יום שבת, 7 בינואר 2017

בן יהודה ודפני ליף נולדו באותו תאריך


פוסט משנת 2013

מזל טוב באיחור לבן יהודה וגם לדפני ליף. אתמול השביעי לינואר לפני 155 שנה נולד אליעזר בן יהודה. מזל טוב!
אם אליעזר בן יהודה ודפני ליף נולדו באותו היום, מה זה אומר?
המטבע של אליעזר בן יהודה, תחיית הלשון העברית, הונפק בכמויות אדירות ולכן לא שווה!
האם דפני ליף היא פורצת דרך? האם יש משהו המאפיין פורצי דרך? אולי התמדה?



מזל שיש גוגל כי אתמול בחיפוש שלהם זה מה שראו, ואפילו יש קישור לויקיפדיה. תודה לאחים גוגל כי ככה לא שוכחים דברים חשובים. חוץ מזה גם לדפני ליף יש היום (אתמול) יום הולדת ואפילו עשו לה משפט אבל לא בגלל זה. בשל תקלה טכנית אתם רואים היום את מה שהייתם צריכים לראות אתמול. ממש לא אסון חברים יקרים. רוצים מרק טרי מהיום? אז תבואו מחר.
אין לי כוונה להלאות אתכם עם הדברים המוכרים והפחות מוכרים של אליעזר בן יהודה, שרבות נכתב אודותיו ותמיד נדמה לי שיש עוד המון. היום אכתוב במעט על שני דברים שאולי לא הכרתם והאמת שזה ממש לא נורא. זה לא יהיה על רחוב בן יהודה אבל קצת קשור. בעצם על דבר אחד בלבד, כי השני לא בהישג יד כרגע. אז נמתין עם נושא המניין של בן יהודה להזדמנות אחרת ורק על המטבע. לדפני הבאתי תמונה שצילמתי מקפה דיזי מימים שלפני האוהלים. אז לא ידעתי מיהי ובטח לא שתפרוץ המחאה הצודקת. דפני בגיל של הילדים שלי וככה אני מתיחס אליה. אתם גם מוזמנים לדפני ליף וחוכמת הכיכרות 
תחיית הלשון העברית אליעזר בן יהודה. 
עיצוב רולי. צילום: החברה הישראלית למטבעות


בן יהודה המטבע ממש לא משהו מיוחד
מטבע יום העצמאות תשל"ד, כ"ו למדינה, 1974 תחיית הלשון העברית ומה שאנחנו מכנים בן יהודה מכסף, הוא אחד המטבעות הישראלים הכי פשוטים ונפוצים. לדעתי מטבע מפוקשש, ולוקח זמן להבין את הקשר, וכל הסבר רק מעצים את עליבות המטבע לטעמי.
בפני המטבע אין מה לתאר ואתם תראו לבד את הקישור. גב המטבע עם מגילה עתיקה, סמל להישרדותה של השפה העברית במרוצת הדורות. באמצע -כתובת אנכית "תחיית הלשון העברית" , משמאל - מילים מאוצר החידושים שחידש בן - יהודה ולמטה חתימת ידו.
עתון, מברק, תאורה, שעון, תרגיל, אוירון, משקפת, מען, אהדה, אמנות, רכבת, תגלית, אדיבות, ארד
עיצוב רוטשילד את ליפמן (רולי). הוטבע במיטבעה הממשלתית בירושלים.
176,930 עותקים הוטבעו ממנו. כמות פשוט מדהימה, בטח ביחס למה שקורה היום בשוק המטבעות והמדליות. כמות של מאות מטבעות זה כמות סבירה או כמה אלפים בודדים. אז זה היה אחרת. ולדעתי היום המצב הרבה יותר בריא לעניני האספנות. אז כל העולם ואחותו וגם אנחנו קנינו מטבעות ומכל הסוגים, כי פחדנו שזה יגמר ולא יהיה יותר. תמיד טמבלים חושבים ככה ולפעמים הטמבלים האלה נהפכים לחכמים ואפילו בלילה.


מתיכים או ממחזרים את בן יהודה אליעזר המטבע
לימים, המטבעות האלה של בן יהודה, הפכו למטבעות השקעה במתכת הכסף, או פשוט מוחזרו והותכו חזרה למתכת הכסף. כמה לדעתכם הותכו? אני לא יודע. אבל אני מכיר כאלה הטוענים שהרבה מאד אפילו יותר מהכמות שהוטבעה, כי כבר אמרתי לכם שיש המון חכמים בין סוחרי ואספני המטבעות.
אגב איך יודעים שסוחר מטבעות לא אומר אמת?
תשובה: ברגע שהוא פותח את הפה. את זה למדתי מ J.J. VAN GROVER מאמריקה שידע והכיר סוחרים מכל העולם. אותו דבר שמעתי לגבי הרבה דברים אחרים אז אל תקפצו בבקשה.

דפני ליף ממלצרת בדיזי בכיכר כמה חודשים לפני המחאה החברתית 
צילום: קובי לידרמן מאי 2011


דפני ליף פורצת דרך או סתם משהו בר חלוף?
עוד מעט בחירות. האם לדפני יש חלק בזה? למה היא לא המשיכה במשהו יעיל שהוביל וסחב עוד אנשים? האם היא יכולה להנהיג אנשים או שבדרכה היא הראתה את הכיוון לאחרים? האם יש דימיון בין החזון שלה לזה של בן יהודה?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה