יום ראשון, 27 בנובמבר 2016

אל תתנו להם גפרורים

November 25  2016

הכותרת עלולה להטעות, כי כל כוונתי להיזכר במספר אירועים שקרו לי בעבר והקשורים לעניני אש ושריפות. ברוך השם וגם לוולקן שהכל עבר ללא פגיעות בנפש.
כשהייתי חייל ממש פשוט וזה קרה אחרי שנת 1977 התארחתי ואופסנתי למשך כמעט שנתיים באזור ביריה שליד צפת. הבסיס הצבאי עמד בסביבה גבוהה וזקופה וסוריה הייתה היעד הראשי. הרבה ירוק היה שם עם אויר נקי ואפילו פה ושם רעו פרות חינניות. פרחים בקנה ובנות בצריח זה בחיל אחר ולא אצלנו, למרות שהיו בנות ממש חמודות ואל תאמינו לשלטים שמגורי בנות מחוץ לתחום ולאביונה. 
בשעות הפנאי נהגתי לשוטט בסביבה ולהנות מהטבע. קבר אביי ורבא היה להיט וככה גם בית כנסת מרות שעדיין לא נחפר על ידי צבי אילן המנוח ויש לי הכבוד להכירו ולפני ואחרי החפירות וברור שמצאו שם מטמון מטבעות ואפילו מזהב. ארכיאולוגיה בלי שריפות זה כמו חתונה בלי תזמורת ומטבעות לא מפחדים מאש אבל לא חזקה מדי. בולים ושטרות לא הולך טוב. מי מכיר את סיפור השטר המנדטורי החצי שרוף?

מטמון בית הכנסת של מרות בגליל העליון
מתחת לרצפת המחסן בבית הכנסת במרות נחשפה קופה חצובה בקרקע ובה אוצר של 485 מטבעות. 
אוצר זה היה בעל ערך כספי עצום, והוא מעיד על מצבם הכלכלי הטוב של תושבי המקום 
ועל נכונותם הרבה לתרום לצורכי הציבור.

בסביבה הקרובה של הבסיס הצבאי יש מגדל תצפית של קרן קיימת בתוך מצודת ביריה. בקצה המגדל ישב איש נחמד ולא רזה. קראו לו שעיה ואני יודע שגר במושב ביריה. תמיד היה לו כובע ואוכל שהביא מהבית וגם תה חם. ככה אני זוכר את שעיה שתמיד דיבר איתי והיה חינני, חייכן וסימפטי ותמיד כיבד בשתיה ואוכל. אני זוכר את הדיבור בקשר מוטורולה ואת המשקפת בה תיצפת לעבר היער שמסביב וחיפש מוקדי עשן. ממנו למדתי על אותם שבילי אש וחשיבותם בשעת משבר. נדמה לי שהיה ממוצא לובי ופעם אחרי הרבה שנים מישהי הגיעה לחנוק לברר משהו ואחרי דיבורים קלים הבנתי שהיא נכדתו ואולי רק קרובת משפחה. 

מצודת ביריה מתוך אתר הקרן הקיימת לישראל

אני זוכר שבקיץ היו שרפות פה ושם אבל הארוע שנשאר לי בראש היה מקבוצת ילדים בצפת עצמה. ראיתי במו עיני איך נערים צעירים ואפילו בקורס קדם צבאי מדליקים מדרונות עם עשביה נמוכה וזה כאילו משחק. גפרור אחד ועוד אחד וכל הואדי בוער ומעושן. מכבי אש הגיעו מהר והבנתי שזו תירגולת קבועה של משחקי ילדים משועממים וכבאים באדום. 

אמא שלנו תמיד נהגה לומר שאם משחקים בגפרורים ואש אז בלילה עושים פיפי ואפילו במיטה.

דאר צפת 10 מיל ארץ ישראל 1948 בן עמי מכירות פומביות

אמנות ישראלית מנחם שמי צפת zefat 
עיצב מנחם קרופ 1972



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה