ירון של פעם.

פנים וגב 



אנשים שלא זורקים כלום
יש אנשים השומרים כל דבר מהשוטף וככה יש לנו קפסולה המתעדת את חייהם מנקודה מסוימת ועד לנשימה האחרונה ואולי עוד קצת. אני לא יודע הרבה על שלדובסקי מלבד העובדה שחי בגפו וזוגתו לשעבר במקום אחר. היו לו הרבה דברים ממש מפעם ויש לי זיקה בלתי מוסברת לחלקם.
יש לי שני פריטי אספנות מתועדים ומצולמים על ידי אליעזר מורב המחוברים מבחינתי לאברהם שלדובסקי. הפריט הראשון הוא הזמנה ללוויה של דיזינגוף  משנת 1936  וראיתי כבר כמה דוגמיות וחלקן שונות במעט. הפריט השני הוא ממש אישי ולטעמי מדליק. יש שם מכתב תשובה משנת 1934 ובו מצורף הבול המנדטורי בסיכה. המכתב הזה מודפס ועם הלוגו של משרד הדואר של הוד מלכותו העונה למכתב מקדים שבו פנה אדון שלדובסקי ומבקש שיחליפו לו בול דואר. הפניה שלו נדחתה ואני תוהה למה שלדובסקי פנה בדיוק. האם אסף בולים באופן שיטתי מקצועי? בכל מקרה מהמכתב הזה הבנתי שפעם שלדובסקי גר ברחוב טרומפלדור 16 שזה ממש קרוב לכתובתו האחרונה טרם עבר לגור קבע בבית העלמין בטרומפלדור.



שלדובסקי אברהם ז"ל בן שאול נולד בפולין ב - 01/01/1904 עלה לארץ ב - 1919 נפטר בי"ב באדר ב' תשנ"ב 16/03/1992 בן 88 בפטירתו נקבר בבית העלמין טרומפלדור גוש: 1 אזור: ב שורה: ד מקום: 6 קבור לצד שטיבל סופיה וחיימוביץ וולף 
יום הזיכרון הקרוב יחול ביום שלישי, י"ב באדר תשע"ה 03/03/20

צילם ולדי פיש.
 קונגרס הבולאים - אוגוסט 2021

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה