יום שני, 31 באוקטובר 2016

חיים לנגלבן שירת בלח"י וגר ברחוב הפלמ"ח


October 29  2016

חיים לנגלבן מתוך אתר אירגון הלח"י 

חיים לנגלבן 1914 - 1999 היה עיתונאי שכתב על מטבעות ובולים. ככה יצא לי להכירו במעט כשהיה מגיע לחנות ושואל שאלות בתחומנו. אני זוכר איש גבוה ומעט גמלוני עם תיק יד, משקפיים וגם לא הרבה שיער. כשהכרתיו היה כבר פנסיונר ואפילו גדול יותר מאבא שלנו. זו הייתה עבודה ששילבה תחביב נעורים.
חיים כתב בכמה מקומות ואני הכרתי את כתבותיו בירחון הנומיסמטי "שקל" וגם בידיעות אחרונות. חיים המתמיד, נהג לשאול מספר סוחרים ומתענינים בתחום וככה קיבל רושם כללי מכמה גורמים. לא תמיד ניתן לשקף מציאות של שווקים בדיווח כתוב ולא אמרתי מילה על נתונים מטעם או מידע מבלבל ויזום. הרושם הכללי שלי מחיים לנגלבן היה של איש טוב והגון, המנסה לעזור לכולם במידע שמסר. גם לסוחרים גם לאספנים וגם לגופים הרשמיים כמו בנק ישראל, החברה הממשלתית למטבעות ומדליות בע"מ ז"ל והשירות הבולאי. אם יום אחד מישהו ירצה לדעת על השוק הנומיסמטי והפילאטלי בישראל, הרי שכתבותיו של לנגלבן יהוו חומר בסיסי וחשוב. 

חיים לנגלבן התחיל לאסוף בולים בגיל צעיר ובפולניה הרחוקה
מתוך גליון עיתון שקל

אם היו עושים לי בוחן פתע זריז וקצר לגבי חיים לנגלבן, אז הייתי מספר שגר ברחוב הפלמ"ח ביד אליהו והפעם היחידה שקניתי עיתון "דבר" היתה בגללו. הוא כתב שם על ספרו של צבי שטאל שאנחנו הוצאנו לאור. קניתי העיתון ואז גם קראתי ידיעה מתחום אחר שהפתיעה אותי ביותר ולדעתי לא הופיעה בשום עיתון. אם "דבר" היה עיתון פועלי ארץ-ישראל וסגרו אותו, אז מה זה אומר אם בכלל? מי זוכר שדבר והארץ התנגחו בסיסמאות "כל הארץ קוראת דבר" מול "דבר ראשון בבוקר - הארץ" ?

חיפוש ברשת הוביל אותי למידע חדש עבורי באתר ארגון הלח"י אודות חיים לנגלבן. "ללח"י הצטרף חיים ב־1940 . הוא פעל במחלקה ו' כאיש קשר וגובה תרומות. דירתו, הירקון 59, שימשה מען למכתבים מחו"ל עבור לח"י והודפס בה חומר מחתרתי פעמיים שלוש בשבוע."

הירקון 59 פינת טרומפלדור 6 - בית משפחת רוז
התמונה מתוך אתר VTLV צילם אמנון יצחקי



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה