יום שבת, 12 במרץ 2016

על רופאי שיניים וסנדלרים

איך קראו לסנדלר שלכם? מניסיון אישי אנשים לא זוכרים שמות של סנדלרים. שמות של רופאי שיניים זה תמיד כן ואולי בגלל התשלום. אני לא זוכר שום שם של סנדלר. רופאי שיניים אני זוכר לפחות שלושה ואפילו את המקום שלהם וכולם דוקטורים עם דיפלומה. האם סנדלר ורופא שיניים יכולים להיות קולגות? מסתבר שכן ויש בדיחה נהדרת ומוכרת ואני מבטיח להביאה בסוף ובאיכות סבירה. את רופאי השיניים שבאו לבית הספר היסודי ועשו סתימות עם מכונה ענתיקה אני זוכר ונדמה שאלו היו מכונות מנדטוריות ובדמיוני אני משחזר משהו עם הפעלה ברגל ובלי חשמל ואולי אני סתם משמיץ. יש רבים הסבורים שאותם רופאים או מרפאים מטעם העירייה או משרד הבריאות, עשו יותר נזק מתועלת ולא אמרנו מילה על סתימות עם מתכת ואולי אפילו כספית. תמיד יהיה מי שיגיד שהרופא הראשון הרס לו את השיניים. למה גם תמיד מאשימים את המערך בכל החולאים של היום וההווה. מי יודע מי היה רופא השיניים הראשון בתל אביב יפו? קראתי משהו ואני לא זוכר. מי יודע על הקשר של קפה אידלסון 10 שהיו בכמה מקומות ונושא רפואת השיניים? איך אומרים רופא שיניים ברוסית ולמה זה מצחיק ישראליים?

רופא השיניים הראשון שלנו היה ד"ר אהרן פלדמן שעבד ברחוב ישעיהו 11 וזה מספרו מפעם והיום זה מת 6046925. אני זוכר שפלדמן לימד באוניברסיטה. כמעט תמיד נסע בוולבו כבדה ונראה לי שלחברה השוודית הזו היו קשרים טובים עם רופאי השיניים מפעם. למטה בבניין לידו היה סנדלר ואני לא זוכר את שמו. נדמה לי שלרוב הסנדלרים יש שפם ואפילו לכאלה שהם לא בוכרים. על הרופא שלנו מרחוב סוקולוב אני מוותר הפעם מחשש של תקרית דיפלומטית. לך תדע מה יילד יום ותמיד כדאי שתזכרו את מה שההורים שלכם אומרים כי הניסיון גם שווה משהו. מזה שנים שאני במכבי שירותי בריאות ברחוב אידלסון פינת הס וככה גם בסדר.


לא מזמן היה אצלי מישהו מהשכונה שלנו פה ביונה הנביא כמדומני. הוא סנדלר ותיק ורצה למכור מטבעות והיה לו שפם ואפילו ג'ינג'י. חשבתי שאשמע ממנו איזה סיפור פיקנטי. בסוף לא יצא כלום וגם את השם שלו אני לא זוכר. נדמה לי שפעם רחוב שינקין המנומנם היה מלא בסנדלרים ואני מדבר על 1980 פלוס. משהו קרה שם והיום אין שם הרבה סנדלרים. לגבי רופאי שיניים אני לא יודע. יש קשר מאד הדוק בין רופאי שיניים ומטבעות ואפילו זהב. יש גם אחד שעושה עסקים עם שטרות כי לימודים באיטליה מגלים לך דברים נוספים. פעם היו עושים כתרים מזהב ואני שמעתי במו אוזניי שזה הדבר הכי טוב אבל בשל עלות החומר עברו למתכות זולות יותר וקצת פחות אצילות. כל פעם שאני רואה מטיל זהב של דגוסה הגרמנית אני נזכר בזהב היהודי של השואה והסיפורים אודותיו. דגוסה הענקית גם עשתה את אותם חלקים מזהב בהם השתמשו פעם רופאי השיניים והטכנאים. נדמה לי שפעם הרבה רופאי שיניים החזיקו זהב. הרוסיים נהגו לעשות שיניים מזהב של רובלים של ניקולאי גם על שיניים בריאות כסימן לעושר. עולם מאד מוזר יש לנו.
נולד באמריקה חי בתל אביב ואוסף המון דברים נהדרים ואל אמריקה לא יחזור לעולם. יש אספן מאד רציני שנולד באמריקה. היום הוא חי בישראל והרבה זמן. לאמריקה הוא לא יכול לחזור ומישהו לחש לי שפעם הוא היה רופא שיניים ואפילו נהג להרדים פציינטיות מטושטשות ואת מה שקרה שם אתם תמשיכו בדמיון. כשהבינו באמריקה שהרופא הזה נוהג בדרכים מקוריות משלו, רצו לברר כמה דברים באופן מסודר והרופא שלנו הצדיק ואפילו עם הכיפה עשה עליה חפוזה לישראל ומאז הוא לא דורך בשום שדה תעופה. מעניין מאד מה הלך שם. כשאני רואה אותו אני משתדל לעשות סיבוב וללכת למקום אחר. אני מכיר אספן אחד הנוהג לדבר עם הרופא הזה הרבה מאד ומעניין מתי הוא ירדים גם אותו ויבדוק לו חלקים אינטימיים. הרופא שלנו אספן עם המון פריטים מיוחדים ויש לו חוש חש ועין מיומנת לדברים מיוחדים וכאשר הוא נכנס אלי פעם ביובל, אני נהפך לאילם והדרך היחידה שלו לתקשר איתי היא באמצעות אנשים אחרים, כי אני לא שומע אותו ולא מגיב. גם לסתם סוחר מטבעות, יש סף של כבוד. חוצמזה קשה לי לשכוח את המכירה הפומבית של דוד בן עמי ברחוב כורש שם למדתי כיצד האספן הרופא, יכול לשבש תוכניות של כמה אחרים והכל באמצעות הנפת היד שלו. בסוף אני הייתי צריך לשלם הרבה יותר כי הרופא הזה לא מוותר והולך כמעט עד הסוף. פעם נספר על אותה מכירה של אותה גברת ואלך המנוחה. האמת שבא לי להקיא אז נעבור בבקשה למקום אחר.
רופאה חיננית וגם ספורטיבית אני מכיר שני אספנים המטופלים אצל רופאה חיננית וספורטאית ואפילו בתל אביב. אני יודע שזה לא חריג אבל שני האספנים האלה לא משלמים לרופאה הזו מעבר לעלויות הבסיסיות של חומרי הגלם שהן ממש זניחות. על העבודה והתוספות היא לא גובה כסף. אני לתומי חושב על מה שקורה שם ביניהם וברור שזה לא בזמן הטיפול. שני הפציינטים מכחישים נמרצות על דברים חריגים, אולם טוענים שזו בהחלט פנטזיה מבחינתם. מדוע לדעתכם מטופלים זוכים לטיפול בעלות מינימום? מתברר שגם לרופאי שיניים יש נשמה ולא רק קופה רושמת. למה ברומניה טיפולי שיניים מאד זולים? למה בקלקיליה גם? מי היה בקלקיליה? מי מכיר את רפואת השיניים בצבא?
”בוקר טוב קולגה, ערב טוב קולגה“ סנדלר ורופא שיניים שעבדו באותו בניין נפגשים מדי פעם כשהרופא עולה לקליניקה והסנדלר מברכו לשלום בקומת הקרקע. הסנדלר פונה אליו ומברכו ”בוקר טוב קולגה“ וככה גם בערב ”ערב טוב קולגה“. ככה כל יום עד שהרופא הרגיש קצת פגוע כי הוא רופא והסנדלר רק סנדלר. יום אחד כשהסנדלר ברך אותו בבוקר טוב קולגה ענה לו הרופא שהכל בסדר אבל קולגה לא מתאים כי הם לא קולגות ואולי רק שכנים. הסנדלר לא נשאר חייב ואמר ”בכל פעם שהפציינטים יורדים מאצלך אני שומע אותם אומרים ”זה רופא זה? זה סנדלר!“

  

3 תגובות:

  1. רופא שניים; בסוף שנות ה 40 הייתי עדיין בבית הספר אחד העם, ששמו הקודם היה בית ספר לבנים (לא היו בנות ), הבית ספר ברחוב אחד העם פנית בצלאל יפה.
    במעלה הרחוב היה רופא שניים שמו; היה ד"ר סוקולוב.
    יום אחד היה לי כאב שניים, והגעתי לד"ר סוקולוב> קומה שניה.
    הכאבים ביו ממש חזקים, התיישבתי בכסא בקלינקה שלו, הוא לקח כסא
    וטיפס עליו. עמד למרות שהיה אדם גבוהה עם איזה פלייר, ללא זריקה כמובן, ועקר לי את השן הסוררת. עד היום יותר מ 50 שנה המקום עדיין לא הבריא. אין ספק שסוקולוב היה בין הרופאים
    הראשונים בעיר תל אביב.

    השבמחק
  2. מסוכן הסוקולוב הזה. איזה פחד

    השבמחק
  3. אין ספק שרופא שיניים זה אחד המקצועות המבוקשים ביותר. כתבה מעניינת, תודה על השיתוף
    טיפולי שורש

    השבמחק