יום שלישי, 19 באפריל 2016

טעות לעולם חוזר ולא חוזרת או ט.ל.ח ורצוי טל"ח

שני חברים שלי שהם מאד משכילים ואפילו מהנדסים עם תארים נלווים, לא הכירו את המושג הזה עד תום. אפילו רואה חשבון אחד גם לא ואני מתחיל לפקפק בתארים שלהם. האמת שגם אני לא כזה שולט בחומר, אבל פעם מישהי מאד נחמדה הסבירה לי ומאז אני יודע ואפילו מסוגל להסביר לאחרים ותמיד נדמה לי שניתן להוסיף וללמוד דברים מאד בסיסיים. מי יודע הכל? מי יודע יותר מהאחים גוגל? 

פעם הגיעה אלי לחנות אשה מקסימה. כן אני אחראי למשפט הזה ואני לא חי בסרט בקולנוע מקסים. קוראים לה נעמי והיא הגיעה בליווי בתה. היא למעלה מגיל גבורות וכנראה ילידת 1925. קצת מדברים והתחקיר שלי הושלם בהמשך על ידי רם גופנא שהכיר את נעמי הצדקת מפעם והנה למדתי שנעמי ברושי ופעם גינזבורג נולדה בתל אביב. אפילו בשכונת נורדיה. הוריה שניהם רופאים. אחותה לאה תכננה את הבניין החדש של הגימנסיה העברית הרצליה ברחוב ז'בוטינסקי. היה גם אח קטן בשם אהוביה. בספר האדום של רם על שכונת תל נורדוי יש תמונה מפעם של בית גינזבורג החד קומתי ברחוב סירקין 12. רחוב סירקין מהווה חלק משכונת תל נורדאו אבל גם חלק משכונת נורדיה וזה נשמע דומה אבל רק נשמע. היום הכל אותו דבר אבל למען ההיסטוריה חייבים לסמן גבולות ושכונות ויש כאלה שזה מעניין אותם. מה דעתכם על הקו הירוק? והסגול? 
נעמי באה למכור דברים שהצטברו אצלה מפעם ואני גם קניתי את חלקם, כי זה מה שקורה בדרך כלל בחנוק. מוכרים וקונים וזה הסיפור כולו. לא תמיד זה קורה, אבל ברוב המקרים משהו קורה. זה אגב מה שקורה בכל העולם. קחו מהעולם הזה את הקניה והמכירה והגעתם לעולם הבא שם כידוע אין כיסים ומזומנים זה מאד פאסה.


אז כשעשיתי חשבון כפי שאני נוהג, על דף לבן, עם פירוט כלשהו וחיברתי את המספרים, יצא לי סכום. תמיד אני מבקש שיבדקו אותי כי כולנו בני אדם כולל כותב שורות אלו, וטעויות זה חלק נפלא מהחיים שלנו. המון דברים טובים נולדו כתוצאה מטעות ואפילו טעויות. אני מכיר אספני טעויות ואחד מהם לפחות גם נראה לי כטיפוס תוהה.
אז בדקנו שוב ונמצאה טעות ולא בהכרח לטובתי ואז פלטתי את המשפט שנחרט לי בראש מזה שנים ואפילו אני מכיר את ראשי התיבות שלו שהודפסו על חשבוניות מפעם וזה אומר שטעות לעולם חוזרת וגם טל"ח זה נפלא. 


ואז נעמי גינזבורג שהייתה מורה ויש לה עברית נהדרת אמרה לי בזו הלשון "טעות לעולם חוזר, ולא חוזרת". נעמי גם הסבירה לי לאט ובטוח על המקור עם קריאת התורה ואז ירד לי האסימון לגבי דברים ששמעתי בבית הכנסת ונראו לי קצת איך לומר מעט תקיפים והנה יש גם לזה הסבר מנומק.
את ההסבר הטוב ביותר מצאתי כמעט כמו תמיד באתר של רוני הפנר השפה העברית ועל מנת להקל על הקהל הקדוש ועליכם פשוט העתקתי אותו, אבל אני מרשה לכם לבדוק וזה הקישור 


טעות - לעולם חוזר?
בשולי החשבונות שמקבלים מהבנקים, מחברות האשראי וממוסדות אחרים, מוצאים בדרך כלל גם שלוש אותיות קטנות: טל"ח (הנכתבות לפעמים גם "ט.ל.ח." – אבל ◄כזכור, אין להשתמש בנקודות לכתיבת ראשי תיבות).
ראשי התיבות הללו משמעם "טעות – לעולם חוזר".
כלומר: נפלה טעות? – ◄לעולם (=תמיד) אפשר לתקן.
רבים מפרשים את ראשי התיבות הללו כ"טעות לעולם חוזרת", כלומר מעין השלמה עם חולשות הטבע האנושי. אבל למילים הללו יש משמעות משפטית: המונח טל"ח הוא במקורו מונח אנגלי המאפשר לאדם או לארגון לחזור בו מנתונים שגויים שמסר. באנגלית כותבים E&OE, כלומר "Errors and Omissions Excepted" (לא כולל טעויות והשמטות), כהסתייגות רשמית המאפשרת למי שמסר מידע שגוי לחזור בו מן הדברים, במידה שהטעות היתה בתום לב וללא כוונת פגיעה בנמען.
הביטוי העברי שבו אנו משתמשים נלקח מכללי הקריאה בתורה. בקריאה בתורה יש כלל האומר "טעות - לעולם חוזר" שמשמעו שאם טעה הבעל קורא (מי שקורא בתורה), עליו תמיד לחזור לתחילת הפסוק ולקרוא אותו מחדש, וכך כותב הרמב"ם על תפילות הש"ץ: "אם טעה בהם, לעולם חוזר". צרוף המילים "לעולם חוזר" מופיע לראשונה בתלמוד בהקשר שונה במקצת, של ביטול מכירה שנעשתה בהונאה (בבא מציעא נ ב).


נעמי גינזבורג והיום ברושי נולדה בתל אביב ולמדה בבית ספר תל נורדוי.
נעמי הצדקת והמורה לימדה אותי שטעות לעולם חוזר ולא חוזרת

תגובה 1: