יום שני, 21 בנובמבר 2016

הדוד שלי מאמריקה וחברת IBM

June 12

לדוד שלי מאמריקה היה מספר על היד ואפילו עם האות B ואין לזה שום קשר לשם משפחתו ברי שזה ראשי תיבות של בן רבי ישראל. ככה לפחות סיפרו לנו בבית התפוצות והאות B זה קיצור לבירקנאו הצמודה לאושוויץ.
המספר של דוד ראובן היה B1241 ומצאתי זאת בפתק שכתב במיוחד עבורי אחרי שלחצתי עליו לספר במשהו על חייו וכיצד הכיר את דודה פלה ובכלל. דוד רובין כתב באנגלית ורמי האן תירגם ומזל שהפתק לא הלך לאיבוד כי המספר על היד כבר לא היה במצב טוב ואמא שלנו ביקשה שאצלם אבל התוצאות לא משהו. מעולם לא חשבתי שחברת IBM הייתה קשורה לנושא הזה של מיספור אנשים אבל מתברר שהיה קשר ועוד איך ומסקרן אותי אם הדוד שלי ידע על כך בחייו. אומרים לי שהמון חברות כלכליות היו מחוברות בדרך כלשהי למשטר הנאצי וזה כולל גופי ענק הקיימים גם היום וכסף כנראה מסדר הכל ואת הליגיטמציה מסדרים. מה אנחנו יודעים על פועלי כפיה שסופקו למפעלים אמריקאים בגרמניה עצמה בזמן השואה?

הקטע עם IBM הזכיר לי סיפור שרובין סיפר לי באחד מביקוריו בארץ כאשר בא ליום השנה של פלה אשתו שנטמנה בקריית שאול. דיברנו על הא ודא ובעיקר על דא וכסף מחבר אנשים ובכל השפות. רובין שעבד כפועל בבית חרושת לייצור מכונות תפירה תעשיתיות נהג לחסוך כמקובל והשקיע במניות בטוחות. מעולם לא נכנס להרפתקאה. יום אחד כשרצה לקנות מניות הציע לו יועץ ההשקעות לנסות חברה קטנה ודי חדשה בתחום המחשבים. בדרך כלל הוא קנה IBM כי זו אחלה חברה ואחד מהסמלים של אמריקה העשירה, הנבונה והעשירה. הפקיד בבנק לאומי שבניו יורק הציע לו משהו קצת שונה וחדש לאותם ימים. חברה מתחילה וחדשה בשם מיקרוסופט וכנראה שרק מעטים שמעו עליה. הדוד שלי הסכים וקנה בסכום של אלף דולר שגם אז זה לא היה בשמים. יום אחד ואחרי מספר שנים מכר את המניות ברווח יפה ואפילו פי עשרה. כעבור מספר שנים נוספות זה היה כבר שווה מאה אלף ירוק. כשסיפר לי הסיפור הזה, המחיר היה כנראה עם 6 אפסים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה