יום חמישי, 11 באוגוסט 2016

חוכמת הכספת הבנקאית

סוגרים

מכתב עם הודעה חשובה
קיבלתי מכתב יפה מבנק לאומי הסניף המרכזי ביהודה הלוי פינת הרצל שזהו ודי. הם סוגרים את חדר הכספות שלהם  ואני מתבקש לפנות אותה כלומר את הכספת עד סוף החודשים הבאים עלינו לטובה וזהו. כן הם גם יחזירו לי את החלק היחסי של הכסף שגבו ולא השתמשתי ואל תנסו בכלל לחשוב שזה לא סופי. גם בעבר היו הירהורים שכאלה אבל כעת זה סופי סופי. מי מכיר את סופי צדקה? הבנקים זה החמצן של המדינה. מי יודע משהו לגבי החנקן?

מישהו חכם בלילה אמר לי שהם סוגרים את הכספות ביהודה הלוי בסניף המרכזי כי יש כעת עבודות לרכבת התחתית ואולי יש מצב שיבואו לבקר אותם מתחת לאדמה. נשמע נימוק מקורי במיוחד, אבל ברור רציני יותר מראה שזה באמת שטויות. מישהו אחר ורציני יותר הסביר לי שהפיקוח על הבנקים בבנק ישראל מציב דרישות מחמירות בהרבה היבטים. מילוי הדרישות והתקנים בנושא הזה הופך את נושא הכספות למשהו מעיק מבחינת הבנקים.  השיקול הוא עיסקי טהור. במילים אחרות או כפי שאני מבין הסיפור של הכספות לא מביא מספיק כסף ואולי הגיע הזמן לחתוך את זה ודי. מניסיון העבר אני יודע שהמון סניפים חיסלו את חדרי הכספות שלהם ואני הפכתי למומחה בתחום, כי נדדתי בין הרבה סניפים. לעיתים כשמגרשים אותך ממקום אחד לשני הופכים אותך למומחה ויש שיגידו מומחוי. 

הבנקים כל הזמן מתיעלים כלומר עושים מהלכים שיצמצמו עלויות. כן אפילו כל הזמן סוגרים סניפים ומנסים לצמצם בכוח אדם. שני פרמטרים שתמיד מעיקים על כל עסק, שכר דירה ושכר עבודה. מצד שני ישנה תופעה ששכר המנהלים הבכירים מאד, רק עולה ולדעתי יש רק סיבה אחת אמיתית. אם המנהל הכי בכיר ירוויח רק למשל מאה ש"ח אזי הסגן שלו ירוויח רק תשעים ש"ח וכן הלאה. מי יודע מה המשכורת הכי גבוהה בבנקאות הישראלית כולל בונוסים? מי יודע למה לא קיבלו את שלמה מעוז לדירקטוריון של בנק לאומי? האם בנק לאומי הוא בנק של לבנים?  ומה לגבי יוסי שריד ז"ל? אין סיכוי שתדעו כי הבנק לא חייב לנמק. הכי כייף בעולם לא לנמק. האם נימוק ונמק זה משהו דומה?

סוגרים סניפים ופחות עובדים ולתפארת הבנקים

סיפורי כספות 
יש לי כמה סיפורי כספות ואני אנסה להביאם אבל אני לא בטוח שבסוף תבינו את חוכמת הכספת כי גם אני מתקשה בהבנה ובהפנמה אישית את הנושא.
כספת בבנק זה דבר שנחשב להכי בטוח. לפחות ככה לדעתי, למרות שאני מכיר לפחות שלושה מקרים שכספות של בנקים נפרצו והיה נזק והרבה סיפורים מסביב ובכל זאת כספת בבנק זה נחשב לבטוח וככה לפחות יש כאלה וגם אני בתוכם הישנים טוב יותר. מוזר שלא נפתח מקום פרטי לכספות. 
אני נזקק לכספת בבנק כי בחנות שמירת דברי ערך יקרה מבחינת הביטוח. כן ביטוח דברים כמו מטבעות זהב וכסף מאד יקר, והפתרון של כספת בבנק הוא סביר. זה מתחיל מכספת קטנה העולה פחות מאלף ש"ח ועד לכמה אלפים בהתאם לגודל וסוג הבנק שלך. יש מספיק אנשים ששכרו כספת ושמים שם כל מיני דברי ערך וגם כסף מזומן ובצבע ירוק ויש עוד צבעים. יש שישמרו בכספת דרכון ואולי עוד דברים אישיים ואפילו ספרים וזכרונות ורעיונות של פטנטים ובכלל אין סוף לדברים. כספות וסודות זה סרט מהחיים. מישהו אמר לי שאולי גם סמים. מי יודע מי היה בכספות של מגדלי התאומים?

מארזי כספות וירושות ומה נשאר בסוף?
לעיתים לא מעטות מגיעים אנשים לחנוק למכור דברים והם מגיעים קומפלט עם הקופסא של הכספת. בדרך כלל זה תיבה כזו מפלסטיק גלי המותאם לגודל הכספת. יש גם מגוון צבעים. יש גם כאלה מפעם ממתכת והכי מדליק היו התיבות של בנק ברקליס כי זה היה ישר מאנגליה עם ידיות חמודות ובקיצור פריט מדליק בפני עצמו. יש הרבה מצבים בהם הפריטים שהיו בכספת שווים סכום די זהה לסכום שהוציאו האנשים על שכירת הכספת במשך ככה וככה שנים. הבנק נתן הבנק לקח יהי שם הבנק לעד. אגב לעובדי הבנק עצמו זה כמעט ולא עולה והנה עוד צ'ופר ואני בעד דברים כאלה כי בלי צ'ופרים החיים מאד יבשים. 

יש לי לפחות 10 סיפורי כספות אבל אין לי כוח להתחיל. אזכיר רק את שני עורכי הדין שטיפלו בעיזבון של זוג פולנים ניצולי שואה וללא ילדים. שני עורכי דין מהזן הרע שרק אלוהים יודע על התנהלותם הכללית למרות שבית המשפט מינה אותם וכאילו פיקח עליהם. הם לכאורה מצצו את העיזבון הזה עד תום ואפילו היה מעורב שם עורך דין שלישי שמונה על ידי בית משפט נוסף שסיפר לי דברים מצמררים. הם רצו למכור לי את תכולת הכספת וזה היה סרט איום שלא הסתיים כי בשלב מסוים ברחתי מהם. הכל הלך שם רע ואולי זו אצבע אלוקים. לא מזמן אחד מהם יצר איתי קשר טלפוני וכשהבנתי שזה המנחוס ההוא , סגרתי את הטלפון והתחלתי שוב לברוח. עצר אותי שוטר ואחרי שהסברתי לו על שני עורכי הדין האלה הוא ברח יחד איתי והפעם על אופנוע. הוא גם הביא אותי הבייתה ומינה הרגיעה אותי שוב וליטפה לי את הראש וכעבור שעה נרדמתי. 

פעם ראיתי מישהי שהזכירה לי את חברתו של הפולני הידוע מלודז' שהוא מבעלי דיזינגוף סנטר. אם לא הבנתם אז קוראים לו פלאטו שרון הצדיק. זה היה בכספות בבנק דיסקונט מול בית אל על והתברר שהכספת שלה צמודה אלי. ביקשתי לעבור מקום כי פחדתי שיש להם טריקים להעביר דברים דרך כספות חתומות וסגורות. בעבר היו סיפורי כספות עם שיכפולי מפתחות ועוד. מי זוכר את נעמן דילר? שווה לקרוא על הבחור שגם אהב כספות של בנקים ובכלל. 

פעם היה לי אירוע מיוחד עם בקשה להערכת אוסף מדליות פרטיות ושלם של חברת ישנומט ואולי עוד דברים והכל באריזות המקוריות ובכמויות מסחריות. האוסף שכן לו בכספות של בנק לאומי בסניף המרכזי ומי שניהל את העזבון הזה היו המשרדים של קסירר וסוכובולסקי. הארוע היה מיוחד כי ככה למדתי לראשונה על אותו חדר כספות ראוי ומוקפד המנוהל באופן הכי רציני שראיתי עד אז. לא הכרתי את המקום הזה וזה המקום שגם עומדים לסגור אותו בקרוב. צרוף מקרים, אבל הסיפור האמיתי אולי יסופר בפעם אחרת כי אדון קסירר ראוי לפוסט בפני עצמו למרות שמעולם לא ניפגשנו ורק שיחת טלפון אחת לימדה אותי אודות האיש שהיה ואיננו עוד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה