יום רביעי, 15 ביוני 2016

כמה ימים (שנים) נמשכה מלחמת ששת הימים?

June 6 at 10:24am
הייתי ילד כשפרצה מלחמת ששת הימים ואני זוכר כמה דברים ממש זניחים כי מלחמות לוקסוס לא משאירות טעם רע למי שלא סבל ואנחנו לא סבלנו. קצת אזעקות עם מקלט ושכנים בסוקולוב 93, פנסי מכוניות עם צבע כחול ואולי עוד משהו ששכחתי. כשהכל נגמר התחילה החגיגה שבעצם לא נגמרה ואולי מלחמת יום כיפור הרגיעה במשהו.
המון מזכרות ראווה בדמות אלבומי נצחון ונספחים הסתובבו בכל בית. אנשי הצבא הפכו לגיבורים ובכל המובנים. בהמשך חלק מהם יובילו את המדינה בכל מיני תפקידים והכל אולי בזכות או בשל אותה מלחמת ששת הימים. אנשי הצבא הפכו למעשה למנהלי המדינה והכל בשל ששת הימים ואין שום קשר לששת המיליונים. ישראל מדינה חזקה וחזקים יודעים לחגוג עם המון קישוטים. ספרים, גלויות, דגלים, תקליטים, שירים ובטוח שעוד הרבה. אני בקטע שלי ואפילו בנישה מעט מיסתורית.
הרבה מדליות פרטיות עם רבין, דיין, לוי אשכול ואולי גם אחרים הפכו ללהיט וברור שגם הכותל. אפילו מטבע ממלכתי מיוחד בשם הנצחון הונפק על ידי בנק ישראל בכסף ובזהב והכמויות היו היסטריות כי נצחון זה טוב וכולנו שייכים לעדר כזה או אחר. לעיתיים מובילים ולרוב מובלים.
אחד הסיפורים הפחות מוכרים של אותה מלחמה הוא הכסף שמדינת ישראל תיכננה להנפיק באותם אזורים שנכבשו ואולי רק שוחררו כי הכל זה נחלת אבות וקושאן מהתורה. כן מדינת ישראל הדפיסה כסף עבור אותם שטחים והיו כמה דוגמאות ואם אתם לא מאמינים לי אז יש כתבה נהדרת של צבי לביא בידיעות אחרונות YNET על השטרות הישראליים הגנוזים של עזה והגדה ושם יש פרוט נהדר. 

כסף צבאי או כסף של שטח כבוש אינו המצאה ישראלית ויש לו הרבה תקדימים ברחבי העולם המתחלק לכובשים, נכבשים וסתם. הכי טוב להיות בסתם. 
אני מעולם לא ראיתי את השטרות הללו וכל מה שאני יודע זה רק ממה שקראתי ושמעתי. שמועות זה חלק חשוב מכל דבר ובמיוחד בתחום שלנו שכולו דימיון, מחשבות וסיפורים. אחד הסיפורים היה שיש מישהו ואפילו VIP המחזיק בידו משהו מאז, למרות שכל השטרות והדוגמאות נאספו והושמדו מלבד אלו המצויים בבנק ישראל למזכרת. אפילו טענו שהמישהו הזה היה מאד מקורב ובסוד הדברים. לא היה שום אישוש לטענה ולשמועות יש חיים עצמאיים. פעם קראו לזה רב סרן שמועתי ומאז הוא קודם בדרגה.
יום אחד מגיע איש נחמד לחנות. הוא בערך בגילי ויותר גבוה ויותר מלא. יש לו אפילו כיפה ואופנוע והוא מכר לי כל מיני דברים שאביו אסף. לא היה שם דברים חריגים שראוי לציין. בסוף הסיפור הוא אומר לי שיש לו משהו הקשור לכסף שהיה מיועד לשטחים ואפילו הראה לי צילומים שחור לבן. זה היה מאד מפתיע. הוא הבטיח להגיע בעתיד עם הדברים שיש ברשותו ואפילו עמד בהבטחתו בניגוד למה שאולי חשבתם ותזכרו שגם לוי אשכול הבטיח מספר דברים וכששאלו אותו מה עם אותן הבטחות נהג לומר "אכן הבטחתי לפני הבחירות אבל לא הבטחתי לקיים.."



הבחור הגיע עם אלבום ובו דוגמיות מאותם שטרות שעד לאותו רגע לא ראיתי ואני לא מכיר מישהו מהאספנים שראה על אמת. התברר שכל מה שהיה לו אלו צילומי זירוקס פשוטים של שחור לבן. האכזבה הייתה משותפת.
הסיפור שלנו לא נגמר והנה פתאום מכיוון לא צפוי מגיעה ידיעה שחברת קדם מכירות פומביות מציעה למכירה שטר מיוחד ואפילו דוגמית specimen בחתימת האלוף עוזי נרקיס. אם אתם ספקנים אז בידקו במכירה 42 נובמבר 2014.
ידעתי שיהיו לזה קונים ויותר משניים אבל הופתעתי שזה השיג מחיר של אוטו קטן וחדש. בשקלים זה יצא יותר ממאה אלף ש"ח. אם חשבתם שיש קשר בין הסיפור של חברת קדם ולבחור שהיה אצלי אז אתם ממש טועים. נדמה לי שחברת קדם פירסמה בעבר מהו המקור של השטר הזה ובהמשך הדבר הזה צונזר ואולי רק נדמה לי.
מי אמר ששמועות זה שטויות?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה