יום ראשון, 28 באוגוסט 2016

צנזורה צבאית לא מה שחשבתם


היום הגיעה לחנות מישהי מחיפה בחיפושיה אחרי מישהו שיגיד לה מה שווים הפריטים שבידה. היא הציגה עצמה בשמה המלא ולצערי אני חלש בשמות ובמיוחד כשאני לא רושם אותם ולכן הוא, כלומר אני, לא יודע את שמה. אני מעריך שהיא גדולה ממני וקטנה מגיל המדינה.
המעט פריטים שהביאה בשקית נילון פיצפונת, לא היו משהו ובכל זאת התפתחה שיחה כלומר היא דיברה ואני שמעתי וככה נחשפתי לחמש דקות תמימות לפחות על קורותיה ובכלל. אני יושב שקט וקולט והאמת זה היה מהיר ואפילו מעניין.

היה חם בחוץ והמים הקרים עזרו לשיחה והיא סיפרה על קיבוץ בצפון, נישואין לבעל נפלא שהוריה המליצו לה לחטוף, כי אם היא לא תעשה זאת יקפצו עליו אחרות וזה לא משנה שהוא לא רוצה קיבוץ ויש להם 3 ילדים מוצלחים שקיבלו חינוך טוב. ואז ללא הכוונה היא סיפרה שכחיילת היא שרתה בצנזורה הצבאית. המילה צנזורה צבאית הקפיצה לי את אותם מכתבים ששלחנו או קיבלנו ועברו צנזורה עם פתיחת המעטפה בצד והמדבקה האדומה והחותמות. ידעתי שצנזורה זה לטובת המדינה ובטחון שדה ושחס וחלילה לא יזלגו סודות לאויבינו.
אז שאלתי אותה אם היא זו שמחקה שמות ומקומות ונתונים אחרים הן באמצעות גזירת "הסודות" מתוך המכתב והשארת "חלונות" ואפילו סתם מחיקתם. הגברת הסבירה לי שממש לא ומה שסיפרה לי היה מפתיע ושונה ממה שחשבתי על צנזורה. וככה היא אמרה בערך "אני הייתי מקבלת ערמת מכתבים וההספק היה אמור להיות 250 מכתבים ליום. אני עשיתי כמעט כפול. הדברים העיקריים לא היו בכלל סודות במובן המקובל. אתה יודע כמה התאבדויות אני מנעתי? היו הרבה מקרים של אלימות ויחסים קשים בין מפקדים וחיילים. היה אפילו מקרה בו היינו אלו שהביאו לסגירת בסיס צבאי בשל בעיות בריאות ושילשולים והכל היה כתוב במכתבים. בקיצור ידענו הרבה דברים."

פעם כשהייתי חייל ממש פשוט 1977-1980 הייתה צנזורה צבאית. זה התחיל ממש מזמן ונדמה לי שהיום אין חיה כזאת כי מי כבר שולח מכתבים אבל תדעו שיש מצב שבודקים אתכם בדרכים אחרות. אני יודע ומכיר את המושג הזה כי ידענו שכל המכתבים עוברים צנזורה. נדמה לי שיש לי אפילו כמה מכתבים כאלה שנפתחו על ידי הצנזורה ואפילו מדבקה אדומה עם הכיתוב נבדק ע"י הצנזורה הצבאית. תודה לענת חיניץ מאשקלון וגם לרוני טסלר על המכתבים שכתבו לי. 
בשרות פעיל בשפת הקדש
רב"ט קובי לידרמן מ.א. 2351566 (קורס מדס"ים) מכון וינגייט
הצנזורה הצבאית

ענת חיניץ
ד.צ. 1491 צ.ה.ל.

צביקה אלוני מומחה בתחום הבולאות ותולדות הדואר מוסיף לי בקטנה "מכתבים מצונזרים וחותמות צנזורה זה בעצם בן חורג באיסוף שנולד מזה שאנשים אוספים נושאים כמו מלחמות למשל. אנחנו מכירים חותמת דואר תורכית נדירה של צנזורה ביפו שפרק הזמן שלה זה שבועיים בלבד ומדובר על סוף 1914. תנועות המרי והעצורים במחנות השונים סיפקו חומר כי כל המכתבים עברו צנזורה. הבריטים היו מורידים את הבולים ולא משום שאספו אותם אלא משום שבדקו אם לא כתבו מתחת משהו. המצרים היו למשל מורידים לבדיקה שקי דואר שנשלחו במטוסים זרים לישראל ובודקים אותם ויש מכתבים כאלה עם צנזורה מצרית ומדובר על שנת 1949-1950. יש מכתבים שעברו מספר תחנות עד שהגיעו ליעדם ובכל מקום עברו צנזורה מחדש והכוונה לאירופה. יש גלויות בפורמט צבאי ממלחמת העולם הראשונה שניתן היה רק למלא פרטים ולשלוח ואין אפשרות למלא תוכן. כל אלו זה רק חלק מסיפורי צנזורה בבולאות."

הצנזורה הצבאית נבדק ע"י הצנזור

טר"ש רוני טסלר מ.א. 2351553
ד.צ. 1205 צ.ה.ל. נבדק ע"י הצנזור


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה